Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE EĞİTİMİNDE KAVRAM HARİTASI VE UZAKTAN EĞİTİM MODELİNİN AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 2, 520 - 535, 31.12.2021
https://doi.org/10.17218/hititsbd.985612

Öz

Bu çalışmanın amacı, muhasebe eğitiminde kavram haritası kullanımı ve uzaktan eğitim modelinin akademik başarı üzerindeki etkisini tespit etmektir. Araştırma, muhasebe derslerinin temeli niteliğinde olan Muhasebe-1 dersine yönelik gerçekleştirilmiştir. Kavram haritası kullanımının akademik başarı üzerindeki etkisini tespit etmek amacıyla, kavram haritası kullanılmayan bir ders dönemine ait sonuçlar ile kullanılan bir ders dönemine ait sonuçlar karşılaştırılmıştır. Araştırmanın bir diğer amacı olan uzaktan eğitim modelinin akademik başarı üzerindeki etkisini tespit etmek için de yüz yüze eğitim modelinin uygulandığı bir ders dönemine ait sonuçlar ile uzaktan eğitim modelinin uygulandığı bir ders dönemine ait sonuçlar karşılaştırılmıştır. Araştırma, toplam 562 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, kavram haritası kullanımının akademik başarı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve olumlu bir etkisinin olduğu tespit edilmiş, ayrıca uzaktan eğitim modeli ile başarı düzeyinde artış yaşandığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Atasel, O. Y. ve Şeker, Y. (2017). Uluslararası eğitim standartları ve uygulama açıklamaları kapsamında Türkiye’de muhasebe meslek sınavları ve eğitimlerinde bilgi teknolojilerine yeterli önem veriliyor mu?. B. Ayhan, M. Ay, S. Avşaroğlu ve Ş. Akpınar (Ed.ler) Sosyal ve beşeri bilimler araştırmaları 2017 içinde (s. 397 – 407). İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Ay, M. (2011). Conceptual frameworks of university students regarding accounting. African Journal of Business Management, 5(5), 1570-1577. doi: 10.5897/AJBM10.009
  • Aygün, D. ve Gerekan, B. (2012). Muhasebe dersini ilk defa alan öğrencilerin derse yönelik algılarının tespiti: karşılaştırmalı bir alan araştırması. Yönetim ve Ekonomi Araştırma Dergisi, (18), 48-63. doi: 10.11611/JMER21
  • Chiou, C. C. (2008). The effect of concept mapping on students’ learning achievements and interests. Innovations in Education and Teaching International, 45(4), 375-387. doi: 10.1080/14703290802377240
  • Chiou, C. C., Tien, L. C. ve Tang, Y. C.(2020). Applying structured computer-assisted collaborative concept mapping to flipped classroom for hospitality accounting. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 26, 1-16. doi: 10.1016/j.jhlste.2020.100243
  • Çankaya, F. ve Dinç, E. (2009). Powerpoint ve klasik usulde muhasebe eğitimi alan öğrenciler arasındaki farklılıkların tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 28 – 52. Erişim Adresi: https:// dergipark.org.tr/tr/pub/kosbed/issue/25703/271221
  • Daştan, A. (2008). Bilgi ve eğitim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin muhasebe eğitimine etkisi: Türkiye değerlendirmesi. Ankara: Sermaye Piyasası Kurulu, Yayın No:209.
  • Ertan, Y., Yücel, E. ve Saraç, M. (2014). Kavram haritaları tekniğinin muhasebe eğitiminde kullanılması: Uludağ Üniversitesi uygulaması. Business and Economics Research Journal, 5(1), 107-120. Erişim Adresi: https://www.berjournal.com/tr/kavram-haritalari-tekni ginin-muhasebe-egitiminde-kullanilmasi-uludag-universitesi-uygulamasi
  • Greenberg, R. K. ve Wilner, N. A. (2015). Using concept maps to provide an integrative framework for teaching the cost or managerial accounting course. Journal of Accounting Education, 33(1), 16-35. doi: 10.1016/j.jaccedu.2014.11.001
  • Handy, S. A. ve Polimeni, R. S. (2017). Concept mapping - a graphical tool to enhance learning in an ıntroductory cost or managerial accounting course. Journal of the Academy of Business Education, Spring 2017, 161-174. Erişim Adresi: https://www.abeweb.org/past-issues
  • Irvine, H. J., Cooper, K. ve Jones, G. (2005). Concept mapping to enhance student learning in a financial accounting subject. Kent, J. (Ed.) Proceedings of the Accounting Educators Forum içinde (s. 1-19). Sydney: CPA Australia and Charles Sturt University.
  • İşman, A. (1998). Students preception of a class offered through distance education. Doctoral thesis, Ohio University, Athens, Ohio, USA.
