BibTex RIS Kaynak Göster

KUR’ÂN-I KERÎM’İN ANLAŞILMASINDA MEÂL ETKİNLİKLERİNİN FONKSİYONU (Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 1, 0 - 0, 15.06.2016
https://doi.org/10.17218/husbed.60604

Öz

Bu araştırmada, “Kur’ân-ı Kerîm’in Anlaşılmasında Meâl Etkinliklerinin Fonksiyonu” konusu işlenmektedir. Bu bağlamda İlahiyat Fakültesi eğitiminde büyük bir eksiklik olarak müşahede edilen Kur’ân’ın anlaşılması sorununa çözüm üretebilme adına 2011-2012 Bahar yarıyılından itibaren, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerine yönelik olarak başlatılan Kur’ân-ı Kerîm meâlinin etkileşimli bir şekilde yazılması ve mütalaa edilmesi çalışması, 6 dönemdir uygulanmaktadır. Çalışma kapsamında, İlahiyat Programı ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümü öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin meâl etkinliklerinden önce ve sonra edindikleri kazanımları tespit etmeye yönelik “Kur’ân-ı Kerîm Meâli Etkinlikleri Tutum Ölçeği” geliştirilmiştir. Araştırma çerçevesinde, Kur’ân-ı Kerîm’in Arapça metnini ve meâlini okuma, herhangi bir tefsirin tamamını okuma, meâl etkinliklerini öğretici bulup bulmama, meâl etkinliklerinden önceki Kur’ân’a vukufiyet ile sonrası arasında fark olup olmama ve meâl etkinliklerinin öğrencinin hayatında meydana getirdiği olumlu-olumsuz değişiklikler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda geliştirilen ölçeğin, öğrencilerin Kur’ân muhtevasına vukufiyetlerinin değerlendirilmesinde ders öğreticilerine veri sunduğu, tefsir grubu derslerin işleniş sürecine öğrencileri dâhil ederek sorumluluk almalarına destek olduğu ve İlahiyat Fakültesi ders hedeflerinin gerçekleşmesine doğrudan katkı sağladığı tespit edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında meâl etkinliklerinin öğrencilerin Kur’ân’a vukufiyetlerini artırdığı, bireysel yaşantılarına katkı sağladığı, Kur’ân meâlinin baştan sona okunup yazılmasına vesile olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrenciler, meâl etkinliklerini yorucu bulsalar da tefsir grubu dersler için gerekli; hatta meâl okuma alanının genişletilerek tefsirle birlikte yapılmasının daha öğretici olduğunu tecrübe etmişlerdir.

Kaynakça

  • AKGÜL, Aziz ve ÇEVİK, Osman. (2003). İstatistiksel Analiz Teknikleri, Emek Ofset, Ankara.
  • ARSEVEN Ali D. (1994). Alan Araştırma Yöntemi İlkeler Teknikler Örnekler, Gül Yay., Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Arastırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum (8. Baskı), Pegem A Yay., Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener. (2009). Veri Analizi El Kitabı (10. Baskı), Pegem A Yay., Ankara.
  • KIRCA Celal ve diğ. (1997). İslami Kavramlar, Sema Yazar Gençlik Vakfı Yay., Ankara.
  • İBN MANZÛR, Ebu’l-Fadl Cemalüddîn Muhammed b. Mükerrem. (2003). Lisânü’l-‘Arab, Dar Sâder, Beyrut.
  • ÇANTAY, Hasan Basri. (1985). Kur’ân-ı Hakîm ve Meâl-i Kerîm, Milsan Basın Sanayi, İstanbul.
  • CERRAHOĞLU, İsmail. (1997). Tefsir Usûlü, TDV Yay., Ankara.
  • YAZIR, Muhammed Hamdi. (1935). Hak Dini Kur’ân Dili, Eser Kitabevi, İs-tanbul.
  • NUHOĞLU, Hasret. (2008). “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”, İlköğretim Online, cilt. 7, sy. 3, ss. 627-638.
  • YAVUZ, Şevki. (1995). “Elmalılı Muhammed Hamdi”, DİA, TDV Yay., İstanbul.
  • TAVŞANCIL, Ezel. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yay., Ankara.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yay., Ankara.
  • YİĞİT, Nevzat, BÜTÜNER, S. Önder ve DERTLİOĞLU, Kübra. (2008). “Öğretim Amaçlı Örütbağ Sitesi Değerlendirme Ölçeği Geliştirme”, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), cilt. 2 sy. 2, ss. 38-51.
  • ÖZDAMAR, Yunus. (2006). Hasan Basri Çantay’ın ‘Kur’an-ı Hakim ve Meâl-i Kerim’ Adlı Meâli ile ‘Kur’an Yolu’ Tefsirinde Sosyal Meselelere Yaklaşımlar, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Kara

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara, M. (2016). KUR’ÂN-I KERÎM’İN ANLAŞILMASINDA MEÂL ETKİNLİKLERİNİN FONKSİYONU (Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği). Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1). https://doi.org/10.17218/husbed.60604
AMA Kara M. KUR’ÂN-I KERÎM’İN ANLAŞILMASINDA MEÂL ETKİNLİKLERİNİN FONKSİYONU (Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği). hititsosbil. Haziran 2016;9(1). doi:10.17218/husbed.60604
Chicago Kara, Mustafa. “KUR’ÂN-I KERÎM’İN ANLAŞILMASINDA MEÂL ETKİNLİKLERİNİN FONKSİYONU (Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9, sy. 1 (Haziran 2016). https://doi.org/10.17218/husbed.60604.
EndNote Kara M (01 Haziran 2016) KUR’ÂN-I KERÎM’İN ANLAŞILMASINDA MEÂL ETKİNLİKLERİNİN FONKSİYONU (Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği). Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 1
IEEE M. Kara, “KUR’ÂN-I KERÎM’İN ANLAŞILMASINDA MEÂL ETKİNLİKLERİNİN FONKSİYONU (Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”, hititsosbil, c. 9, sy. 1, 2016, doi: 10.17218/husbed.60604.
ISNAD Kara, Mustafa. “KUR’ÂN-I KERÎM’İN ANLAŞILMASINDA MEÂL ETKİNLİKLERİNİN FONKSİYONU (Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/1 (Haziran 2016). https://doi.org/10.17218/husbed.60604.
JAMA Kara M. KUR’ÂN-I KERÎM’İN ANLAŞILMASINDA MEÂL ETKİNLİKLERİNİN FONKSİYONU (Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği). hititsosbil. 2016;9. doi:10.17218/husbed.60604.
MLA Kara, Mustafa. “KUR’ÂN-I KERÎM’İN ANLAŞILMASINDA MEÂL ETKİNLİKLERİNİN FONKSİYONU (Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 9, sy. 1, 2016, doi:10.17218/husbed.60604.
Vancouver Kara M. KUR’ÂN-I KERÎM’İN ANLAŞILMASINDA MEÂL ETKİNLİKLERİNİN FONKSİYONU (Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği). hititsosbil. 2016;9(1).