Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Maturidi’s Approach to the Assertion Claiming that Islam Had Been Spread by Force of Sword in the Context of Freedom of Faith and Thought

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 31, 47 - 80, 30.06.2017
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.333318

Öz

Quran adopts a positive attitude towards Non-Muslims, due to they can choose the religion that wish to follow and live it freely. On the other hand, Muslims were commanded to fight with Non-Muslims, especially the Arabian polytheists because of making humanity restless and peaceless. In tafseer literature, there has been a controversy on how to be associated the ’kital’ and ‘seyf’ verses with the freedom of faith that Islam suggests to people. By citing these verses, many assertions have been made claiming that Islam was spread by the force of sword and it has no freedom of faith. As an answer to these assertions, Muslim scholars have stressed the fact that Islam is a religion of peace, thus there is no compulsion in Islam. This article focuses on the interpretations of Maturidi on ‘kital’ and ‘seyf’ verses, and also against the claim that Islam was spread by the force of sword. Maturidi draw a detailed framework in his book Te’vîlât and tried to refute this claim with rational evidences and Islamic citations. Also he made significant assessments on how to interpret these verses.

Kaynakça

  • Aba, Veli, Hatip el-Bağdâdî’nin Hadis Usulü Anlayışı, Yayınlanmamış Doktora ‎Tezi, NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2013.‎
  • Abdülbaki, Muhammed Fuad, el-Mu’cemü'l-Müfehres li-Elfâzi’l-Kur’ani’l-‎Kerim, Çağrı Yay., İstanbul 1990.‎
  • Altuntaş, Halil, İslâm’da Din Hürriyetinin Temelleri, DİB Yay., Ankara 2001.‎
  • Ammâra, Muhammed, Laîklik ve Dini Fanatizm Arasında İslâm Devleti, çev. ‎Ahmet Karababa ve diğerleri, Endülüs Yay., İstanbul 1991.‎
  • Ateş, Ateş, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, Yeni Ufuk Neşriyat, İstanbul 1998.‎
  • Bebek, Adil, Mâtürîdî’de Günah Problemi, Rağbet Yay., İstanbul, 1998.‎
  • Beydâvî, Abdullah b. Ömer b. Muhammed Nâsıruddin el-,Envârut-Tenzîl ve ‎Esrârut-Te’vil, tahk.: Muhammed ve diğerleri, Dâru’r-Reşid, Beyrut 2000.‎
  • Ebû Zehra, Muhammed, İslam’da Savaş Kavramı, çev. Cemal Karaağaçlı, Fikir ‎Yay., İstanbul 1985.‎
  • Fadlallah, M. Hüseyin, İslâm ve Kuvvetin Mantığı, çev.: Vahdettin İnce, Yöneliş ‎Yay., İstanbul 1997.‎
  • Fahreddin er-Râzî, A. Muhammed b. Ömer, Mefâtîĥu'l-Gayb, Beyrut 1981.‎
  • Goldziher, Ignaz, el-Akîdeve’ş-Şerîafi’l-İslâm, Kahire 1959.‎