  • Kaptan, F. (1998). Fen öğretiminde kavram haritası yönteminin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 95-99. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/ en/download/article-file/88113
  • Kaya, U. (2007). İlk Defa Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Derse Yönelik Algılamaları Üzerine Bir Alan Araştırması: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (36), 125-133. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mufad/issue/ 35607/395628
  • Kılınç, A. (2007). Bir öğretim stratejisi olarak kavram haritalarının kullanımı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 21-48. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/ tr/pub/yyuefd/issue/13716/166048
  • Kızılgöl, O., İsgüden Kılıç, B. ve Abdioğlu, H. (2016). the Effects of using the concept mapping and the traditional method on the academic achievement of students in learning the fundamental topics of cost accounting. Journal of Business, Economics and Finance, 5(2), 171-190. doi: 10.17261/Pressacademia.2016219260
  • Ku, T. D., Shih, J. L. ve Hung, S.H. (2014). The integration of concept mapping in a dynamic assessment model for teaching and learning accounting. Educational Technology & Society, 16(1), 141–153. Erişim Adresi: https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.17.1.141?seq =1#metadata_info_tab_contents
  • Leauby, B. A. ve Brazina, P. (1998). Concept mapping: potential uses in accounting education. Journal of Accounting Education, 16(1), 123 138. doi: 10.1016/S0748-5751(98)00006-2
  • Leauby, B. A. Szabat, K. A. ve Maas, J. D. (2010). Concept mapping—an empirical study in introductory financial accounting. Accounting Education: An International Journal, 19(3), 279-300. doi: 10.1080/09639280903412334
  • Mass, J. D. ve Leauby, B. A. (2005). Concept mapping - exploring its value as a meaningful learning tool in accounting education. Global Perspectives on Accounting Education, 2, 75-98.
  • Novak, J. D. ve Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. New York: Cambridge University Press.
  • Novak, J. D. (1990). Concept mapping: a useful tool for science education. Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 937-949. doi: 10.1002/tea.3660271003
  • Simon, J. (2007). Concept mapping in a financial accounting theory course. Accounting Education: An International Journal, 16(3), 273–308. doi: 10.1080/09639280701430306
  • Sürmen, Y. (2020). Muhasebe-1. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Şeker, Y. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim sistemi ve uzaktan muhasebe öğretimine ilişkin öğrencilerin görüşleri üzerine bir araştırma. Ş. Karabulut (Ed.) Muhasebe konularında bilimsel yaklaşım ve araştırmalar içinde (s. 345-375), Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şeker, Y. ve İşleyen, A. (2018). Finansal muhasebe derslerinde oluşan kavram yanılgılarına yönelik bir araştırma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2403-2418. doi: 10.17218/hititsosbil.475232
  • Yardımcıoğlu, M. ve Büyükşalvarcı, A. (2007). Muhasebe eğitiminde meslek yüksekokullarının yeterliliği ve tercih edilme sebepleri: Selçuk Üniversitesinde bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (36), 173-178. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ mufad/issue/35607/395633 Yazıcı, M. (2001). Muhasebe bilim öğeleri. İstanbul: Nihad Sayar Eğitim Vakfı.
  • Yıldız, Ş ve Ülkü, S. (2017). Muhasebe eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram yanılgılarının önlenmesinde kavram haritalarının kullanımı. Muhasebe ve Denetime Bakış, (50), 115-140. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mdbakis
  • Yılmaz, K. ve Çolak, R. (2011). Kavramlara genel bir bakış: kavramların ve kavram haritalarının pedagojik açıdan incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1): 185-204. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/32241
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe eğitiminde kalitenin arttırılmasında ders programlarının önemi: Türkiye’de bir inceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115- 136. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/ 28333/301114
  • Zhou, Y. (2019). A concept tree of accounting theory: (Re)Design for the curriculum development. Education Sciences, 9(2), 1-15. doi: 10.3390/educsci9020111

