Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Konut Değerine Dayalı Şehir Marka Gücü Sıralaması

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 3, 606 - 624, 31.12.2024
https://doi.org/10.17218/hititsbd.1479048

Öz

Gayrimenkul türlerinden biri olan konutlar, bireylerin temel barınma ihtiyacını karşılamasının yanı sıra günümüzde yatırım aracı olarak da kullanılmaktadır. Bu bakımdan almak, satmak, inşa etmek ve vergilendirmek için konut değerinin belirlenmesi ve konut değerini etkileyen faktörlerin tespit edilmesi önem taşımaktadır. Konut değerini etkileyen faktörlerin belirlenmesine yönelik yapılan araştırmalarda konutun fiziksel ve yapısal özellikleriyle birlikte bulunduğu semt ya da muhitin de konut değerini etkilediğini ifade eden araştırmalar bulunmaktadır. Konutun taşınamaz olması, heterojen özelliklere sahip olması ve bulunduğu mahallin konutla birlikte satın alınıyor olması, şehirlerin imajı ve değerlendirilmesinde konutların belirleyici olabileceğini düşündürmektedir. Şehir markalarının değerlendirilmesine ilişkin ulusal ve uluslararası literatür incelendiğinde, şehir markalarının anketler ve çeşitli göstergeler aracılığıyla değerlendirildiği görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, büyükşehirlerde konut fiyatlarını etkileyen faktörleri araştırmak, konutların bulundukları mahallelerin fiyatlar üzerindeki etkisini belirlemek ve şehirlerin marka gücüne ilişkin bir sıralama yapmaktır. Konut değerinden yola çıkılarak şehir marka gücünün belirlenmesinin amaçlandığı bu araştırma ilk olarak 30 büyükşehir için planlanmıştır. Ancak Diyarbakır, Erzurum, Hatay, Kahramanmaraş, Mardin, Şanlıurfa ve Van illerinde veri sayısının az olması nedeniyle 23 büyükşehir araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırma kapsamındaki iller; Adana, Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir, Bursa, Denizli, Eskişehir, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kayseri, Kocaeli, Konya, Malatya, Manisa, Mersin, Muğla, Ordu, Sakarya, Samsun, Tekirdağ ve Trabzon’dur. İstanbul için analiz yapılırken il, Anadolu ve Avrupa Yakası olmak üzere iki bölüme ayrılmıştır. Araştırmada, büyükşehirlerdeki ilçeler ve mahalleler ayrı ayrı numaralandırılarak her bir mahalle ele alınmak istenmiştir. Ancak dikkate alınan mahallelerin her birinde bulunan veri sayısındaki dalgalanma ve söz konusu dalgalanmanın sapmayı artırması nedeniyle araştırmaya bir sınırlılık getirilmiştir. Buna göre yalnızca il merkezi konumundaki şehrin yerleşim alanı içinde bulunan ilçeler ve söz konusu ilçelerdeki mahalleler araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda 23 büyükşehrin şehir merkezinde yer alan mahallelerin 2018, 2019 ve 2020 yıllarına ait konut satış verileri dikkate alınmıştır. Konut satış verileri Zingat Gayrimenkul Bilgi Sistemleri A.Ş.'den temin edilmiştir. Konut özelliklerinin fiyat üzerindeki etkisini belirlemek için hedonik fiyat yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada panel veri analizi uygulanarak belirli bir zaman aralığında mahallelerin fiyatlar üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmada büyükşehirlerdeki konut fiyatını etkileyen faktörleri belirleyebilmek amacıyla panel veri regresyon modelleri tahmin edilmiştir. Araştırmada kullanılan zaman boyutunun, kesitlerden küçük olması sebebiyle mikro panel yöntemleri tercih edilmiştir. Konut fiyatlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada değişkenlerin belirlenmesinde, Küçükkaplan ve Amca Aldı (2017) tarafından yapılan araştırmadan yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında temin edilen veriler Microsoft Excel programında düzenlenmiş, konut satış fiyatı bağımlı değişken olmak üzere toplam 11 değişken ele alınmıştır. Söz konusu değişkenler; oda sayısı, salon sayısı, banyo sayısı, net alan, binadaki kat sayısı, bulunduğu kat, emlak tipi, bina yaşı, ısınma tipi ve kullanım durumudur. Araştırmada 23 büyükşehre ait gözlemler 2018, 2019 ve 2020 yılları için ayrı ayrı değerlendirilmiş ve mahallelerin konut fiyatlarına etkisi tespit edilmiştir. Her bir büyükşehirde konut fiyatları üzerinde en fazla etkiye sahip olan mahallelerdeki gözlemler aracılığıyla bir veri seti oluşturulmuş ve analiz yapılmıştır. Yapılan analizde, banyo sayısı, konutun kullanım alanı, konutun bulunduğu binadaki kat sayısı, konutun bulunduğu kat, emlak tipi ve bina yaşının fiyat üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca konut değerlerine ilişkin yapılan analizlerden yola çıkılarak şehirler değerlendirilmiş ve