Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ELEKTRONİK ALIŞVERİŞ KAPSAMINDA KONTROLSÜZ SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 430 - 446, 29.12.2019
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.596267

Öz

Bilgisayar ve internet
kullanımının artmasıyla birlikte alışverişler internet üzerinden yapılmaya
başlamıştır. Geleneksel alışverişlerde bahsedilen kontrolsüz satın alma olgusu
elektronik ortamda yapılan alışverişlerde de kendini göstermeye başlamıştır. Bu
çalışmanın temel amacı elektronik ortamda alışveriş yapanların kontrolsüz satın
alma eğilimlerini uygulamalı bir araştırma ile ortaya koymaktır. Bu kapsamda
çalışma sürecinde konusuyla ilgili teorik bilgiler verildikten sonra Rize
ilindeki elektronik ortamda alışveriş yapan 384 tüketici üzerinde uygulanan
anket sonuçlarından elde edilen bulgular SPSS 16.0 paket programıyla analiz
edilerek konuyla ilgili yorumlamalar yapılmıştır. Araştırma sonucunda
tüketicilerin kontrolsüz satın alma eğilimi ile medeni durum ve cinsiyetleri
arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra
kontrolsüz satın alma eğilimi ile meslek, aylık ge
lir ve eğitim durumu arasında
anlamlı bir ilişki olmadığı ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Arslan, B. ve Öz, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Demografik Özelliklerinin Kompulsif Satın Almaları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Akademik Bakış Dergisi, 55, 341-351.
  • Bardakçı, H. Özçelik, O. ve Kılıç, S. (2016). Cinsiyet ile Tüketici Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ve Ampirik Bir Uygulama, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 620-626.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Enginkaya, E. (2006). Elektronik Perakendecilik ve Elektronik Alışveriş, Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1), 10-16.
  • Behiç, Y. (2019). E-ticaretin Avantajları Nelerdir?, https://www.eticaretgunlugu.com/e-ticaret-nedir-e-ticaretin-avantaj-ve-dezavantajlari-nelerdir (02.02.2019).
  • Gökgül, M. (2014). Türkiye’de Elektronik Ticaret ve İşletmelere, Tüketicilere Sağladığı Avantajlar, Dezavantajlar (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi). Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ Tez No: 355875
  • Kesici, B. ve Elibol, H. (2004). Çağdaş İşletmecilik Açısından Elektronik Ticaret, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 303-329.
  • Korur, M. G. ve Kimzan, H. S. (2016). Kompulsif Satın Alma Eğilimi ve Alışveriş Sonrası Pişmanlık İlişkisinde Kontrolsüz Kredi Kartı Kullanımının Rolü: AVM Müşterileri Üzerine Bir Araştırma, Tüketici ve Tüketici Araştırmaları Dergisi, 8(1), 43-71.
  • Oğuz, J.(2006). Marka Yönetimi ve Marka Yönetiminin Perakendecilerin Tutumuna Etkileri Üzerine Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi Selçuk Üniversitesi). Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ Tez No: 325845
  • Özoğlu, B. ve Bülbül, H. (2017). İçgüdüsel Satın Alma ve Demografik Özellikler ile İlişkisi: Teknoloji ve Giyim Ürünlerinde Karşılaştırmalı Bir Analiz, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Dergisi, 22(3), 769-783.
  • Ridgway, N. M., Kukar-Kinney, M. and Monroe, K. B. (2008). An Expanded Conceptualization and a New Measure of Compulsive Buying, Journal of Consumer Research, Vol. 35, 622-632.
  • Tavares, H., Black, D. W., Lobo, D. S. and Fuentes, D. (2008). Compulsive Buying Disorder: A Review and A Case Vignette, Revista Brasileira de Psiquiatria, Vol. 30, 16-23.
  • Tek, Ö. B. (2010). Türkiye’de Perakendecilik Çağı ve Büyük Ölçekli Perakendeci Mağazaların Gelişimi, Perşembe Konferansları 24: Ankara, Rekabet Kurumu Yayınları.
  • Üster, Z. (2014). Elektronik Ortamda Alışveriş Yapanların Kontrolsüz Satın Alma Eğilimlerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi). Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ Tez No: 364878

An Investigation of Compulsive Buying Tendency in The Context of Online Shopping

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 430 - 446, 29.12.2019
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.596267

Öz

Due to the increasing of
using of computers and internet, shopping has started to be made from the
internet. Therefore, the compulsive buying phenomenon seems in normal in every
trade, which also includes in electronic trade. The main goal of this study is
to investigate the theoretical framework of compulsive buying tendencies of
online shoppers in the electronic environment. In this study, which consists of
electronic environment users living in the area of Rize, data was collected
through a questionnaire.384 data were analyzed by SPSS 16.0 package software.
Results revealed that compulsive buying tendencies have significantly related
to marital status and gender. Results also show that compulsive buying
tendencies do not have a significant relationship with the profession, monthly
income, and educational status.