  • Haddûrî, Macid, İslam Hukukunda Savaş ve Barış, çev.: Fethi Gedikli, Yöneliş ‎Yay.,İstanbul 1999. ‎
  • Hamidullah, Muhammed, İslam’da Devlet İdaresi, çev.: Hamdi Aktaş, Beyan ‎Yay., İstanbul 2007.‎
  • İbn Kesir, Ebü'l-Fidaİmadüddin İsmail b. Ömer, Tefsîru’l-Kur’ani’l-Azîm, tahk.: ‎Mustafa Seyyid Muhammed ve diğerleri, Kahire 2000.‎
  • İbn Warraq, Why I Am Not a Muslim, New York 2003.‎
  • Derveze, İzzet, et-Tefsiru’l-Hadis, Ekin Yay., İstanbul 1997.‎
  • Kapar, Ali, Hz. Muhammed’in Müşriklerle Münasebeti, İlim Yay., İstanbul 1987.‎
  • Keleş, Ahmed “Savaşmakla Emrolundum Hadisi Örneğinde Hadislerin ‎Tasnifi Problemi”,ÇÜİFD, Adana 2004, c. 4, Sayı: 2,ss. 33-60.‎
  • ‎………,“Cihâd-Kılıç-Tebliğ Bağlamında İslâm’ın Yayılışı”,Cahiliyye ‎Toplumundan Günümüze Hz. Muhammed Sempozyum Tebliğ ve Müzakereleri, Fecr ‎Yay., Ankara 2007, ss. 249-280.‎
  • Kurtubi, Ebû Muhammed b. Ahmed el-Ensârî el-, el-Câmi liahkâmi’l-Kur’an, ‎tahk.: A. Abdu’l-Muhsin et-Turkî, Muessesetu’r-Risâle, Beyrut 2006.‎
  • Lewis, Bernard, İslam’ın Siyasal Dili,çev.: Fatih Taşar,Rey Yay., Kayseri 1992.‎
  • Mâtürîdî, Ebû Mansûr Muhammed b. Mahmud, Kitâbü’t-Tevhîd, çev.: Bekir ‎Topaloğlu, İSAM Yay., Ankara 2009.‎
  • ‎………Te’vîlâtü’l-Kur’an, Edit.: Bekir Topaloğlu, Daru‘l-Mîzân, İstanbul 2004- ‎‎2010.‎
  • Peters, Rudolph, İslam ve Sömürgecilik, Modern Zamanlarda Cihad Öğretisi, çev.: ‎Süleyman Gündüz, İstanbul 1989. ‎ Pike, Royston, “Jihad”, Encyclopaedia of ReligionandReligions, London 1951.‎
  • Önal, Recep, Ebu Mansur el-Mâtürîdî'ye Göre İslâm Dışı Dinler, Emin Yay., ‎Bursa 2013.‎
  • Mustafa Öztürk ve diğerleri, “Kur’an Verilerine göre Ötekinin Konumu”, İslâm ‎ve Öteki, Edit.: C. Sadık Yaran, Kaknüs Yay., İstanbul 2001, ss. 163-216.‎
  • Reşid Rıza, Muhammed,Tefsiru’l-Menâr, tahk.: İ. Şemseddin, Beyrut 2011.‎
  • Semerkandi, Ebü’l-LeysNasr b. Ahmed, Tefsîru’s-Semerkandi: Bahru’l-Ulûm, ‎tahk.: A. Muhammed Muavviz, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrût 2006.‎
  • Taberi, Ebû Cafer Muhammed b. Cerir et-, Câmiü’l-beyân fî tefsiri’l-Kur’ân, ‎tahk.: Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türki, Merkezu’l-Buhus, Kahire 2001.‎
  • Yaman, Ahmet, İslam Devletler Hukukunda Savaş, Beyan Yay., İstanbul 1998.‎
  • Zemahşerî, Ebû’l-KâsımMahmûd b. Ömer, el-Keşşâf, tahk.: Halîl Memûn, ‎Dâru’l-Marife, Beyrut 2002.‎

İnanç ve Düşünce Özgürlüğü Bağlamında İslâm’ın Kılıç Zoruyla Yayıldığı İddialarına Karşı İmam Mâtürîdî’nin Yaklaşımı

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 31, 47 - 80, 30.06.2017
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.333318