şehirlerin marka gücü, konut değeri üzerinden belirlenmeye çalışılmıştır. Oluşan büyükşehirler sıralamasında İstanbul'un her iki yakasıyla, İzmir, Ankara ve Antalya’nın ilk sıralarda yer aldığı görülmektedir. Büyükşehirlerdeki konut fiyatlarından yararlanılarak yapılan şehir sıralamasının, şehirlerin marka gücünü belirlemede kullanılabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Altunbaş, H. (2007). Pazarlama iletişimi ve şehir pazarlaması şehirlerin markalaşması. Selçuk İletişim, 4(4), 156-162. https://doi.org/10.18094/si.23937 Altınay Cingöz, A. R. (2011). Hedonik Talep Teorisi Çerçevesinde Bir Fiyatlandırma Örneği, (Basılmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Anholt, S. (2006). The Anholt-gmı city brands ındex: how the world sees the world’s cities, Place Branding, 2, 18-31. Erişim adresi: https://tls.tc/FvymE
  • Aray, G. (2009). Marka konumlandırma ve şehir markaları: Burdur şehrinin markalaşmasına yönelik bir uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
  • Atıcı, C., & Güloğlu, B. (2006). Gravity model of Turkey's fresh and processed fruit and vegetable export to the EU: a panel data analysis. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 18(3-4), 7-21. https://doi.org/10.1300/J047v18n03_02
  • Avcılar, M., & Kara, E. (2015). Şehir markası kavramı ve marka şehir yaratma stratejilerine yönelik literatür incelemesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16(34), 76-94. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sobbiad/issue/36373/412320
  • Aysin, M. (2018). Konut fiyatlarına etki eden faktörlerin hedonik modelle belirlenmesi: TRA1 alt bölgesi üzerine bir uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum
  • Başçı, A. (2006). Şehir markası yaratma süreci ve İstanbul şehir markası için bir model önerisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Brand Finance, (2019). Turkey metropol 30 2019, 1-9. Erişim adresi:https://tls.tc/0E0nj
  • Bekar, E. (2013). Hedonik Konut Fiyatlarının Mekansal Kantil Regresyon Modeli ile Analizi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Can, M., & Başaran, Z. (2014). Kent markası ve imajının belirlenmesi: Rize örneği". Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11(42), 27-42. https://doi.org/10.14783/od.v11i42.5000065505
  • Ceran, Y. (2013). Şehirlerin markalaştırılması ve markanın yönetimi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 537-547. Erişim adresi: https://tls.tc/R46Un
  • City Brand Barometer, (2022). Saffron Brand Consultants, 1-32. Erişim adresi: https://cbb22.saffron-consultants.com/
  • City Brand Barometer, (2023). Saffron Brand Consultants, 1-72. Erişim adresi: https://saffron-consultants.com/journal/its-here-city-brand-barometer-2023-business-edition
  • Çağlayan, E., & Arıkan, E. (2011). Determinants of house prices in Istanbul: a quantile regression approach, Qual Quant, 45, 305-317. https://doi.org/10.1007/s11135-009-9296-x
  • Çiçek, U., & Hatırlı, S. A. (2015). Isparta ilinde konut fiyatlarını etkileyen faktörlerin hedonik fiyat modeli ile analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 98-114. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181872
  • Çiftçi, A. (2019). Konut fiyatları üzerine amprik çalışmalar Alanya örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya
  • Demirdöğen, S. (2018). Şehir markası bileşenlerinin incelenmesi: Erzincan ili üzerinde bir saha araştırması. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 167-189. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/493078
  • Er, E. (2018). Şehir imajı ve şehir markasına yönelik algılar üzerine bir araştırma: Kütahya ili örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak
  • Eravcı, A. (2020). Şehir marka değerinin şehir sakinlerinin şehirden tatmini ve yaşam memnuniyetine etkisi: Sinop ili örneği, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Eraydın, A. (2001), Küreselleşme-yerelleşme ve farklılaşan kentler. 1-23. Erişim adresi: https://bit.ly/3H9V7PM
  • Ercan, M. K., Öztürk, M. B., Demirgüneş, K., Başcı, E. S., ve Küçükkaplan, İ. (2011). Marka Değerinin Tespiti, İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Yayını, İstanbul
  • Fırat, A., & Kömürcüoğlu, F. (2015). Muğla şehir markası ve imaj algısı; Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi öğrencileri üzerine bir alan araştırması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(26), 285-304. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/660420
