The main objective of this study is to analyze the differences between the female and male characters portrayed in Turkish television commercials and compares images of female and male characters from different variabilities to identify differences in representation. In this context, the representation of women and men in broadcast commercials are evaluated through the lens of social cognitive theory and a content analysis of 4135 characters appearing in 2603 commercials aired during a week of prime-time programming (from Tuesday, October 30, 2012, through Monday, November 5, 2012) on 6 major Turkish television channels (TRT 1, Star, Show TV, ATV, Kanal D, and FOX TV) was conducted. The findings reaffirmed the majority of previous research’s findings in Turkey and other countries. According to the findings, Turkish television commercials suggest to viewers that traditional roles and behaviors are more appropriate for women and they still use traditional and stereotypical gender roles to depict males and females.
Gender Portrayals Content Analysis Turkish Television Commercials Social
Bu çalışmanın temel konusu, Türk televizyon reklamlarında betimlenen kadın ve erkek karakterler arasındaki farklılıkları analiz etmek ve kadın ve erkek karakterlerin görüntülerini çeşitli değişkenler aracılığıyla karşılaştırarak sunumları açısından otaya çıkan farklılıkları belirlemektir. Bu kapsamda, Türk televizyon reklamlarındaki kadın ve erkek temsilleri, sosyal bilişsel teori perspektifinden değerlendirilmektedir. Araştırma çerçevesinde, bir hafta boyunca (30 Ekim 2012’den 05 Kasım 2012’ye kadar) altı ulusal televizyon kanalının (TRT 1, Star, Show TV, ATV, Kanal D ve FOX TV) primetime kuşağında yayınlanan 2603 reklamda yer alan 4135 karaktere içerik analizi uygulanmıştır. Elde edilen bilgiler, Türkiye ve diğer birçok ülkede yapılmış önceki araştırmaların büyük çoğunluğunu yeniden teyit etmiştir. Elde edilen veriler kapsamında Türk televizyon reklamları izleyicilere geleneksel rol ve davranışların kadınlar için daha uygun olduğunu önermektedir, bunun sonucunda da kadın ve erkekler reklamlarda betimlenirken hâlâ geleneksel ve kalıplaşmış cinsiyet rolleri kullanılmaktadır
Cinsiyet Sunumları İçerik Analizi Türk Televizyon Reklamları Sosyal Bilişsel Teori.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 1 |