Introduction: Accidents can have dramatic consequences for children, and although they often seem inevitable, especially for preschoolers who spend most of their day at home, the majority of accidents in the home are preventable. Especially for children under the age of 5, considering their age and physical and mental development, their awareness of dangers is quite low and their reflexes are not fully developed. The aim of this study is to determine the frequency of home accidents in children aged 4-6 and some of the risks associated with home accidents, and to examine the effect of education for mothers in reducing these risk factors.
Materials and Methdos: The study was completed in 2016 with mothers of kindergarten students in the Talas district of Kayseri province. In the preliminary interview, a structured questionnaire was utilised, comprising a sociodemographic data form, a scale to evaluate safety measures implemented by mothers concerning accidents in the home for children aged 0-6, and inquiries to assess first aid knowledge levels. This questionnaire was administered to the 105 mothers who constituted the study sample. The collection of data was conducted by a single researcher utilising the face-to-face interview method. Subsequent to the completion of the forms, the mothers were administered training on the subject. Subsequent to the training programme, each mother was visited at home two months later, and the same questionnaire was completed once more. Ethical committee approval and institutional permissions were obtained for the study, and SPSS 22 software was used for the analyses.
Results: The mean age of the 105 participating families was 32.14 years (±5.43 years). With regard to home accidents, 60.0% (n:63) of children had experienced at least one home accident in their lives, while 33.3% (n:35) reported having experienced at least one home accident in the last 6 months. The scores obtained by mothers on the scale measuring their awareness of safety measures for home accidents in children aged 0-6 years prior to the training were 165.49±19.11. The scale scores were significantly lower in mothers aged 40 and above and those with literacy education (p<0.05). Following the training programme, a significant increase was observed in the mothers' scale and information form scores.
Conclusion: Mothers' knowledge of safety measures and first aid for home accidents was particularly low among the 40-year-old and older group and the literate group, and their scores increased as their level of education increased. In addition, the significant increase in both scores after the training suggests that comprehensive training and awareness programmes on home accidents can be effective.
4-6 year old children home accidents, mothers safety precautions
Amaç: Çocuk yaş grubu için oldukça dramatik sonuçları olabilen kaza, ramak kala olaylar her çocuk için özellikle okul öncesi dönemde gününün büyük bir bölümünü geçirdiği ev içinde çoğu zaman kaçınılmaz gibi görünse de ev kazalarının büyük bir bölümü önlenebilir niteliktedir. Özellikle 5 yaş altı çocuklar için yaşı ve fiziksel, zihinsel gelişimi düşünüldüğünde tehlikelerin farkındalığı oldukça düşük ve refleksleri tam olarak gelişmemiştir. Bu çalışmanın amacı 4-6 yaş dönemi çocuklarda ev kazaları sıklığı ve ev içi kazalar için bazı risklerinin belirlenmesi ve bu risk faktörlerinin azaltılmasında annelere yönelik eğitimin etkisinin incelemektir.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma 2016 yılında Kayseri ili Talas ilçesinde bir anaokulu öğrenci anneleri ile tamamlandı. Çalışma kapsamındaki 105 anneye ilk görüşmede sosyodemografik veri formu ile ‘0-6 yaş çocuklarda annenin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerini tanılama ölçeği’ ve İlk yardım bilgi düzeyi ölçme sorularından oluşan bir form kullanılmıştır. Anket formu tek bir araştırmacı tarafından yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır ve formlar doldurulduktan sonra annelere konuyla ilgili eğitim verilmiştir. Her anne eğitimden 2 ay sonra evlerinde tekrar ziyaret edilerek aynı anket formu tekrar doldurulmuştur. Çalışma için etik kurul izni ve kurum izinleri alınmış ve analizlerde SPSS 22 programı kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışma grubundaki 105 aileden annelerin yaş ortalaması 32,14±5,43 yıldı. Ev kazaları açısından çocukların %60,0’ı (n:63) hayatlarında en az bir kez ev kazası geçirmişken, %33,3’ünün (n:35) de son 6 ay içerisinde en az bir ev kazası geçirdiğini belirtti. annelerin eğitim öncesindeki 0-6 yaş çocuklarda annenin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerini tanılama ölçeği’nden aldıkları puan 165,49±19,11’dir ve annenin yaşı 40 ve üzerinde olanlarda ve eğitimi okuryazar olanlarda ölçek puanları anlamlı olarak düşüktü (p<0,05). Eğitim sonrası annelerin ölçek ve bilgi formu puanları anlamlı olarak artmıştır.
Sonuç: Annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemi tanılaması ve ilk yardım bilgileri özellikle 40 yaş ve üzeri grup ile okuryazar grupta düşüktü ve annelerin eğitim düzeyi arttıkça puanları da artmaktaydı. Ayrıca eğitim sonrası her iki puanların anlamlı olarak artması ev kazalarına yönelik kapsamlı bir eğitim ve farkındalık programlarının etkili olabileceğini düşündürmektedir.
etik onayı alınmıştır. katılımcılardan yazılı onamları alınmıştır
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Koruyucu Sağlık Hizmetleri |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2791-9935