  • Global Power City Index (2020). Institute For Urban Strategies, The Mori Memorial Foundation, 1-32. Erişim adresi: https://tls.tc/nsjMZ
  • Global Power City Index (2023). Institute For Urban Strategies, The Mori Memorial Foundation, 1-32. Erişim adresi: https://mori-m-foundation.or.jp/english/ius2/gpci2/
  • Hayrullahoğlu, G., Aliefendioğlu, Y., Tanrıvermiş, H., & Hayrullahoğlu, A. (2017). Konut piyasalarında hedonik değerleme modeli tahmini: Ankara ili Çankaya 75 ilçesi Çukurambar bölgesi örneği, In Proceedings of 2nd International Conference on Scientific Cooperation for the Future in the Economics and Administrative Sciences, 25-36. Erişim adresi: https://tls.tc/eteP0
  • Hildreth, J. (2008). The Saffron European city brand barometer- revealing which cities get the brands they deserve, Saffron Brand Consultants. Erişim adresi: bit.ly/3vphcHD
  • Hülagü, T., Kızılkaya, E., Özbekler, A. ve Tunar, P. (2016). Türkiye konut fiyat endeksi’nin kalite değişimi etkisinden arındırılması: hedonik konut fiyat endeksi. TCMB Ekonomi Notları, 1-15.
  • Ipsos. (2022). Anholt- Ipsos şehir markaları endeksi,1-6.
  • Kamiloğlu, F. (2020). Kentsel markalaşma sürecinde reklamın rolü: 2010 İstanbul kültür başkenti projesinin değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Kangallı Uyar, S. (2015). Hedonik fiyat teorisi çerçevesinde İstanbul konut piyasası fiyat dinamiklerinin parametrik ve parametrik olmayan mekânsal modeller ile karşılaştırılmalı analizi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli
  • Kangallı Uyar, S. G., & Yayla, N. (2016). Konut fiyatlarının hedonik fiyatlama yaklaşımına göre mekânsal ekonometrik modeller ile tahmini: İstanbul konut piyasası örneği, Social Sciences, 11(4), https://doi.org/10.12739/NWSA.2016.11.4.3C0153
  • Kaypak, Ş. (2013). Küreselleşme sürecinde kentlerin markalaşması ve marka kentler. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 335-355. Erişim adresi: https://kutuphane.dogus.edu.tr/mvt/pdf.php
  • Keller, K., and Swaminathan, V. (2020). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity, Pearson Education
  • Keten, N. (2019). Mekânsal kantil regresyon yaklaşımına göre konut fiyatlarının modellenmesi: Denizli ili örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli
  • Koç, E. (2018). City branding/ımage building as a new paradigm: the case of Eskişehir, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi Şehir ve Bölge Planlama, Ankara
  • Koramaz, T., & Dökmeci, V. (2012). Spatial determinants of housing price values in Istanbul, European Planning Studies, 20(7), 1221-1237. https://doi.org/10.1080/09654313.2012.673569
  • Korelin, K. & Schneider, E. (2009). City branding – a comprehensive outlook of four ınternational cities, International Marketing Master’s Program, Vasteras-Sweden Malardalen University. Erişim adresi: https://tls.tc/udzpm
  • Kördiş, G., Işık, S. & Mert, M. (2014). Antalya'da konut fiyatlarını etkileyen faktörlerin hedonik fiyat modeli ile tahmin edilmesi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (28), 103-132. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/372819
  • Küçükcaymaz, E. (2022). Marka Şehir Olarak İstanbul'un Marka İmajının İncelenmesi, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), İbn Haldun Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul
  • Küçükkaplan, İ., & Amca Aldı, F. (2017). Denizli ilinde konut fiyatlarına etki eden faktörlerin panel verilerle analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 219-236. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645174
  • Külter Demirgüneş, B., & Avcılar, Y. (2014). Şehir markası oluşturma: şehirde oturanların memnuniyet düzeyleri üzerine bir uygulama, 19. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı Yerel Ekonomilerin Markalaşmasında Pazarlamanın Katkısı, 557-570, Gaziantep. Erişim adresi: http://pazarlama.org.tr/uploads/files/upk19.pdf
  • Lancaster, K. (1966). A new approach to consumer theory. Journal of Political Economy, 74(2), 132-157. Erişim adresi: https://www.journals.uchicago.edu/doi/epdf/10.1086/259131
  • Levent, D. (2010). The competitive identity of Istanbul: a city brand management model, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul
  • Liao, W. C., and Wang, X. (2012). Hedonic house prices and spatial quantile regression, Journal of Housing Economics, 21, 16–27