Öz

Kur’an, Gayr-ı Müslimlere ilişkin istedikleri inançları özgürce seçebilmeleri ve yaşayabilmeleri için pozitif bir tutum sergilenmiştir. Bununla birlikte Müslümanlara, insanlığın huzurunu bozdukları için başta Arap müşrikleri olmak üzere Gayr-ı Müslimlere karşı savaşmaları da emredilmiştir. Tefsir literatüründe “kıtal ve seyf ayetleri” olarak bilinen ayetlerin İslâm’ın insanlar için benimsediği din hürriyetiyle nasıl bağdaştırılacağı meselesi tartışmalara neden olmuştur. Özellikle bu tür ayetlerden hareketle İslam’da din özgürlüğünün olmadığı, İslâm’ın kılıç zoruyla yayıldığına yönelik iddialarda bulunulmuştur. Bu iddialar karşısında Müslüman âlimler İslâm’ın barış dini olduğu, bu nedenle dinde zorlamanın olamayacağı hususu üzerinde durarak, ileri sürülen iddialara cevap vermeye çalışmışlardır. 

Bu makalede İmam Mâtürîdî’nin seyf ve kıtal ayetlerini nasıl yorumladığı ve İslâm’ın kılıç zoruyla yayıldığı iddialarını nasıl değerlendiği ele alınacaktır. İmam Mâtürîdî Te’vîlât’ın farklı yerlerinde bu konuya ayrıntılı olarak temas etmiş, bununla ilgili iddiaları naklederek aklî ve naklî delillerle çürütmeye çalışmıştır. Ayrıca bu tür ayetlerinin nasıl yorumlanması gerektiğine ilişkin önemli değerlendirmelerde bulunmuştur.


