TOPLUMDAKİ BİREYLERİN OLİMPİYAT OYUNLARI HAKKINDA YAKLAŞIMLARI
Yıl 2012,
Cilt: 5 Sayı: 2, 105 - 117, 28.03.2014
Fatih Şenduran
,
Süleyman Şahin
Canan Bastık
,
Hayrettin Gümüşdağ
Öz
Bu çalışmada, günümüz şartlarında, çeşitli demografik yapıya sahip bireylerin olimpiyat oyunları hakkındaki görüşlerini ve olimpiyat oyunlarının ülkemizde yapılabilmesi durumuna inanma seviyelerini ortaya koyarak, toplumun olimpiyat oyunları hakkındaki düşüncelerini ve tavrını değerlendirmek amaçlanmıştır. Çalışmaya 213 erkek ve 154 kadın olmak üzere 367 kişi katılmıştır. Elde edilen veriler basit istatistiksel yöntem olan frekans dağılımları ve bağımsız iki grubun bağımlı bir değişkene ilişkin ölçümlerini karşılaştırmak için kullanılan Ki-Kare testi ile değerlendirilmiştir. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Çalışma bulgularına göre katılımcıların Olimpiyat Oyunları hakkındaki görüşlerinin genel anlamda yapıcı olmasının yanında; katılımcıların TMOK'nin faaliyetlerine ilgisiz ve Olimpiyat Oyunları hakkında genel bilgilerinin zayıf olduğu gözlendi. Bu bulgular doğrultusunda olimpiyat oyunlarına hazırlık sürecinde TMOK faaliyetleri topluma tanıtılmalı, katılımcıların konu hakkındaki bilgi eksiklikleri tamamlanmalı ve ilgisi arttırılmalıdır. Toplum, salt futbol kültürü etkisinden kurtarılmalı, entelektüel spor kültürünün geliştirilmesi sağlanmalı, ayrıca olimpiyat oyunlarının mevcut branşları Türk toplumuna görsel medyada tanıtılmalıdır.
Kaynakça
- ATALAY M., (2004). Uluslararası Olimpik Akademide Görev Alan Çeşitli Ülke Temsilcilerinin, Dünyada Olimpizm Düşüncesinin Yaygınlaştırılmasına Yönelik Görüşlerinin Analizi ve Türkiye İçin Bir Değerlendirme, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- DUNNE D., W., (2000). Be fit for life, education world, 15 Mayıs 2009, (http://www.educationworld. com/a_curr/curr221.shtml.)
- EKİCİ S., Soyer F., Özmaden M., (2000). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ders Dışı Etkinlikleri Üzerine Bir Araştırma, Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, Ankara: Gazi Üniversitesi, ss. 169-181
- GSGM (T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Spor Eğitimi Daire Başkanlığı). (1991), Olimpizm ve İnsan, Ankara.
- GÜÇLÜ M., (2001). Olimpiyat oyunları ve spor sponsorluğu, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c.21, s.3, ss.223-239.
- GÜZEL P., (2007). Uluslararası Spor Organizasyonlarının Olimpik Eğitimin Yaygınlaştırılması ile İlgili Etkileri: 23. Üniversite Yaz Oyunları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi.
- HERGÜNER B., (2002). Sporun Uluslararası İlişkilere Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul Üniversitesi.
- IOC (International Olympic Committee). (2007). Olympic Charter, Lausanne.
- KARASAR N., (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Ankara: 4. Baskı.
- KEKİN A., (2007). 2000-2012 Yılları Arasında Düzenlenen ve Düzenlenecek Olan Modern Olimpiyat Oyunlarına Ev Sahipliği Yapmak İçin Aday Olan Şehirler, Seçim Kriterleri ve İstanbul Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- KILIÇ H., (2007). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Olimpiyatlar Hakkındaki Farkındalığı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi.
- LOLAND S., (2006). Olympic sport and the ideal of sustainable development. Journal of The Philosophy of Sport, s.33, ss.144-156.
- PARRY J., (2006). Sport and Olympism: Universals and Multiculturalism, Journal of The Philosophy of Sport, s.33, ss.188-204.