  • Liu, X., Yang, M., & Nie, X. (2023). Can city brand reduce urban air pollution?- an empirical research based on national civilized city in China. Technological Forecasting & Social Change, 186, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122179 Ormankıran, Y. (2012). Turistik bir ürün olarak kentlerin marka denkliğinin ölçülmesi: Ankara ilinde bir uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Özçağlar, A. (2015). Yönetsel Coğrafya, Ankara: Nika Yayınevi
  • Özdemir, Ş., & Karaca, Y. (2009). Kent markası ve marka imajının ölçümü: Afyonkarahisar kenti imajı üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(2), 113-134. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/18949
  • Özden, A. (2013). Şehir markalaşması ve Samsun örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun
  • Özer, M. & Biçerli, K. (2003). Türkiye’de kadın işgücünün panel veri analizi. Sosyal Bilimler Dergisi 2003-2004, 55-86. Erişim adresi: https://tls.tc/bZErl
  • Pektaş, G., & Karadeniz, M. (2014). Şehir imajının marka değeri üzerine etkisi: Gaziantep ve baklava örneği, 19. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Yerel Ekonomilerin Markalaşmasında Pazarlamanın Katkısı, 543-554. Erişim adresi: https://tls.tc/ktl7a
  • Palumbo, F., & Herbig, P. (2000). The multicultural context of brand loyalty. European Journal of Innovation Management, 3(3), 116-124.
  • Prime Global Cities Index (2022). Knight Frank, 1-2. Erişim adresi: https://tls.tc/u2m4m
  • Prime Global Cities Index (2023). Knight Frank, 1-2. Erişim adresi: https://tls.tc/Ug4MI
  • Rosen, S. (1974). Hedonic prices and ımplicit markets: product differentiation in pure competition, The Journal of Political Economy, 82(1), 34-55. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/1830899?seq=1
  • Savuran, O. (2008). Gayrimenkul fiyat endeksleri ve İstanbul etiler bölgesinde konutlar için hedonik fiyat endeksi uygulaması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Tatoğlu, F. Y. (2020). Panel veri ekonometrisi stata uygulamalı. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Um, H., Dong, J., Choi, M., & Jeong, J. (2021). The effect of cultural city on regional activation through the consumer reactions of urban service. Sustainability, 13(5778), 1-19. https://doi.org/10.3390/su13115778
  • Uztuğ, F. (2003). Markan kadar konuş! marka iletişimi stratejileri, Kapital Medya A.Ş. Yayınları, İstanbul
  • Vural, B. B. (2010). Şehir markası yaratma süreci ve Edirne şehir markası için bir model önerisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne
  • Winfield-Pfefferkorn, J. (2005). Exploring city branding and the ımportance of brand image, the branding of cities, (Masters Thesis), Master of Arts in Advertising Design at the Graduate School of Syracuse University
  • World's Best Cities, (2023). Resonance, 1-62. Erişim adresi: https://www.worldsbestcities.com/rankings/worlds-best-cities/
  • Yang, Z. (2001). An application of the hedonic price model with uncertain attribute the case of the people's republic of China, Property Management, 19(1), 50-63. https://doi.org/10.1108/02637470110366202
  • Yavuz Özalp, A., & Akinci, H. (2017). The use of hedonic pricing method to determine the parameters affecting residential real estate prices. Arabian Journal of Geosciences, 10(24), 535. https://doi.org/10.1007/s12517-017-3331-3
  • Yazgan, A., Koçyiğit, N., Üçler, Y. ve Cici Karaboğa, E. N. (2017). Konut Fiyatlarının tahmininde hedonik model ile yapay sinir ağlarının karşılaştırılması: TR52 bölgesinde amprik bir çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(59), 465-478. https://doi.org/10.16992/ASOS.13018
  • Yıldız, A. (2017). Şehir markalaşması sürecinde tüketici temelli marka değerinin ölçülmesi: Adıyaman ili üzerine bir uygulama, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş
  • Zeren, H. (2011). Stratejik kent yönetimi ve kent markası oluşturma süreci. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 175-200. Erişim adresi: http://iibfdergisi.ksu.edu.tr/en/download/article-file/107634
  • Zhang, L., & Zhao, S. (2009). City branding and the olympic effect: a case study of Beijing. Cities, 26, 245-254. https://doi.org/10.1016/j.cities.2009.05.002

City Brand Strength Ranking Based on Housing Value

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 3, 606 - 624, 31.12.2024
https://doi.org/10.17218/hititsbd.1479048

Öz

