Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OTEL İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DÜŞÜNCESİNE İŞLERLİK KAZANDIRMAK: YAPISAL VE YÖNETSEL ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 3, 1889 - 1906, 31.12.2018
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.427220

Öz

Araştırma kapsamında, otel işletmelerinde sürdürülebilirlikle ilgili karar alma, iletişim ve eğitim unsurlarının, hali hazırda çalışmakta oldukları otel işletmesinin yapısal ve yönetsel özellikleriyle etkileşiminin otel yöneticilerince değerlendirilmesi sağlanmış ve sürdürülebilirlik uygulamalarını etkileyen dinamikler keşfedilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın amacı, otel yöneticileri ve çalışanları nezdinde sürdürülebilirlik konusundaki farkındalığı arttırmak ve yazına katkı sağlamaktır. Bu doğrultuda, 5’li likert ölçeği kullanılan 29 soruluk anket, Türkiye’de faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerindeki 800 adet orta ve üst düzey yöneticiye gönderilmiş, %34 oranında geri dönüş sağlanmıştır. Otelin yapısal ve yönetsel özellikleriyle, veri setine uygulanan faktör analizi neticesinde iletişim, eğitim ve karar alma olarak belirlenen üç boyutun ilişkisini belirlemek üzere bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi ile yapılan 21 adet karşılaştırmanın sonucunda otel yöneticilerinin yönetim kademesinde yükseldikçe, sürdürülebilirlik iletişimini daha olumsuz değerlendirdiği yönünde açıklama gücü zayıf bir bulguya ulaşılmıştır. Bunun neticesinde, yönetsel özelliklerin sürdürülebilirlik uygulamalarının en az bir boyutu üzerinde etkili olduğuna dair hipotez kısmi bir destek görmüştür.

