Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EDEBİYAT VE KÜLTÜR: BİREYSEL VE TOPLUMSAL GELİŞMEDE OKUMA VE KÜTÜPHANE ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 2, 945 - 968, 17.12.2017
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.340790

Öz

Her an
farklı bir gelişmenin ve değişimin yaşandığı bilgi ve teknoloji çağında bilginin
sahip olunabilecek en büyük güç olduğunu inkar etmek mümkün değildir. Bilginin öncelikle
algılanabilmesi ve ihtiyaca yönelik anlamlı bir yapıya dönüştürülmesi
gerekmektedir. İşte bu süreçte edebiyat algısı ve okuma alışkanlığı kilit
kavramlardır. Kültür ve eğitimin en güçlü araçları olan kitaplar insan
hayatının vazgeçilmez bir unsurudur.
Bu amaca yönelik olarak
kütüphaneden belirli amaçlar ve aralıklarla yararlanmak anlamına gelen
kütüphane alışkanlığının kazandırılmasının önemi büyüktür. Bu çalışmada, okuma
ve kütüphanenin anlamı ve insan yaşamına katkıları, Türk ve dünya yazarlarının
eserlerine ve sözlerine yer verilerek aktarılacak, kültürün bu bağlamdaki etkisine
değinilecek, okuma ve kütüphane alışkanlıkları tanımlanacak, YÖK’ün ve
UNESCO’nun bu konudaki değerlendirmelerine değinilecek ve
Türkiye’de
ilk defa olması bakımından önemli bir çalışma olan Türkiye Okuma Kültürü
Haritası’nın verileri doğrultusunda
 genel bir değerlendirme yapılacaktır. 

Kaynakça

  • ALKAN, Nazlı. (2001), “Günümüz Kütüphanecisinin Yeterlilikleri” [Bildiri].T. Fenerci,O. Gürdal (Yay. Haz.).21. Yüzyıla Girerken Enformasyon Olgusu, Ulusal Sempozyum Bildirileri. (ss. 23-37). Türk Kütüphaneciler Derneği, Ankara.
  • ALVER, Köksal.(2012), “Okumanın Halleri: Okumanın Sosyolojisi Üzerine” Kitaba Çağrı, D.Boz(Ed.) Kahramanmaraş Belediyesi. Öncü Basımevi, Ankara. ss.39-49.
  • ARAS, Gökşen. (2014), “İnsan ve Toplum:Edebiyat ve Değerler Eğitimi.” Akademik Bakış Dergisi, Sayı 44. Temmuz-Ağustos,ss.1-19.
  • AUSTEN, Jane.(2017).Aşk ve Gurur, N.Yeğinobalı (Çev.). Can Yayınları,İstanbul.
  • ATILGAN, Doğan.(1991), “Eğitim ve Kütüphane,” Türk Kütüphaneciliği 5(2), ss.69-72.
  • BACON, Francis. (1993), “Of Studies” The Norton Anthology of English Literature, Abrams, M.H. (Gen. Ed.). 6th edition, Volume I. W.W. Norton&Company.
  • BALTACIOĞLU, İsmail Hakkı. (1998),Türk Kültürü ve Hacı Bektaşi Veli, Türk Kültürü ve Hacı Bektaşi Veli Vakfı Yayınları 1. Ayyıldız, Ankara.
  • BİLAR, Ender.(1999),Kütüphaneciliğimiz ile 21. Yüzyıla, Türk Kütüphaneciler Derneği, Edirne Şubesi Yayınları, No.31. İstanbul.
  • BİRCAN, İsmail ve M. Tekin. (1986), “Türkiye’de Okuma Alışkanlığının Azalması Sorunu ve Çözüm Yolları,” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi XXII(1), ss.393-410.
  • ÇELİK, Yakup.(2012), “Okurluk Donanımı” Kitaba Çağrı,D. Boz (Ed.) Kahramanmaraş Belediyesi, Öncü Basımevi, Ankara. ss. 103-111.
  • DENİZTEKİN, Osman Çetin.(2008), “Varlık’ta Kitap ve Kitap’ın Varlığı: Geçmiş ve Gelecek” [Bildiri]. T.Berkes(Ed.). Geçmişten Geleceğe Kitabın Serüveni, Bildiriler,4 Nisan 2008, (ss.13-15). VEKAM Vehbi Koç ve Ankara Araştırmaları Merkezi.
  • DURSUN,Ahmet.(2015),(erişimadresi: http://ahmetdursunarsivi.blogspot.com.tr/2015/01/tuike-gore-kitap-okumakta-dunya.html),(erişim tarihi:15 Ocak 2017).
  • EYİGÜN, Sabri. (2005), “Edebiyat Ne Zaman ‘Politik’ Olabilir?” Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü e-dergisi C.14. S. 1. ss.247-252.
  • GÖKTÜRK, Akşit. (1997),Okuma Uğraşı:Yazın Metninin Kavranışında Okur-Metin-Yazar, İnceleme. 8. Baskı. YKY, İstanbul.
  • KARATAŞ, Turan.(2012),“Okumak” Kitaba Çağrı, D.Boz(Ed.) Kahramanmaraş Belediyesi, Öncü Basımevi,Ankara. ss. 19-23.
  • KAYALAN, Meriç. (1992),Etkili ve Hızlı Okuma Sanatı, Real, İstanbul.
  • MORAN, Berna.(2000),Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • OGAN, Ufuk, Tülin Tomru. (1990),Endüstri Lis. İçin Kütüphaneciliğe Giriş, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • ÖZDEMİR, Emin. (1997),Eleştirel Okuma, Ümit Yayıncılık, İstanbul.
  • PISA 2015 ULUSAL RAPORU. (2017), “Okuma Becerileri,” (erişim adresi:http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/PISA/PISA2015_Ulusal_Rapor.pdf) (erişim tarihi: 18 Kasım 2017).
  • RUSKİN, John.(2013), Susam ve Zambaklar,E. M. Bozer(Çev.). Aylak Adam,İstanbul.
  • SEVER, Sedat. (2013), Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü,Tudem,İzmir.
  • SOYKAN, Ömer Naci.(2006),Felsefe ve Dil, Wittgenstein Üstüne Bir Araştırma, MVT Yayınları,İstanbul.
  • SMİTH, Philip. (2005), Kültürel Kuram, S. Güzelsarı, İ. Gündoğdu (Çev.). Babil Yayınları, İstanbul.
  • TBMM.(2017),(erişim adresi: https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa82.htm), (erişim tarihi: 23 Eylül 2017).
  • TÜİK. (2017),“Eğitim İstatistikleri,” (erişim adresi:http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1018),(erişim tarihi: 23 Eylül 2017).
  • TÜİK. (2017),“Uluslararası Endeksler,”(erişim adresi: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=istendeks),(erişim tarihi: 23 Eylül 2017). TÜİK. (2017),“Kültür İstatistikleri,”(erişim adresi: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1086),(erişim tarihi: 23 Eylül 2017).
  • TÜİK. (2017),“Ulusal Eğitim İstatistikleri,”(erişim adresi: https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=130&locale=tr),(erişim tarihi: 23 Eylül 2017). TÜLEYLİOĞLU, Orhan. (2014), Yalnız Kitap,um:ag Vakfı Yayınları,Ankara,138,um:ag Kültür Kitapları:I.
  • TÜRKİYE OKUMA KÜLTÜRÜ HARİTASI. (2011),T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayınlar Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • UYGUR, Nermi. (1969), İnsan Açısından Edebiyat, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları,İstanbul, 1468.
  • ÜNVER, Erdem. (2013). “Kültür ve Kültürel Yozlaşma Üzerine,” [Bildiri]. XVII. Uluslararası Türk Kültürü Sempozyumu, Üsküp, 04-07 Mayıs, ss.47-53.
  • YAZICIOĞLU, Önder. (t.y),Türklerin Kültür Tarihi,Kalipso,İstanbul.
  • YILMAZ, Bülent. (1989), “Okuryazarlık ve Okuma Alışkanlığı Üzerine” Türk Kütüphaneciliği, 3 (1),ss.48-53.
  • YILMAZ, Bülent. (2004),“Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıklarında Ebeveynlerin Duyarlılığı.” Bilgi Dünyası 5(2), ss. 115-136).
  • YOK.(2017),(erişimadresi:(http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf) (erişimtarihi:8 Ağustos 2017).
  • WELLEK, Rene&Austin Warren.(1982),Yazın Kuramı, Çeviren: Yurdanur Salman, Suat Karantay. Serbest Matbaası,İstanbul.
  • WOOLF, Virginia. (2015),Kitap Nasıl Okunmalı? Bir Okur Olarak-2,Selin Beyhan. (Çev.).Alakarga,İstanbul.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökşen Aras