Housing, which is one of the types of real estate, is used as an investment tool today as well as meeting the basic housing needs of individuals. In this respect, it is important to determine the value of housing for buying, selling, building and taxing and to identify the factors affecting the value of housing. In the studies conducted to determine the factors affecting the value of housing, there are some studies that state that the physical and structural characteristics of the housing as well as the neighbourhood or neighbourhood in which it is located affect the value of housing. The fact that housing is immovable, has heterogeneous characteristics and that the neighbourhood where it is located is purchased together with the housing suggests that housing can be a determinant in the image and evaluation of cities. When the national and international literature on the evaluation of city brands is analysed, it is seen that city brands are evaluated through surveys and various indicators. The aim of this study is to investigate the factors affecting house prices in metropolitan cities, to determine the effect of the neighbourhoods where the houses are located on prices and to make a ranking of the brand strength of cities. This research, which aims to determine city brand strength based on housing value, was initially planned for 30 metropolises. However, 23 metropolises were included in the scope of the research due to the low number of data in Diyarbakır, Erzurum, Hatay, Kahramanmaraş, Mardin, Şanlıurfa and Van. The provinces within the scope of the research are Adana, Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir, Bursa, Denizli, Eskişehir, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kayseri, Kocaeli, Konya, Malatya, Manisa, Mersin, Muğla, Ordu, Sakarya, Samsun, Tekirdağ and Trabzon. In the analysis for Istanbul, the city was divided into two parts, namely the Anatolian and European sides. In the research, districts and neighbourhoods in metropolitan cities were numbered separately and each neighbourhood was considered. However, a limitation was imposed on the research due to the fluctuation in the number of data available in each of the neighbourhoods considered and the increase in the deviation due to this fluctuation. Accordingly, only the districts within the settlement area of the city, which is the provincial centre, and the neighbourhoods in these districts were included in the scope of the research. For the purpose of the research, the house sales data of the neighbourhoods located in the city centre of 23 metropolitan cities for the years 2018, 2019 and 2020 were taken into consideration. Housing sales data were obtained from Zingat Gayrimenkul Bilgi Sistemleri A.Ş. Hedonic price method is used to determine the effect of housing characteristics on price. In addition, by applying panel data analysis, the effect of neighbourhoods on prices in a certain time interval was investigated. In the study, panel data regression models were estimated to determine the factors affecting house prices in metropolitan cities. Since the time dimension used in the research is smaller than the cross-sections, micro panel methods are preferred. In this research, which was carried out to determine the factors affecting house prices, the research conducted by Küçükkaplan and Amca Aldı (2017) was utilised in determining the variables. The data obtained within the scope of the research were arranged in Microsoft Excel programme and a total of 11 variables were considered, with the house sale price being the dependent variable. These variables are; number of rooms, number of living rooms, number of bathrooms, net area, number of floors in the building, floor, property type, building age, heating type and usage status. In the study, observations for 23 metropolitan cities were evaluated separately for the years 2018, 2019 and 2020, and the effect of neighbourhoods on house prices was determined. A data set was created and analysed through observations from the neighbourhoods that have the highest impact on house prices in each metropolitan city. The analysis revealed that the number of bathrooms, the area of use of the dwelling, the number of storeys in the building where the dwelling is located, the floor on which the dwelling is located, the property type and the age of the building have a significant effect on the price. In addition, based on the analyses of housing values, cities were evaluated and the brand power of cities was tried to be determined through housing values. In the ranking of metropolises, it is seen that both sides of Istanbul, Izmir, Ankara and Antalya are in the first place. It is thought that the city ranking based on housing prices in metropolises can be used to determine the brand power of cities.

