Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COĞRAFİ BÖLGELERE VE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE ÖĞRENCİLERİN TÜKETİCİ ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 2, 1687 - 1704, 17.12.2017
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.305707

Öz

Bu çalışmanın amacı, tüketici özelliklerini ölçmek için
geliştirilmiş olan ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu sınamakla
beraber, öğrencilerin tüketici özelliklerinin coğrafi bölgelere ve demografik
özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Çalışmada
belirlenen amaca ulaşmak için, Steenkamp ve Olivares’ in (2015) tüketici
özelliklerindeki kararlılığı ölçmede kullandıkları ölçekten faydalanılmıştır. Tüketici
özelliklerinden mağaza bağımlılığı, marka bağımlılığı, kalite bilinci, fiyat
bilinci, pazar araştırması ve satın alma duygusu üzerinde durulmuştur.
Çalışmada Hitit Üniversitesi’nde eğitimine devam eden 234 öğrenciden
toplanan veriler analiz edilmiştir. Verilerin yapı geçerliliğini ölçmek için
açıklayıcı faktör analizi (Exploratory Factor
Analysis)
kullanılmıştır. Ayrıca soruların birbirleri ile tutarlılığını ve ölçeğin
güvenilirliğini test etmek için güvenilirlik analizi (Reliability Analysis)
uygulamasına da yer verilmiştir. Tüketici özelliklerinin coğrafi bölgelere ve
demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğine ise “Anova Testi ve
İki Bağımsız Örneklem T Testi” sonucunda karar verilmiştir.

Kaynakça

  • Ailawadi, K. L., Neslin, S. A., & Gedenk, K. (2001), “Pursuing the value-conscious consumer: store brands versus national brand promotions”, Journal of marketing, cilt.65, S.1, ss.71-89.
  • Ailawadi, K. L., Pauwels, K., Steenkamp, J. B. E. (2008), “Private-label use and store loyalty”, Journal of Marketing, cilt.72, S.6, ss.19-30.
  • AYDIN, A. G. D. S. (2010), “Hedonik Alışverişin Cinsiyet, Gelir ve Yerleşim Büyüklüğüne Göre Farklılaşması Üzerine Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt.15 S.3 ss.435-452.
  • Baumgartner, H., Steenkamp, J. B. E. (1996), “Exploratory consumer buying behavior: Conceptualization and measurement”, International Journal of Research in Marketing, cilt.13, S.2, ss.121-137.
  • Baumgartner, H., Steenkamp, J. B. E. (2006), “An extended paradigm for measurement analysis of marketing constructs applicable to panel data”, Journal of Marketing Research, cilt.43, S.3, ss.431-442.
  • Chen, M. F. (2007), “Consumer attitudes and purchase intentions in relation to organic foods in Taiwan: Moderating effects of food-related personality traits”, Food Quality and preference, cilt.18 S.7, ss.1008-1021.
  • Çabuk, S., NAKIBOĞLU, A. G. B., Keleş, C. (2008), “Tüketicilerin Yeşil ürün Satın Alma Davranışlarının Sosyo demografik Değişkenler Açısından incelenmesi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.17, S.1, ss.85-102.
  • Çınar, R., Çubukçu, İ. (2009), “Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları-Karşılaştırmalı Bir Uygulama-/Formation of Consumption Society and Consumer Behavior-A Comparative Application”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.13, S.1, ss.277-300.
  • DURSUN, İ., ALNIAÇIK, Ü., TÜMER KABADAYI, E. (2013), “Tüketici Karar Verme Tarzları Ölçeği: Yapısı ve Boyutları”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, cilt.9, S.19, ss.293-304
  • Fischer, M., Völckner, F., Sattler, H. (2010), “How important are brands? A cross-category, cross-country study”,Journal of Marketing Research, cilt.47, S.5, ss.823-839.
  • Hafstrom, J. L., Chae, J. S., Chung, Y. S. (1992), “Consumer Decision-Making Styles: Comparison Between United States and Korean Young Consumers”, The Journal of Consumer Affairs, cilt.26, S. 1, ss.146-158.
  • Joachimsthaler, E. A., Lastovicka, J. L. (1984), “Optimal stimulation level—Exploratory behavior models”, Journal of Consumer Research, cilt.11, S.3, ss.830-835.
  • Lee, H. J., Jeong Cho, H., Xu, W., Fairhurst, A. (2010), “The influence of consumer traits and demographics on intention to use retail self-service checkouts” Marketing Intelligence & Planning, cilt.28, S.1, ss.46-58.
  • Murat, A., ÇİÇEK, R., & DEMİRER, Ö. (2009), “Tüketici Algılamalarının Market Markalı Ürün Tercihlerindeki Etkisinin Belirlenmesi: Niğde ilinde Bir Uygulama”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.18, S.2, ss.129-144
  • Ravichandran, T., Rai, A. (1999), “Total quality management in information systems development: key constructs and relationships”, Journal of Management Information Systems, cilt.16, S.3, ss.119-155.
  • Rook, D. W., Fisher, R. J. (1995), “Normative influences on impulsive buying behavior”, Journal of consumer research, cilt.22 S.3, ss.305-313.
  • Steenkamp, J. B. E., Hofstede, F. T., Wedel, M. (1999), “A cross-national investigation into the individual and national cultural antecedents of consumer innovativeness”, The Journal of Marketing, cilt.63, S.2, ss.55-69.
  • Steenkamp, J. B. E., Gielens, K. (2003), “Consumer and market drivers of the trial probability of new consumer packaged goods”, Journal of Consumer Research, cilt.30, S.3, ss.368-384.
  • Steenkamp, J. B. E., Maydeu-Olivares, A. (2015), “Stability and change in consumer traits: evidence from a 12-year longitudinal study, 2002–2013”, Journal of Marketing Research, cilt.52, S.3, ss.287-308.
  • Thompson, G. D., Kidwell, J. (1998), “Explaining the choice of organic produce: cosmetic defects, prices, and consumer preferences”, American Journal of Agricultural Economics, cilt.80 S.2, ss.277-287
  • Whan Park, C., MacInnis, D. J., Priester, J., Eisingerich, A. B., Iacobucci, D. (2010), “Brand attachment and brand attitude strength: Conceptual and empirical differentiation of two critical brand equity drivers”, Journal of marketing, cilt.74, S.6, ss.1-17.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Safa Hoş