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aras, G. (2017). EDEBİYAT VE KÜLTÜR: BİREYSEL VE TOPLUMSAL GELİŞMEDE OKUMA VE KÜTÜPHANE ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 945-968. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.340790
AMA Aras G. EDEBİYAT VE KÜLTÜR: BİREYSEL VE TOPLUMSAL GELİŞMEDE OKUMA VE KÜTÜPHANE ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE. hititsosbil. Aralık 2017;10(2):945-968. doi:10.17218/hititsosbil.340790
Chicago Aras, Gökşen. “EDEBİYAT VE KÜLTÜR: BİREYSEL VE TOPLUMSAL GELİŞMEDE OKUMA VE KÜTÜPHANE ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2017): 945-68. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.340790.
EndNote Aras G (01 Aralık 2017) EDEBİYAT VE KÜLTÜR: BİREYSEL VE TOPLUMSAL GELİŞMEDE OKUMA VE KÜTÜPHANE ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10 2 945–968.
IEEE G. Aras, “EDEBİYAT VE KÜLTÜR: BİREYSEL VE TOPLUMSAL GELİŞMEDE OKUMA VE KÜTÜPHANE ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE”, hititsosbil, c. 10, sy. 2, ss. 945–968, 2017, doi: 10.17218/hititsosbil.340790.
ISNAD Aras, Gökşen. “EDEBİYAT VE KÜLTÜR: BİREYSEL VE TOPLUMSAL GELİŞMEDE OKUMA VE KÜTÜPHANE ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10/2 (Aralık 2017), 945-968. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.340790.
JAMA Aras G. EDEBİYAT VE KÜLTÜR: BİREYSEL VE TOPLUMSAL GELİŞMEDE OKUMA VE KÜTÜPHANE ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE. hititsosbil. 2017;10:945–968.
MLA Aras, Gökşen. “EDEBİYAT VE KÜLTÜR: BİREYSEL VE TOPLUMSAL GELİŞMEDE OKUMA VE KÜTÜPHANE ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 10, sy. 2, 2017, ss. 945-68, doi:10.17218/hititsosbil.340790.
Vancouver Aras G. EDEBİYAT VE KÜLTÜR: BİREYSEL VE TOPLUMSAL GELİŞMEDE OKUMA VE KÜTÜPHANE ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE. hititsosbil. 2017;10(2):945-68.