Kaynakça

  • Altunbaş, H. (2007). Pazarlama iletişimi ve şehir pazarlaması şehirlerin markalaşması. Selçuk İletişim, 4(4), 156-162. https://doi.org/10.18094/si.23937 Altınay Cingöz, A. R. (2011). Hedonik Talep Teorisi Çerçevesinde Bir Fiyatlandırma Örneği, (Basılmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Anholt, S. (2006). The Anholt-gmı city brands ındex: how the world sees the world’s cities, Place Branding, 2, 18-31. Erişim adresi: https://tls.tc/FvymE
  • Aray, G. (2009). Marka konumlandırma ve şehir markaları: Burdur şehrinin markalaşmasına yönelik bir uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
  • Atıcı, C., & Güloğlu, B. (2006). Gravity model of Turkey's fresh and processed fruit and vegetable export to the EU: a panel data analysis. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 18(3-4), 7-21. https://doi.org/10.1300/J047v18n03_02
  • Avcılar, M., & Kara, E. (2015). Şehir markası kavramı ve marka şehir yaratma stratejilerine yönelik literatür incelemesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16(34), 76-94. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sobbiad/issue/36373/412320
  • Aysin, M. (2018). Konut fiyatlarına etki eden faktörlerin hedonik modelle belirlenmesi: TRA1 alt bölgesi üzerine bir uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum
  • Başçı, A. (2006). Şehir markası yaratma süreci ve İstanbul şehir markası için bir model önerisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Brand Finance, (2019). Turkey metropol 30 2019, 1-9. Erişim adresi:https://tls.tc/0E0nj
  • Bekar, E. (2013). Hedonik Konut Fiyatlarının Mekansal Kantil Regresyon Modeli ile Analizi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Can, M., & Başaran, Z. (2014). Kent markası ve imajının belirlenmesi: Rize örneği". Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11(42), 27-42. https://doi.org/10.14783/od.v11i42.5000065505
  • Ceran, Y. (2013). Şehirlerin markalaştırılması ve markanın yönetimi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 537-547. Erişim adresi: https://tls.tc/R46Un
  • City Brand Barometer, (2022). Saffron Brand Consultants, 1-32. Erişim adresi: https://cbb22.saffron-consultants.com/
  • City Brand Barometer, (2023). Saffron Brand Consultants, 1-72. Erişim adresi: https://saffron-consultants.com/journal/its-here-city-brand-barometer-2023-business-edition
  • Çağlayan, E., & Arıkan, E. (2011). Determinants of house prices in Istanbul: a quantile regression approach, Qual Quant, 45, 305-317. https://doi.org/10.1007/s11135-009-9296-x
  • Çiçek, U., & Hatırlı, S. A. (2015). Isparta ilinde konut fiyatlarını etkileyen faktörlerin hedonik fiyat modeli ile analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 98-114. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181872
  • Çiftçi, A. (2019). Konut fiyatları üzerine amprik çalışmalar Alanya örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya
  • Demirdöğen, S. (2018). Şehir markası bileşenlerinin incelenmesi: Erzincan ili üzerinde bir saha araştırması. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 167-189. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/493078
  • Er, E. (2018). Şehir imajı ve şehir markasına yönelik algılar üzerine bir araştırma: Kütahya ili örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak
  • Eravcı, A. (2020). Şehir marka değerinin şehir sakinlerinin şehirden tatmini ve yaşam memnuniyetine etkisi: Sinop ili örneği, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Eraydın, A. (2001), Küreselleşme-yerelleşme ve farklılaşan kentler. 1-23. Erişim adresi: https://bit.ly/3H9V7PM
  • Ercan, M. K., Öztürk, M. B., Demirgüneş, K., Başcı, E. S., ve Küçükkaplan, İ. (2011). Marka Değerinin Tespiti, İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Yayını, İstanbul
  • Fırat, A., & Kömürcüoğlu, F. (2015). Muğla şehir markası ve imaj algısı; Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi öğrencileri üzerine bir alan araştırması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(26), 285-304. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/660420
  • Global Power City Index (2020). Institute For Urban Strategies, The Mori Memorial Foundation, 1-32. Erişim adresi: https://tls.tc/nsjMZ
  • Global Power City Index (2023). Institute For Urban Strategies, The Mori Memorial Foundation, 1-32. Erişim adresi: https://mori-m-foundation.or.jp/english/ius2/gpci2/
  • Hayrullahoğlu, G., Aliefendioğlu, Y., Tanrıvermiş, H., & Hayrullahoğlu, A. (2017). Konut piyasalarında hedonik değerleme modeli tahmini: Ankara ili Çankaya 75 ilçesi Çukurambar bölgesi örneği, In Proceedings of 2nd International Conference on Scientific Cooperation for the Future in the Economics and Administrative Sciences, 25-36. Erişim adresi: https://tls.tc/eteP0
  • Hildreth, J. (2008). The Saffron European city brand barometer- revealing which cities get the brands they deserve, Saffron Brand Consultants. Erişim adresi: bit.ly/3vphcHD
  • Hülagü, T., Kızılkaya, E., Özbekler, A. ve Tunar, P. (2016). Türkiye konut fiyat endeksi’nin kalite değişimi etkisinden arındırılması: hedonik konut fiyat endeksi. TCMB Ekonomi Notları, 1-15.
