Vicdan kavramına atfedilen pek çok farklı anlam olmasının yanında kaynağının ne olduğu konusundaki bilim insanlarının tartışmaları da sonlanmış değildir. Vicdan kavramın MÖ I. yüzyılda Erken Dönem Stoacılığı’nda ahlaki yargılarda bulunan bir içses olarak tanımlanmaya başlamıştır. Klasik Yunan Felsefesinde ve Eski Ahitte bu kavrama rastlanmıyor olsa da, Eski Ahit’te bu yetinin fenomen şeklinde bilinmekte ve kalp kavramını bunun karşılığı olarak kullanılmaktadır. VicdanVicdan kavramına atfedilen pek çok farklı anlam olmasının yanında kaynağının ne olduğu konusundaki bilim insanlarının tartışmaları da sonlanmış değildir. Vicdan kavramın MÖ I. yüzyılda Erken Dönem Stoacılığı’nda ahlaki yargılarda bulunan bir içses olarak tanımlanmaya başlamıştır. Klasik Yunan Felsefesinde ve Eski Ahitte bu kavrama rastlanmıyor olsa da, Eski Ahit’te bu yetinin fenomen şeklinde bilinmekte ve kalp kavramını bunun karşılığı olarak kullanılmaktadır. Vicdan kavram olarak doğrudan Kur’an’da yer almaz, fakat bu kavrama işaret eden ifadeler vardır. Alanda yapılmış çalışmalarda anne baba tutumundan dini eğilime kadar vicdan gelişimini ile ilişki çok sayıda değişken belirlenmiştir. Bu çalışmada ise Kur’a Kursu öğrencilerinin (N=9) vicdan gelişim sürecine ve bu süreçte dini metinlerin nasıl kullanıldığına odaklanılmıştır. Nitel bir çalışma olması nedeniyle mülakat yapılmış ve fenomenolojik yaklaşım benimsenmiştir. Elde edilen sonuçlarda doğru ve yanlışın ne olduğunun belirlenmesinde dini kuralların önemli bir kaynak olduğunu anlaşılmıştır. Fakat katılımcıların dinin belirlediği kurallara neden riayet etmelerinin nedeni kişisel yaşam hedefleri ve bireysel beklentileridir. Bu nedenle aynı dini metin farklı vicdani gelişim basamaklarına dayanak teşkil edecek şekilde kullanılmıştır.
Din psikolojisi Kohlberg vicdan gelişimi dini gelişim Dini yaşam hedefleri
The concept of conscience is attributed to many different meanings, but its origins remain a subject of debate among several scholars. In the first century BCE, early Stoics defined the conscience as an internal voice that made ethical judgments. While classical Greek philosophy and the Old Testament did not use the term itself, they did understand and employ the idea of such a faculty using the corresponding concept of the heart. Conscience is not found as an explicit term within the Qur’an, but there are a number of verses that speak of the concept. Numerous studies show correlations with different variables from parental attitude to religious tendency. In this study, the focus is on the process of conscience development in Qur’an course students (N=9) and how religious text is used. This is a qualitative study which employed the interview method and a phenomenological approach. The results demonstrated religion as a tool to help guide the individual in distinguishing what is right and what is wrong. However, the participants obeyed religious rules based on their personal life goals, individual expectations. Because of this, they used the same religious text for different stages of conscience.
Psychology of religion Kohlberg conscience development religious development religious life goals
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 33 |
Hitit Üniversitesi Kuzey Kampüsü Çevre Yolu Bulvarı 19030 - ÇORUM-TÜRKİYE
00 (90) 364 219 1100 - ilafdergi@hitit.edu.tr