Kaynakça

  • ÀLVAREZ-GİL, M.J.; BURGOS-JİMENEZ, J.; CÉSPEDES-LORENTE, J.J. (2001), An Analysis of Environmental Management, Organizational Context And Performance of Spanish Hotels, Omega: The International Journal of Management Science, 29 (6), 457-472.
  • ARJALİÈS, D.L.; Mundy, J. (2013), The Use of Management Control Systems to Manage CSR Strategy: A Levers of Control Perspective, Management Accounting Research, 24, (4), 284-300. DOI: 10.1016/j.mar.2013.06.003
  • BALDASSARRE, F.; CAMPO, R. (2016), Sustainability as a Marketing Tool: To be or To Appear To be?, Business Horizon, 59 (4), 421-429. DOI: 10.1016/j.bushor.2016.03.005.
  • BEREZAN, O.; MILLAR, M.; RAAB, C. (2014), Sustainable Hotel Practices and Guest Satisfaction Levels, International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 15 (1), 1-18. DOI: 10.1080/15256480.2014.872884
  • BOHDANOWİCZ, P. (2005), European Hoteliers’ Environmental Attitudes: Greening The Business, Cornell Hotel & Restaurant Administration Quarterly, 46 (2), 188-204. DOI: 10.1177/0010880404273891
  • BRAZYTĖ, K.; WEBER, F.; SCHAFFNER, D. (2017), Sustainability Management of Hotels: How Do Customers Respond in Online Reviews?, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 18 (3), 282-307. DOI: 10.1080/1528008X.2016.1230033
  • BRUNTON, M.; EWEJE, G., TAŞKIN, N. (2017), Communicating Corporate Social Responsibility to Internal Stakeholders: Walking the Walk or Just Talking the Talk?, Business Strategy and the Environment, 26 (1), 31-48. DOI: 10.1002/bse.1889
  • CHAN, E.S.W. (2013), Managing Green Marketing: Hong Kong Hotel Managers’ Perspective, International Journal of Hospitality Management, 34, 442– 461. DOI: 10.1016/j.ijhm.2012.12.007
  • CRAMER, J. (1998), Environmental Management: From ‘Fit’ to ‘Stretch’, Business Strategy & The Environment, 7 (3), 162-172.
  • DURDEN, C. (2008), Towards a socially responsible management control system, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 21 (5), 671-694.
  • DURMUŞ, B.; YURTKORU, E.S.; ÇİNKO, M. (2016) Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul, Beta Yayınları, 6. Baskı.
  • EBERHARDT-TOTH, E.; WASİELESKİ, D.M. (2013), A Cognitive Elaboration Model of Sustainability Decision Making: Investigating Financial Managers’ Orientation Toward Environmental Issues, Journal of Business Ethics, 117 (4), 735-751. DOI: 10.1007/s10551-013-1715-1.
  • FONT, X.; ELGAMMAL, I.; LAMOND, I. (2017), Greenhushing: The Deliberate Under Communicating of Sustainability Practices by Tourism Businesses, Journal of Sustainable Tourism, 25 (7), 1007-1023 (DOI: 10.1080/09669582.2016.1158829).
  • GEORGE, D.; MALLERY, P. (2010), SPSS For Windows Step by Step : A Simple Guide and Reference, 17.0 Update, Boston, Allyn & Bacon Yayınevi, 10. Baskı, ISBN : 9780205755615 - 0205755615
  • GUH, W.Y.; LİN, S.P.; FAN, C.J.; YANG, C.F. (2013), Effects of Organizational Justice on Organizational Citizenship Behaviors: Mediatıng Effects of Institutional Trust and Affective Commitment, Psychological Reports: Human Resources & Marketing, 112 (3), 818-834. DOI: 10.2466/01.21.PR0.112.3.818-834
  • HSİEH, Y.C.J. (2012), Hotel Companies' Environmental Policies and Practices: A Content Analysis of Their Web Pages, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24, (1), 97-121. DOI: 10.1108/095961112
  • KASİM, A. (2015), Environmental Management System (EMS): Postulating The Value of Its Adoption to Organizational Learning in Hotels, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27 (6), 1233-1253. DOI: 10.1108/IJCHM-01-2014-0045
  • KİM, H.J.; PARK, J.; WEN, J. (2015), General Managers’ Environmental Commitment and Environmental Involvement of Lodging Companies: The Mediating Role of Environmental Management Capabilities, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27 (7), 1499-1519. DOI: 10.1108/IJCHM-01-2014-0011
  • KİRK, D. (1995), Environmental Management in Hotels, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7 (6), 3-8.
  • KLASSEN, R. D.; WHYBARK, D.C. (1999), Environmental Management in Operations: The Selection of Environmental Technologies, Decision Sciences, 30 (3), 601-631.
  • LAKSHMİ, K. Vijaya. (2002), Clean Technology Initiative USAID Report: “Environmental Management System ISO 14001 in Hotel Industry”, New Delhi. Son erişim tarihi: 22.05.2018. http://docplayer.net/23579360-Environmental-management-system-iso-in.html
  • LEONE, E.L.; RİCCABONİ, A. (2010), P&G Part of Sustainability Solution: Management Control Systems' Strategic Role, Strategic Direction, 26 (8), 16-18.
  • LUEG, R.; RADLACH, R. (2016), Managing Sustainable Development with Management Control Systems: A Literature Review, European Management Journal, 34 (2), 158-171. DOI: 10.1016/j.emj.2015.11.005
  • MAHADİ, R.; ABDUL KHALİD, S.N.; STOCKER, K. (2017), The Realisation of Green Ideals into Management Practice: The Use of Management Control System in a Hospitality Setting, Jurnal Pengurusan, 51, 1-16.
  • MBASERA, M.; DU PLESSİS, E.; SAAYMAN, M.; KRUGER. M. (2016), Environmentally-Friendly Practices in Hotels, Acta Commercii – Independent Research Journal in the Management Sciences, 16 (1), a362, DOI: 10.4102/ac.v16i1.362
  • MENSAH, I. (2007), Environmental Management and Sustainable Tourism Development: The Case of Hotels in Greater Accra Region (GAR) of Ghana, Journal of Retail and Leisure Property, 6 (1), 15-22. DOI: 10.1057/palgrave.rlp.5100039NORRİS, G.; O'DWYER, B. (2004), Motivating Socially Responsive Decision Making: The Operation of Management Controls in a Socially Responsive Organisation, British Accounting Review, 36 (2), 173-196. DOI: 10.1016/j.bar.2003.11.004
  • PAPADAS, K.K.; AVLONİTİS, G.J., CARRİGAN; M. (2017), Green Marketing Orientation: Conceptualization, Scale Development and Validation, Journal of Business Research, 80, 236–246. DOI: 10.1016/j.jbusres.2017.05.024
  • PEREİRA-MOLİNER, J.; CLAVER-CORTÉS, E.; MOLİNA-AZORÍN, J.F.; TARÍ, J.J. (2012), Quality Management, Environmental Management and Firm Performance: Direct and Mediating Effects in The Hotel Industry, Journal of Cleaner Production, 37, 82-92. DOI: 10.1016/j.jclepro.2012.06.010
  • RİCCABONİ, A.; LEONE, E.L. (2010), Implementing Strategies Through Management Control Systems : The Case of Sustainability, International Journal of Productivity and Performance Management, 59 (2), 130-44. DOI: 10.1108/17410401011014221
  • SÁNCHEZ-MEDİNA, P.S.; DÍAZ-PİCHARDO, R.; CRUZ-BAUTİSTA, M. (2016), Stakeholder Influence on the Implementation of Environmental Management Practices in the Hotel Industry, International Journal of Tourism Research, 18 (4), 387-398. DOI: 10.1002/jtr.2056
  • SONGİNİ, L.; PİSTONİ, A. (2012), Accounting, Auditing and Control for Sustainability, Management Accounting Research, 23 (3), 202-204. DOI: 10.1016/j.mar.2012.06.002
  • SUNDİN, H.; BROWN, D.A. (2017), Greening The Black Box: Integrating The Environment and Management Control Systems, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 30 (3), 620-642. DOI: 10.1108/AAAJ-03-2014-1649
  • TABACHNİCK, B.G.; FİDELL, L.S. (2013), Using Multivariate Statistics. Boston, Pearson Yayınevi, 6. Baskı.
  • TARİ, J.J.; CLAVER-CORTES, E.; PEREİRA-MOLİNER, J.; MOLİNA-AZORİN, J.F. (2010), Levels of Quality and Environmental Management in The Hotel Industry: Their Joint Influence on Firm Performance, International Journal of Hospitality Management, 29, 500–510. DOI:10.1016/j.ijhm.2009.10.029
  • VLEK, C.; STEG, L. (2007), Human Behavior and Environmental Sustainability: Problems, Driving Forces, and Research Topics, Journal of Social Issues, 63 (1), 1-19. DOI: 10.1111/j.1540-4560.2007.00493.x
  • YOON, D.; JANG, J.; LEE, J.H.J. (2016), Environmental Management Strategy and Organizational Citizenship Behaviors in The Hotel Industry: The Mediating Role of Organizational Trust and Commitment, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28 (8), 1577-1597. DOI: 10.1108/IJCHM-10-2014-0498
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceren Gül Artuner Özder 0000-0003-1496-2772