Kaynakça

  • Arslan, B. ve Öz, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Demografik Özelliklerinin Kompulsif Satın Almaları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Akademik Bakış Dergisi, 55, 341-351.
  • Bardakçı, H. Özçelik, O. ve Kılıç, S. (2016). Cinsiyet ile Tüketici Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ve Ampirik Bir Uygulama, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 620-626.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Enginkaya, E. (2006). Elektronik Perakendecilik ve Elektronik Alışveriş, Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1), 10-16.
  • Behiç, Y. (2019). E-ticaretin Avantajları Nelerdir?, https://www.eticaretgunlugu.com/e-ticaret-nedir-e-ticaretin-avantaj-ve-dezavantajlari-nelerdir (02.02.2019).
  • Gökgül, M. (2014). Türkiye’de Elektronik Ticaret ve İşletmelere, Tüketicilere Sağladığı Avantajlar, Dezavantajlar (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi). Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ Tez No: 355875
  • Kesici, B. ve Elibol, H. (2004). Çağdaş İşletmecilik Açısından Elektronik Ticaret, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 303-329.
  • Korur, M. G. ve Kimzan, H. S. (2016). Kompulsif Satın Alma Eğilimi ve Alışveriş Sonrası Pişmanlık İlişkisinde Kontrolsüz Kredi Kartı Kullanımının Rolü: AVM Müşterileri Üzerine Bir Araştırma, Tüketici ve Tüketici Araştırmaları Dergisi, 8(1), 43-71.
  • Oğuz, J.(2006). Marka Yönetimi ve Marka Yönetiminin Perakendecilerin Tutumuna Etkileri Üzerine Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi Selçuk Üniversitesi). Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ Tez No: 325845
  • Özoğlu, B. ve Bülbül, H. (2017). İçgüdüsel Satın Alma ve Demografik Özellikler ile İlişkisi: Teknoloji ve Giyim Ürünlerinde Karşılaştırmalı Bir Analiz, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Dergisi, 22(3), 769-783.
  • Ridgway, N. M., Kukar-Kinney, M. and Monroe, K. B. (2008). An Expanded Conceptualization and a New Measure of Compulsive Buying, Journal of Consumer Research, Vol. 35, 622-632.
  • Tavares, H., Black, D. W., Lobo, D. S. and Fuentes, D. (2008). Compulsive Buying Disorder: A Review and A Case Vignette, Revista Brasileira de Psiquiatria, Vol. 30, 16-23.
  • Tek, Ö. B. (2010). Türkiye’de Perakendecilik Çağı ve Büyük Ölçekli Perakendeci Mağazaların Gelişimi, Perşembe Konferansları 24: Ankara, Rekabet Kurumu Yayınları.
  • Üster, Z. (2014). Elektronik Ortamda Alışveriş Yapanların Kontrolsüz Satın Alma Eğilimlerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi). Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ Tez No: 364878
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Said Akın 0000-0002-3207-5555

M. Asıf Yoldaş 0000-0002-3010-7349

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akın, M. S., & Yoldaş, M. A. (2019). ELEKTRONİK ALIŞVERİŞ KAPSAMINDA KONTROLSÜZ SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 430-446. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.596267
AMA Akın MS, Yoldaş MA. ELEKTRONİK ALIŞVERİŞ KAPSAMINDA KONTROLSÜZ SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA. hititsosbil. Aralık 2019;12(2):430-446. doi:10.17218/hititsosbil.596267
Chicago Akın, Mustafa Said, ve M. Asıf Yoldaş. “ELEKTRONİK ALIŞVERİŞ KAPSAMINDA KONTROLSÜZ SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12, sy. 2 (Aralık 2019): 430-46. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.596267.
EndNote Akın MS, Yoldaş MA (01 Aralık 2019) ELEKTRONİK ALIŞVERİŞ KAPSAMINDA KONTROLSÜZ SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12 2 430–446.
IEEE M. S. Akın ve M. A. Yoldaş, “ELEKTRONİK ALIŞVERİŞ KAPSAMINDA KONTROLSÜZ SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA”, hititsosbil, c. 12, sy. 2, ss. 430–446, 2019, doi: 10.17218/hititsosbil.596267.
ISNAD Akın, Mustafa Said - Yoldaş, M. Asıf. “ELEKTRONİK ALIŞVERİŞ KAPSAMINDA KONTROLSÜZ SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12/2 (Aralık 2019), 430-446. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.596267.
JAMA Akın MS, Yoldaş MA. ELEKTRONİK ALIŞVERİŞ KAPSAMINDA KONTROLSÜZ SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA. hititsosbil. 2019;12:430–446.
MLA Akın, Mustafa Said ve M. Asıf Yoldaş. “ELEKTRONİK ALIŞVERİŞ KAPSAMINDA KONTROLSÜZ SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 12, sy. 2, 2019, ss. 430-46, doi:10.17218/hititsosbil.596267.
Vancouver Akın MS, Yoldaş MA. ELEKTRONİK ALIŞVERİŞ KAPSAMINDA KONTROLSÜZ SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA. hititsosbil. 2019;12(2):430-46.