Özet
Aile, insanın doğduğu andan itibaren içinde bulunduğu, yaşamını sürdürebilmesi için gerekli bakım ve hizmetlerin sunulduğu sosyal bir yapıdır. Aile içinde kimi zaman duygusal çöküntüler, gerilim ve çatışmalar da görülebilir. Yaşanılan bu olumsuz durumların ailedeki bireyleri kötü davranışlara sürüklemesi kaçınılmaz olur (Özmen, 2004, Umar, 2012).
Bu çalışma sosyal hizmet ve hukuk fakültesi öğrencilerinin aile içindeki şiddetin çocuk üzerindeki etkisi konusundaki görüşlerini ortaya koymak üzere yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, önceden hazırlanmış demografik bilgi formu ile farklı sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formundaki yer alan sorulara cevap aranmıştır.
Araştırmanı yöntemi ise, nitel araştırma desenine dayanmaktadır. Bu çerçevede nitel araştırma süreçlerinden olan mülakat /bireysel görüşme tekniği kullanılmıştır.
Çalışmanın evrenini Selçuk Üniversitesi sosyal hizmet bölümü ve hukuk fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemi ise sosyal hizmet bölümde (15) ve hukuk fakültesinde (16) okuyan 3 ve 4. sınıflardan toplamında 31 öğrenci ile rastgele seçilmiş örneklem yoluyla derinlemesine görüşülmüştür.
Sonuç ve Bulgular
Aile içi şiddetin en temel nedeni veya nedenleri konusunda Sosyal Hizmet Bölümü 3- 4. sınıf öğrenci görüşlerinin dağılımı; "maddi yetersizlik" 7(%47), "iletişim eksikliği" 6(%40), "geleneksel ve ataerkil toplum yapısı" 3(%20) iken; aynı soruya Hukuk Fakültesi 3- 4. sınıf öğrenci görüş dağılımları ise; "eğitimsizlik" 6(%38), "ataerkil toplum yapısı" 3(%19), "saygısızlık, sevgisizlik ve hoşgörüsüzlük" 3(%19) olarak saptanmıştır.
Aile içi şiddetin çocuk üzerindeki etkileri ve ne gibi sonuçlara yol açabileceği konusunda Sosyal Hizmet Bölümü 3 - 4. sınıf öğrenci görüş dağılımı; "şiddeti normalleştirerek ileriki hayatında uygulaması" 12(%80), "aidiyet ve güven duygusunun sarsılması" 3(%20), "akademik başarısızlık" 3(%20) iken; aynı soruya Hukuk Fakültesi 3- 4. sınıf öğrenci görüş dağılımları ise; "şiddeti öğrenip normalleştirilmesi" 13(%81), "psikolojik travma" 7(%44), "toplumla adaptasyonda problem yaşama" 7(%44) olarak saptanmıştır. Araştırmaya alınan 31 öğrencinin görüşlerinden elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, Sosyal Hizmet Bölümü ve Hukuk Fakültesi öğrencilerinin görüşleri birçok konuda örtüştüğü görülmesine rağmen bazı konularda da farklılık da göstermiştir.
Genel olarak toplumumuzda şiddet olgusu, çocuğun yetiştirilmesi ve eğitiminde bir araç olarak kullanılabilmektedir. Çocuk aile içi şiddete tanık olduğunda ve/veya maruz kaldığında bu travmayı yetişkinlerden daha uzun süre atlatabilmektedir. Bu durumun doğurabileceği kötü sonuçlar da çocuğun gelecekteki yaşantısında doğrudan etki edebilir.
Anahtar Kelimeler: Aile içi şiddet, sosyal hizmet, şiddete maruz kalmış çocuklar.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 2 |