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Artuner Özder, C. G. (2018). OTEL İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DÜŞÜNCESİNE İŞLERLİK KAZANDIRMAK: YAPISAL VE YÖNETSEL ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA ETKİSİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 1889-1906. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.427220
AMA Artuner Özder CG. OTEL İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DÜŞÜNCESİNE İŞLERLİK KAZANDIRMAK: YAPISAL VE YÖNETSEL ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA ETKİSİ. hititsosbil. Aralık 2018;11(3):1889-1906. doi:10.17218/hititsosbil.427220
Chicago Artuner Özder, Ceren Gül. “OTEL İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DÜŞÜNCESİNE İŞLERLİK KAZANDIRMAK: YAPISAL VE YÖNETSEL ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA ETKİSİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, sy. 3 (Aralık 2018): 1889-1906. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.427220.
EndNote Artuner Özder CG (01 Aralık 2018) OTEL İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DÜŞÜNCESİNE İŞLERLİK KAZANDIRMAK: YAPISAL VE YÖNETSEL ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA ETKİSİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11 3 1889–1906.
IEEE C. G. Artuner Özder, “OTEL İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DÜŞÜNCESİNE İŞLERLİK KAZANDIRMAK: YAPISAL VE YÖNETSEL ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA ETKİSİ”, hititsosbil, c. 11, sy. 3, ss. 1889–1906, 2018, doi: 10.17218/hititsosbil.427220.
ISNAD Artuner Özder, Ceren Gül. “OTEL İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DÜŞÜNCESİNE İŞLERLİK KAZANDIRMAK: YAPISAL VE YÖNETSEL ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA ETKİSİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/3 (Aralık 2018), 1889-1906. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.427220.
JAMA Artuner Özder CG. OTEL İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DÜŞÜNCESİNE İŞLERLİK KAZANDIRMAK: YAPISAL VE YÖNETSEL ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA ETKİSİ. hititsosbil. 2018;11:1889–1906.
MLA Artuner Özder, Ceren Gül. “OTEL İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DÜŞÜNCESİNE İŞLERLİK KAZANDIRMAK: YAPISAL VE YÖNETSEL ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA ETKİSİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 3, 2018, ss. 1889-06, doi:10.17218/hititsosbil.427220.
Vancouver Artuner Özder CG. OTEL İŞLETMELERİNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DÜŞÜNCESİNE İŞLERLİK KAZANDIRMAK: YAPISAL VE YÖNETSEL ÖZELLİKLERİN UYGULAMAYA ETKİSİ. hititsosbil. 2018;11(3):1889-906.