The Effect of Concept Map and Distance Education Model on Academic Achievement Score in Accounting Education

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 2, 520 - 535, 31.12.2021
https://doi.org/10.17218/hititsbd.985612

Öz

The aim of this study is to determine the effect of concept map and distance education model on academic achievement score in accounting education. The research was carried out for the Accounting-1 course, which is the basis of accounting courses. In order to determine the effect of using concept maps on academic achievement, the results of a lesson period that did not use concept maps were compared with the results of a lesson period that was used. In order to determine the effect of the distance education model on academic achievement which is another aim of the research, the results of a lesson period in which the traditional (face-to-face) education model was applied and the results of a lesson period in which the distance education model was applied were compared. The research was carried out on 562 students. As a result of the study, it was determined that the use of concept maps had a statistically significant and positive effect on academic achievement. In addition, it was determined that there was an increase in the level of achivement score with the distance education model.

Kaynakça

  • Atasel, O. Y. ve Şeker, Y. (2017). Uluslararası eğitim standartları ve uygulama açıklamaları kapsamında Türkiye’de muhasebe meslek sınavları ve eğitimlerinde bilgi teknolojilerine yeterli önem veriliyor mu?. B. Ayhan, M. Ay, S. Avşaroğlu ve Ş. Akpınar (Ed.ler) Sosyal ve beşeri bilimler araştırmaları 2017 içinde (s. 397 – 407). İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Ay, M. (2011). Conceptual frameworks of university students regarding accounting. African Journal of Business Management, 5(5), 1570-1577. doi: 10.5897/AJBM10.009
  • Aygün, D. ve Gerekan, B. (2012). Muhasebe dersini ilk defa alan öğrencilerin derse yönelik algılarının tespiti: karşılaştırmalı bir alan araştırması. Yönetim ve Ekonomi Araştırma Dergisi, (18), 48-63. doi: 10.11611/JMER21
  • Chiou, C. C. (2008). The effect of concept mapping on students’ learning achievements and interests. Innovations in Education and Teaching International, 45(4), 375-387. doi: 10.1080/14703290802377240
  • Chiou, C. C., Tien, L. C. ve Tang, Y. C.(2020). Applying structured computer-assisted collaborative concept mapping to flipped classroom for hospitality accounting. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 26, 1-16. doi: 10.1016/j.jhlste.2020.100243
  • Çankaya, F. ve Dinç, E. (2009). Powerpoint ve klasik usulde muhasebe eğitimi alan öğrenciler arasındaki farklılıkların tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 28 – 52. Erişim Adresi: https:// dergipark.org.tr/tr/pub/kosbed/issue/25703/271221
  • Daştan, A. (2008). Bilgi ve eğitim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin muhasebe eğitimine etkisi: Türkiye değerlendirmesi. Ankara: Sermaye Piyasası Kurulu, Yayın No:209.
  • Ertan, Y., Yücel, E. ve Saraç, M. (2014). Kavram haritaları tekniğinin muhasebe eğitiminde kullanılması: Uludağ Üniversitesi uygulaması. Business and Economics Research Journal, 5(1), 107-120. Erişim Adresi: https://www.berjournal.com/tr/kavram-haritalari-tekni ginin-muhasebe-egitiminde-kullanilmasi-uludag-universitesi-uygulamasi
  • Greenberg, R. K. ve Wilner, N. A. (2015). Using concept maps to provide an integrative framework for teaching the cost or managerial accounting course. Journal of Accounting Education, 33(1), 16-35. doi: 10.1016/j.jaccedu.2014.11.001
  • Handy, S. A. ve Polimeni, R. S. (2017). Concept mapping - a graphical tool to enhance learning in an ıntroductory cost or managerial accounting course. Journal of the Academy of Business Education, Spring 2017, 161-174. Erişim Adresi: https://www.abeweb.org/past-issues
  • Irvine, H. J., Cooper, K. ve Jones, G. (2005). Concept mapping to enhance student learning in a financial accounting subject. Kent, J. (Ed.) Proceedings of the Accounting Educators Forum içinde (s. 1-19). Sydney: CPA Australia and Charles Sturt University.
  • İşman, A. (1998). Students preception of a class offered through distance education. Doctoral thesis, Ohio University, Athens, Ohio, USA.
  • Kaptan, F. (1998). Fen öğretiminde kavram haritası yönteminin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 95-99. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/ en/download/article-file/88113