Kaynakça

  • Aba, Veli, Hatip el-Bağdâdî’nin Hadis Usulü Anlayışı, Yayınlanmamış Doktora ‎Tezi, NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2013.‎
  • Abdülbaki, Muhammed Fuad, el-Mu’cemü'l-Müfehres li-Elfâzi’l-Kur’ani’l-‎Kerim, Çağrı Yay., İstanbul 1990.‎
  • Altuntaş, Halil, İslâm’da Din Hürriyetinin Temelleri, DİB Yay., Ankara 2001.‎
  • Ammâra, Muhammed, Laîklik ve Dini Fanatizm Arasında İslâm Devleti, çev. ‎Ahmet Karababa ve diğerleri, Endülüs Yay., İstanbul 1991.‎
  • Ateş, Ateş, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, Yeni Ufuk Neşriyat, İstanbul 1998.‎
  • Bebek, Adil, Mâtürîdî’de Günah Problemi, Rağbet Yay., İstanbul, 1998.‎
  • Beydâvî, Abdullah b. Ömer b. Muhammed Nâsıruddin el-,Envârut-Tenzîl ve ‎Esrârut-Te’vil, tahk.: Muhammed ve diğerleri, Dâru’r-Reşid, Beyrut 2000.‎
  • Ebû Zehra, Muhammed, İslam’da Savaş Kavramı, çev. Cemal Karaağaçlı, Fikir ‎Yay., İstanbul 1985.‎
  • Fadlallah, M. Hüseyin, İslâm ve Kuvvetin Mantığı, çev.: Vahdettin İnce, Yöneliş ‎Yay., İstanbul 1997.‎
  • Fahreddin er-Râzî, A. Muhammed b. Ömer, Mefâtîĥu'l-Gayb, Beyrut 1981.‎
  • Goldziher, Ignaz, el-Akîdeve’ş-Şerîafi’l-İslâm, Kahire 1959.‎
  • Haddûrî, Macid, İslam Hukukunda Savaş ve Barış, çev.: Fethi Gedikli, Yöneliş ‎Yay.,İstanbul 1999. ‎
  • Hamidullah, Muhammed, İslam’da Devlet İdaresi, çev.: Hamdi Aktaş, Beyan ‎Yay., İstanbul 2007.‎
  • İbn Kesir, Ebü'l-Fidaİmadüddin İsmail b. Ömer, Tefsîru’l-Kur’ani’l-Azîm, tahk.: ‎Mustafa Seyyid Muhammed ve diğerleri, Kahire 2000.‎
  • İbn Warraq, Why I Am Not a Muslim, New York 2003.‎
  • Derveze, İzzet, et-Tefsiru’l-Hadis, Ekin Yay., İstanbul 1997.‎
  • Kapar, Ali, Hz. Muhammed’in Müşriklerle Münasebeti, İlim Yay., İstanbul 1987.‎
  • Keleş, Ahmed “Savaşmakla Emrolundum Hadisi Örneğinde Hadislerin ‎Tasnifi Problemi”,ÇÜİFD, Adana 2004, c. 4, Sayı: 2,ss. 33-60.‎
  • ‎………,“Cihâd-Kılıç-Tebliğ Bağlamında İslâm’ın Yayılışı”,Cahiliyye ‎Toplumundan Günümüze Hz. Muhammed Sempozyum Tebliğ ve Müzakereleri, Fecr ‎Yay., Ankara 2007, ss. 249-280.‎
  • Kurtubi, Ebû Muhammed b. Ahmed el-Ensârî el-, el-Câmi liahkâmi’l-Kur’an, ‎tahk.: A. Abdu’l-Muhsin et-Turkî, Muessesetu’r-Risâle, Beyrut 2006.‎
  • Lewis, Bernard, İslam’ın Siyasal Dili,çev.: Fatih Taşar,Rey Yay., Kayseri 1992.‎
  • Mâtürîdî, Ebû Mansûr Muhammed b. Mahmud, Kitâbü’t-Tevhîd, çev.: Bekir ‎Topaloğlu, İSAM Yay., Ankara 2009.‎
  • ‎………Te’vîlâtü’l-Kur’an, Edit.: Bekir Topaloğlu, Daru‘l-Mîzân, İstanbul 2004- ‎‎2010.‎
  • Peters, Rudolph, İslam ve Sömürgecilik, Modern Zamanlarda Cihad Öğretisi, çev.: ‎Süleyman Gündüz, İstanbul 1989. ‎ Pike, Royston, “Jihad”, Encyclopaedia of ReligionandReligions, London 1951.‎
  • Önal, Recep, Ebu Mansur el-Mâtürîdî'ye Göre İslâm Dışı Dinler, Emin Yay., ‎Bursa 2013.‎
  • Mustafa Öztürk ve diğerleri, “Kur’an Verilerine göre Ötekinin Konumu”, İslâm ‎ve Öteki, Edit.: C. Sadık Yaran, Kaknüs Yay., İstanbul 2001, ss. 163-216.‎
  • Reşid Rıza, Muhammed,Tefsiru’l-Menâr, tahk.: İ. Şemseddin, Beyrut 2011.‎
  • Semerkandi, Ebü’l-LeysNasr b. Ahmed, Tefsîru’s-Semerkandi: Bahru’l-Ulûm, ‎tahk.: A. Muhammed Muavviz, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrût 2006.‎
  • Taberi, Ebû Cafer Muhammed b. Cerir et-, Câmiü’l-beyân fî tefsiri’l-Kur’ân, ‎tahk.: Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türki, Merkezu’l-Buhus, Kahire 2001.‎
  • Yaman, Ahmet, İslam Devletler Hukukunda Savaş, Beyan Yay., İstanbul 1998.‎
  • Zemahşerî, Ebû’l-KâsımMahmûd b. Ömer, el-Keşşâf, tahk.: Halîl Memûn, ‎Dâru’l-Marife, Beyrut 2002.‎
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Recep Önal

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 31

Kaynak Göster

ISNAD Önal, Recep. “İnanç Ve Düşünce Özgürlüğü Bağlamında İslâm’ın Kılıç Zoruyla Yayıldığı İddialarına Karşı İmam Mâtürîdî’nin Yaklaşımı”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/31 (Haziran 2017), 47-80. https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.333318.
88x31.png
Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Hitit Üniversitesi Kuzey Kampüsü Çevre Yolu Bulvarı 19030 - ÇORUM-TÜRKİYE
00 (90) 364 219 1100 - ilafdergi@hitit.edu.tr