Buğra Bağcı

Ömür Demirer

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hoş, S., Bağcı, B., & Demirer, Ö. (2017). COĞRAFİ BÖLGELERE VE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE ÖĞRENCİLERİN TÜKETİCİ ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 1687-1704. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.305707
AMA Hoş S, Bağcı B, Demirer Ö. COĞRAFİ BÖLGELERE VE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE ÖĞRENCİLERİN TÜKETİCİ ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA. hititsosbil. Aralık 2017;10(2):1687-1704. doi:10.17218/hititsosbil.305707
Chicago Hoş, Safa, Buğra Bağcı, ve Ömür Demirer. “COĞRAFİ BÖLGELERE VE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE ÖĞRENCİLERİN TÜKETİCİ ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2017): 1687-1704. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.305707.
EndNote Hoş S, Bağcı B, Demirer Ö (01 Aralık 2017) COĞRAFİ BÖLGELERE VE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE ÖĞRENCİLERİN TÜKETİCİ ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10 2 1687–1704.
IEEE S. Hoş, B. Bağcı, ve Ö. Demirer, “COĞRAFİ BÖLGELERE VE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE ÖĞRENCİLERİN TÜKETİCİ ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA”, hititsosbil, c. 10, sy. 2, ss. 1687–1704, 2017, doi: 10.17218/hititsosbil.305707.
ISNAD Hoş, Safa vd. “COĞRAFİ BÖLGELERE VE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE ÖĞRENCİLERİN TÜKETİCİ ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10/2 (Aralık 2017), 1687-1704. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.305707.
JAMA Hoş S, Bağcı B, Demirer Ö. COĞRAFİ BÖLGELERE VE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE ÖĞRENCİLERİN TÜKETİCİ ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA. hititsosbil. 2017;10:1687–1704.
MLA Hoş, Safa vd. “COĞRAFİ BÖLGELERE VE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE ÖĞRENCİLERİN TÜKETİCİ ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 10, sy. 2, 2017, ss. 1687-04, doi:10.17218/hititsosbil.305707.
Vancouver Hoş S, Bağcı B, Demirer Ö. COĞRAFİ BÖLGELERE VE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE ÖĞRENCİLERİN TÜKETİCİ ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI: HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA. hititsosbil. 2017;10(2):1687-704.