Aims: Today, increasing technological changes make life easier with the rapid use of internet and social media with tools such as mobile phones, computers, tablets, but also bring up the issue of addiction. The phenomenon of “internet addiction” is a serious public health problem because individuals stay on the internet for longer than they planned, which brings physical, mental and social problems. The aim of this study was to evaluate internet addiction in adolescents aged 10-14 years in two socioeconomically different schools and the relationship between mental problems and obesity.
Materials and Methdos: The study was conducted in two schools in the central districts of Kayseri province in the 2016-2017 academic year, where public and private schools were determined by drawing lots from among themselves. 738 students from public schools and 505 students from private schools were reached and the sample consists of 1243 people. The data were collected by face-to-face interview method with a questionnaire form developed by the researchers by reviewing the literature on the subject. In the questionnaire form, sociodemographic characteristics, lifestyle, physical activity and BMI values of the students were questioned. 'Internet Addiction Scale' and “Depression Scale for Children” were included in the questionnaire form. Processing and evaluation of the data were carried out with the help of a computer using SPSS 22.0.
Results: Of the 1243 students included in the study, 738 (59.4%) were from public schools and 505 (40.6%) were from private schools. Having a personal mobile phone, having a personal computer, and accessing the internet from a personal computer and mobile phone were significantly higher in private school students. The rate of internet addiction was found to be significantly higher in older and male students studying in private schools. While daily internet use and years of internet experience were significantly higher in the group with internet addiction, no significant relationship was found between internet use and obesity and mental problems.
Conclusion: In today's world where internet use and social media are current, there is a need for serious interventions in early adolescence to combat addiction in this sense and to encourage the rational use of the internet. In this respect, it is important to bring more social and sportive activities to the agenda for the healthy development of children.
yok
Amaç: Günümüzde artan teknolojik değişimler cep telefonu, bilgisayar, tablet gibi araçlarla internet ve sosyal medyanın hızla kullanılmasına hayatı kolaylaştırmasının yanında bağımlılık konusunu da gündeme getirmektedir. Bireylerin planladıklarından uzun süre internette kalmaları fiziksel, ruhsal ve sosyal sorunları da beraberinde getirdiği ‘internet bağımlılığı’ fenomeni ciddi bir halk sağlığı sorunudur. Bu çalışmanın amacı sosyoekonomik açıdan farklı iki okuldaki 10-14 yaş grubu adolesanlardaki internet bağımlılığını ve ilişkili olabilecek ruhsal sorunlarla obezite arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir.
Materyal-metot: Çalışma 2016- 2017 eğitim- öğretim yılında Kayseri ili merkez ilçelerinde bulunan devlet ve özel okullarının kendi içlerinden kura çekilerek belirlendiği iki okulda yapılmıştır. Devlet okulundan 738, özel okuldan ise 505 öğrenciye ulaşılmış olup örneklemi 1243 kişi oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından konu ile ilgili literatür taranarak geliştirilen anket formu ile yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Anket formunda öğrencilerin sosyodemografik özellikleri, yaşam tarzı, fiziksel akivite ve BKI değerleri sorgulanmıştır. Anket formunda ‘İnternet Bağımlılık Ölçeği’ ve ‘Çocuklar için Depresyon Ölçeği’ ‘ne yer verilmiştir. Verilerin işlenmesi ve değerlendirilmesi SPSS 22.0 kullanılarak bilgisayar yardımıyla yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya dahil edilen toplamdaki 1243 öğrencinin 738’i (%59,4) devlet okulundan, 505’i (%40.6) ise özel okuldan idi. Devlet okullarında ve özel okullarda okuyan öğrenciler arasında kişisel cep telefonuna sahip olma, kişisel bir bilgisayarları olma durumu, kişisel bilgisayardan ve cep telefonundan internete girme durumu özel okul öğrencilerinde anlamlı olarak yüksekti. Özel okullarda okuyan, yaşı büyük olan ve erkek öğrencilerde internet bağımlılık oranı anlamlı olarak yüksek bulundu. İnternet bağımlılığı olan grupta günlük internet kullanım ile internet deneyim yılı anlamlı olarak yüksek iken internet kullanımı ile obezite ve ruhsal sorunlar arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Sonuç ve öneriler: İnternet kullanımın ve sosyal medyanın güncel olduğu günümüzde bu anlamda bağımlılık ile mücadele etmek için erken adolesan döneminde ciddi müdahalelere ve internetin akılcı kullanımının teşvikine ihtiyaç vardır. Bu açıdan çocukların sağlıklı gelişimi için daha geniş sosyal ve sportif faaliyetlerin gündeme gelmesi önem arz etmektedir.
etik kurul onayı mevcuttur
yok
yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Toplum Çocuk Sağlığı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2791-9935