  • Kaya, U. (2007). İlk Defa Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Derse Yönelik Algılamaları Üzerine Bir Alan Araştırması: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (36), 125-133. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mufad/issue/ 35607/395628
  • Kılınç, A. (2007). Bir öğretim stratejisi olarak kavram haritalarının kullanımı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 21-48. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/ tr/pub/yyuefd/issue/13716/166048
  • Kızılgöl, O., İsgüden Kılıç, B. ve Abdioğlu, H. (2016). the Effects of using the concept mapping and the traditional method on the academic achievement of students in learning the fundamental topics of cost accounting. Journal of Business, Economics and Finance, 5(2), 171-190. doi: 10.17261/Pressacademia.2016219260
  • Ku, T. D., Shih, J. L. ve Hung, S.H. (2014). The integration of concept mapping in a dynamic assessment model for teaching and learning accounting. Educational Technology & Society, 16(1), 141–153. Erişim Adresi: https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.17.1.141?seq =1#metadata_info_tab_contents
  • Leauby, B. A. ve Brazina, P. (1998). Concept mapping: potential uses in accounting education. Journal of Accounting Education, 16(1), 123 138. doi: 10.1016/S0748-5751(98)00006-2
  • Leauby, B. A. Szabat, K. A. ve Maas, J. D. (2010). Concept mapping—an empirical study in introductory financial accounting. Accounting Education: An International Journal, 19(3), 279-300. doi: 10.1080/09639280903412334
  • Mass, J. D. ve Leauby, B. A. (2005). Concept mapping - exploring its value as a meaningful learning tool in accounting education. Global Perspectives on Accounting Education, 2, 75-98.
  • Novak, J. D. ve Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. New York: Cambridge University Press.
  • Novak, J. D. (1990). Concept mapping: a useful tool for science education. Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 937-949. doi: 10.1002/tea.3660271003
  • Simon, J. (2007). Concept mapping in a financial accounting theory course. Accounting Education: An International Journal, 16(3), 273–308. doi: 10.1080/09639280701430306
  • Sürmen, Y. (2020). Muhasebe-1. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Şeker, Y. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim sistemi ve uzaktan muhasebe öğretimine ilişkin öğrencilerin görüşleri üzerine bir araştırma. Ş. Karabulut (Ed.) Muhasebe konularında bilimsel yaklaşım ve araştırmalar içinde (s. 345-375), Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şeker, Y. ve İşleyen, A. (2018). Finansal muhasebe derslerinde oluşan kavram yanılgılarına yönelik bir araştırma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2403-2418. doi: 10.17218/hititsosbil.475232
  • Yardımcıoğlu, M. ve Büyükşalvarcı, A. (2007). Muhasebe eğitiminde meslek yüksekokullarının yeterliliği ve tercih edilme sebepleri: Selçuk Üniversitesinde bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (36), 173-178. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ mufad/issue/35607/395633 Yazıcı, M. (2001). Muhasebe bilim öğeleri. İstanbul: Nihad Sayar Eğitim Vakfı.
  • Yıldız, Ş ve Ülkü, S. (2017). Muhasebe eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram yanılgılarının önlenmesinde kavram haritalarının kullanımı. Muhasebe ve Denetime Bakış, (50), 115-140. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mdbakis
  • Yılmaz, K. ve Çolak, R. (2011). Kavramlara genel bir bakış: kavramların ve kavram haritalarının pedagojik açıdan incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1): 185-204. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/32241
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe eğitiminde kalitenin arttırılmasında ders programlarının önemi: Türkiye’de bir inceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115- 136. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/ 28333/301114
  • Zhou, Y. (2019). A concept tree of accounting theory: (Re)Design for the curriculum development. Education Sciences, 9(2), 1-15. doi: 10.3390/educsci9020111
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilal Gerekan 0000-0001-8558-7928

Oğuz Yusuf Atasel 0000-0003-1654-9850

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gerekan, B., & Atasel, O. Y. (2021). MUHASEBE EĞİTİMİNDE KAVRAM HARİTASI VE UZAKTAN EĞİTİM MODELİNİN AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNE ETKİSİ. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 520-535. https://doi.org/10.17218/hititsbd.985612
                                                     Hitit Sosyal Bilimler Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.