  • Ipsos. (2022). Anholt- Ipsos şehir markaları endeksi,1-6.
  • Kamiloğlu, F. (2020). Kentsel markalaşma sürecinde reklamın rolü: 2010 İstanbul kültür başkenti projesinin değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Kangallı Uyar, S. (2015). Hedonik fiyat teorisi çerçevesinde İstanbul konut piyasası fiyat dinamiklerinin parametrik ve parametrik olmayan mekânsal modeller ile karşılaştırılmalı analizi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli
  • Kangallı Uyar, S. G., & Yayla, N. (2016). Konut fiyatlarının hedonik fiyatlama yaklaşımına göre mekânsal ekonometrik modeller ile tahmini: İstanbul konut piyasası örneği, Social Sciences, 11(4), https://doi.org/10.12739/NWSA.2016.11.4.3C0153
  • Kaypak, Ş. (2013). Küreselleşme sürecinde kentlerin markalaşması ve marka kentler. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 335-355. Erişim adresi: https://kutuphane.dogus.edu.tr/mvt/pdf.php
  • Keller, K., and Swaminathan, V. (2020). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity, Pearson Education
  • Keten, N. (2019). Mekânsal kantil regresyon yaklaşımına göre konut fiyatlarının modellenmesi: Denizli ili örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli
  • Koç, E. (2018). City branding/ımage building as a new paradigm: the case of Eskişehir, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi Şehir ve Bölge Planlama, Ankara
  • Koramaz, T., & Dökmeci, V. (2012). Spatial determinants of housing price values in Istanbul, European Planning Studies, 20(7), 1221-1237. https://doi.org/10.1080/09654313.2012.673569
  • Korelin, K. & Schneider, E. (2009). City branding – a comprehensive outlook of four ınternational cities, International Marketing Master’s Program, Vasteras-Sweden Malardalen University. Erişim adresi: https://tls.tc/udzpm
  • Kördiş, G., Işık, S. & Mert, M. (2014). Antalya'da konut fiyatlarını etkileyen faktörlerin hedonik fiyat modeli ile tahmin edilmesi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (28), 103-132. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/372819
  • Küçükcaymaz, E. (2022). Marka Şehir Olarak İstanbul'un Marka İmajının İncelenmesi, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), İbn Haldun Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul
  • Küçükkaplan, İ., & Amca Aldı, F. (2017). Denizli ilinde konut fiyatlarına etki eden faktörlerin panel verilerle analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 219-236. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645174
  • Külter Demirgüneş, B., & Avcılar, Y. (2014). Şehir markası oluşturma: şehirde oturanların memnuniyet düzeyleri üzerine bir uygulama, 19. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı Yerel Ekonomilerin Markalaşmasında Pazarlamanın Katkısı, 557-570, Gaziantep. Erişim adresi: http://pazarlama.org.tr/uploads/files/upk19.pdf
  • Lancaster, K. (1966). A new approach to consumer theory. Journal of Political Economy, 74(2), 132-157. Erişim adresi: https://www.journals.uchicago.edu/doi/epdf/10.1086/259131
  • Levent, D. (2010). The competitive identity of Istanbul: a city brand management model, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul
  • Liao, W. C., and Wang, X. (2012). Hedonic house prices and spatial quantile regression, Journal of Housing Economics, 21, 16–27
  • Liu, X., Yang, M., & Nie, X. (2023). Can city brand reduce urban air pollution?- an empirical research based on national civilized city in China. Technological Forecasting & Social Change, 186, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122179 Ormankıran, Y. (2012). Turistik bir ürün olarak kentlerin marka denkliğinin ölçülmesi: Ankara ilinde bir uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Özçağlar, A. (2015). Yönetsel Coğrafya, Ankara: Nika Yayınevi
  • Özdemir, Ş., & Karaca, Y. (2009). Kent markası ve marka imajının ölçümü: Afyonkarahisar kenti imajı üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(2), 113-134. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/18949
  • Özden, A. (2013). Şehir markalaşması ve Samsun örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun
  • Özer, M. & Biçerli, K. (2003). Türkiye’de kadın işgücünün panel veri analizi. Sosyal Bilimler Dergisi 2003-2004, 55-86. Erişim adresi: https://tls.tc/bZErl
  • Pektaş, G., & Karadeniz, M. (2014). Şehir imajının marka değeri üzerine etkisi: Gaziantep ve baklava örneği, 19. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Yerel Ekonomilerin Markalaşmasında Pazarlamanın Katkısı, 543-554. Erişim adresi: https://tls.tc/ktl7a
  • Palumbo, F., & Herbig, P. (2000). The multicultural context of brand loyalty. European Journal of Innovation Management, 3(3), 116-124.