- RAUBİTSCHEK A. E., (1988). The panhellenic idea and the Olympic Games, (W. Raschke, Ed.), The Archaeology of the Olympics, Madison: University of Wisconsin Press, ss.35-37.
- REİD H., (2006). Olympic Sport and its Lessons for Peace, Journal of The Philosophy of Sport, s.33, ss.205-214.
- SERDAROĞLU M., (2002). Olimpiyat Tarihi ve Türkiye'nin Olimpiyatlardaki Durumu, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi.
- ŞENDURAN F., Donuk, B., (2009). Beden Eğitimi Öğretmenleri ve Akademisyenlerin Olimpiyat Oyunları Hakkındaki Görüşleri, Hacettepe Journal of Sports Science, c.20, s.2, ss, 40-50.
- TMOK (Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi). (1988). Olimpik Hareket, İstanbul: Hürriyet Gazetesi Matbaası.
Yıl 2012,
Cilt: 5 Sayı: 2, 105 - 117, 28.03.2014
Fatih Şenduran
,
Süleyman Şahin
Canan Bastık
,
Hayrettin Gümüşdağ
Kaynakça
- ATALAY M., (2004). Uluslararası Olimpik Akademide Görev Alan Çeşitli Ülke Temsilcilerinin, Dünyada Olimpizm Düşüncesinin Yaygınlaştırılmasına Yönelik Görüşlerinin Analizi ve Türkiye İçin Bir Değerlendirme, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- DUNNE D., W., (2000). Be fit for life, education world, 15 Mayıs 2009, (http://www.educationworld. com/a_curr/curr221.shtml.)
- EKİCİ S., Soyer F., Özmaden M., (2000). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ders Dışı Etkinlikleri Üzerine Bir Araştırma, Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, Ankara: Gazi Üniversitesi, ss. 169-181
- GSGM (T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Spor Eğitimi Daire Başkanlığı). (1991), Olimpizm ve İnsan, Ankara.
- GÜÇLÜ M., (2001). Olimpiyat oyunları ve spor sponsorluğu, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c.21, s.3, ss.223-239.
- GÜZEL P., (2007). Uluslararası Spor Organizasyonlarının Olimpik Eğitimin Yaygınlaştırılması ile İlgili Etkileri: 23. Üniversite Yaz Oyunları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi.
- HERGÜNER B., (2002). Sporun Uluslararası İlişkilere Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul Üniversitesi.
- IOC (International Olympic Committee). (2007). Olympic Charter, Lausanne.
- KARASAR N., (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Ankara: 4. Baskı.
- KEKİN A., (2007). 2000-2012 Yılları Arasında Düzenlenen ve Düzenlenecek Olan Modern Olimpiyat Oyunlarına Ev Sahipliği Yapmak İçin Aday Olan Şehirler, Seçim Kriterleri ve İstanbul Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- KILIÇ H., (2007). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Olimpiyatlar Hakkındaki Farkındalığı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi.
- LOLAND S., (2006). Olympic sport and the ideal of sustainable development. Journal of The Philosophy of Sport, s.33, ss.144-156.
- PARRY J., (2006). Sport and Olympism: Universals and Multiculturalism, Journal of The Philosophy of Sport, s.33, ss.188-204.
- RAUBİTSCHEK A. E., (1988). The panhellenic idea and the Olympic Games, (W. Raschke, Ed.), The Archaeology of the Olympics, Madison: University of Wisconsin Press, ss.35-37.
- REİD H., (2006). Olympic Sport and its Lessons for Peace, Journal of The Philosophy of Sport, s.33, ss.205-214.
- SERDAROĞLU M., (2002). Olimpiyat Tarihi ve Türkiye'nin Olimpiyatlardaki Durumu, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi.
- ŞENDURAN F., Donuk, B., (2009). Beden Eğitimi Öğretmenleri ve Akademisyenlerin Olimpiyat Oyunları Hakkındaki Görüşleri, Hacettepe Journal of Sports Science, c.20, s.2, ss, 40-50.
- TMOK (Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi). (1988). Olimpik Hareket, İstanbul: Hürriyet Gazetesi Matbaası.