The earth's crust is in motion means that GNSS stations coordinates are also change. For this reason, the coordinates of GNSS stations and accuracies of the parameters which calculated based on these coordinates become important. In this study, online GNSS processing service Trimble RTX was used for two stations belongs to the MGEX (Multi-GNSS Experiment) network set up by IGS (International GNSS Service). 24-hour data is divided into 4, 6, 8 and 12 hour epochs and processed for GPS (G), GPS+GLONASS (GR) and GPS+GLONASS+Galileo (GRE) satellite combinations. Velocity components are estimated according to the least square estimation method using the coordinates obtained from 5-year of GNSS data by using different satellite combinations and different session durations. It has been observed that each of the combinations are consistent results in itself. However, when the results obtained from GPS data are accepted as true values and these are compared to other combinations, it can be said that the accuracy increased with not only GLONASS but also GLONASS and Galileo together.
Yer kabuğunun sürekli hareket halinde olması GNSS istasyonlarının da konumlarının değişmesi anlamına gelmektedir. Bu nedenle GNSS istasyonlarının koordinatları ile bu koordinatlara bağlı olarak hesaplanan parametrelerin doğrulukları önem kazanmaktadır. Bu çalışmada IGS (International GNSS Service) tarafından oluşturulan MGEX (Multi-GNSS Experiment) ağına ait seçilen iki noktada internet tabanlı Trimble RTX servisi kullanılmıştır. 24 saatlik veriler 4’er, 6’şar, 8’er ve 12’şer saatlik gözlem sürelerine bölünerek GPS (G), GPS+GLONASS (GR) ve GPS+GLONASS+Galileo (GRE) uydu kombinasyonlarına göre değerlendirilmiştir. Farklı uydu kombinasyonlarına ve farklı ölçüm sürelerine göre 5 yıllık GNSS verileri yardımıyla elde edilen koordinatlar kullanılarak en küçük kareler kestirim yöntemine göre hız bileşenleri kestirilmiştir. Her kombinasyonun kendi içinde tutarlı sonuçlar verdiği görülmüştür. Ancak, GPS verisinden elde edilen sonuçların doğru olarak kabul edilip diğer kombinasyonlarla karşılaştırıldığında tek başına GLONASS’ın değil GLONASS ve Galieo’nun birlikte eklenmesiyle doğruluğun arttığı söylenebilmektedir.
Çalışmada kullanılan GNSS verileri için IGS ve BKG’ye teşekkür ederim. Çizimler Matlab ve Generic Mapping Tools (GMT) (Wessel & Smith, 1998) yazılımları kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uydu Tabanlı Konumlama |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1 |