  • Prime Global Cities Index (2022). Knight Frank, 1-2. Erişim adresi: https://tls.tc/u2m4m
  • Prime Global Cities Index (2023). Knight Frank, 1-2. Erişim adresi: https://tls.tc/Ug4MI
  • Rosen, S. (1974). Hedonic prices and ımplicit markets: product differentiation in pure competition, The Journal of Political Economy, 82(1), 34-55. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/1830899?seq=1
  • Savuran, O. (2008). Gayrimenkul fiyat endeksleri ve İstanbul etiler bölgesinde konutlar için hedonik fiyat endeksi uygulaması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Tatoğlu, F. Y. (2020). Panel veri ekonometrisi stata uygulamalı. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Um, H., Dong, J., Choi, M., & Jeong, J. (2021). The effect of cultural city on regional activation through the consumer reactions of urban service. Sustainability, 13(5778), 1-19. https://doi.org/10.3390/su13115778
  • Uztuğ, F. (2003). Markan kadar konuş! marka iletişimi stratejileri, Kapital Medya A.Ş. Yayınları, İstanbul
  • Vural, B. B. (2010). Şehir markası yaratma süreci ve Edirne şehir markası için bir model önerisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne
  • Winfield-Pfefferkorn, J. (2005). Exploring city branding and the ımportance of brand image, the branding of cities, (Masters Thesis), Master of Arts in Advertising Design at the Graduate School of Syracuse University
  • World's Best Cities, (2023). Resonance, 1-62. Erişim adresi: https://www.worldsbestcities.com/rankings/worlds-best-cities/
  • Yang, Z. (2001). An application of the hedonic price model with uncertain attribute the case of the people's republic of China, Property Management, 19(1), 50-63. https://doi.org/10.1108/02637470110366202
  • Yavuz Özalp, A., & Akinci, H. (2017). The use of hedonic pricing method to determine the parameters affecting residential real estate prices. Arabian Journal of Geosciences, 10(24), 535. https://doi.org/10.1007/s12517-017-3331-3
  • Yazgan, A., Koçyiğit, N., Üçler, Y. ve Cici Karaboğa, E. N. (2017). Konut Fiyatlarının tahmininde hedonik model ile yapay sinir ağlarının karşılaştırılması: TR52 bölgesinde amprik bir çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(59), 465-478. https://doi.org/10.16992/ASOS.13018
  • Yıldız, A. (2017). Şehir markalaşması sürecinde tüketici temelli marka değerinin ölçülmesi: Adıyaman ili üzerine bir uygulama, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş
  • Zeren, H. (2011). Stratejik kent yönetimi ve kent markası oluşturma süreci. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 175-200. Erişim adresi: http://iibfdergisi.ksu.edu.tr/en/download/article-file/107634
  • Zhang, L., & Zhao, S. (2009). City branding and the olympic effect: a case study of Beijing. Cities, 26, 245-254. https://doi.org/10.1016/j.cities.2009.05.002
Toplam 66 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gayrimenkul Değerleme ve Finansmanı, Gayrimenkul ve Değerleme Hizmetleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Tuba Çobankaya 0000-0003-0452-4306

İlhan Küçükkaplan 0000-0001-6926-3659

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 15 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çobankaya, F. T., & Küçükkaplan, İ. (2024). Konut Değerine Dayalı Şehir Marka Gücü Sıralaması. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 17(3), 606-624. https://doi.org/10.17218/hititsbd.1479048
                                                     Hitit Sosyal Bilimler Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.