Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ADANA’DA DÜZENLENEN GELENEKSEL ALTIN GÜNLERİNİN YAPISAL VE İŞLEVSEL ÖZELLİKLERİ

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 49, 209 - 221, 30.06.2022

Öz

Geleneksel altın günleri Türk kadınının beraberlik ruhunu yansıtması ve sosyalleşme ihtiyacını karşılaması açısından önemli etkinliklerden biridir. Geleneksel altın günleri şehir ortamında bir anda ortaya çıkmış olan bir etkinlik değildir. Geleneksel altın günlerinin kökeni eskiden beri sürdürülen sohbet toplantılarına dayanmaktadır. Kadın toplantılarından biri olan geleneksel altın günleri kadın katılımcıların müsait olma durumlarına göre belirli zaman aralıklarıyla düzenlenmektedir. Geleneksel altın günleri kadın katılımcılara ekonomik destek sağlamaktadır ve bu yönüyle de kadınların birbirlerine oturmaya gitme etkinliklerinden ayrılmaktadır. Geleneksel altın günlerinin Adana’da yaygınlık kazanmış kadın toplantılarından biri olduğu görülmüştür. Adana’daki geleneksel altın günlerine ait veriler 2019 yılında katılımlı gözlem ve kaynak kişilerle yapılan mülakatlar yoluyla elde edilmiştir. Bu çalışmanın amacı, alan araştırması neticesinde elde edilen veriler ışığında, Adana’daki geleneksel altın günlerini yapısal (katılımcılar, zaman, mekân, altın günü için yapılan hazırlıklar ve uygulamalar) ve işlevsel (sosyal ve psikolojik işlev, ekonomik işlev, kültürel işlev) açıdan incelemektir. Yaptığımız bu çalışmaya göre, altın günlerinin ev dışı ortamlarda gerçekleştirilmesi giderek daha cazip hale gelmektedir. İşlevleri açısından baktığımızda ise Adana’daki geleneksel altın günlerinde ekonomik işlev ön plana çıkmaktadır. Ayrıca katılımcıların iletişim ağları üzerinden oluşturdukları gruplar altın günleri ile ilgili organizasyonlarında önemli bir role sahiptir.

Kaynakça

  • Alptekin, A. B. (2014). Kadın gün toplantılarının folklor ürünleri açısından değerlendirilmesi. Prof. Dr. Ali Çelik Armağanı. Ankara: Akçağ.
  • Atlı, R. (2018). Türkiye’deki geleneksel sohbet toplantıları üzerine bir değerlendirme. Milli Folklor, (30)117, s. 88-101.
  • Büyükokutan, A. (2012). Geleneksel altın günlerine halkbilimsel bir yaklaşım: “Muğla örneği. Karadeniz/Black Sea Uluslararası Bilimsel Dergisi, s. 117-133.
  • Coşkun, C. (2016). Ekonomik ve sosyal bir etkinlik olarak altın/para günlerinin pazarlama açısından incelenmesi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, akarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Çakmaz, D.-Kart, E. (2021). Kadınların deneyimlerinde yoksullukla baş etmenin bir stratejisi olarak ‘kabul günü’. Global Transformation And Differentiations Social Transition Stabilty and Sensivitiy Congress Book. s. 110-113.
  • Ekici, M. (2008). Geleneksel kültürü güncellemek üzerine bir değerlendirme. Milli Folklor, 10(80), 33-38. Özdemir, N. (2005). Cumhuriyet dönemi Türk eğlence kültürü. Ankara: Akçağ.
  • Reyhanoğlu, Gönül (2018). “Gün”lere feminist bir yaklaşım denemesi: İskenderun’da bir alan çalışması örneği. Kadın kaleminden kadın algısı 1. Ankara: Gece. Tezcan, M. (1977). Boş zamanlar sosyolojisi. Ankara: Doğan Matbaası.
  • Türkmen, N. (2009). Eğlence kültürü bağlamında yapısal ve işlevsel özellikleriyle kabul günleri. Halk Kültüründe Eğlence Uluslararası Sempozyumu, s. 788-799.

STRUCTURAL AND FUNCTIONAL CHARACTERISTICS OF THE TRADITIONAL GOLDEN DAYS IN ADANA

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 49, 209 - 221, 30.06.2022

Öz

Traditional golden days are one of the important activities in terms of reflecting the spirit of togetherness and meeting the socialization needs of Turkish women. The traditional golden days are not an event that emerged out of nowhere in an urban setting. The origin of the traditioanl golden days is based on the women’s meetings that have been carried out pre-existing time. Traditional golden days, one of the women’s meetings, are held at certain time intervals according to the availability of woman participants. Traditional golden days are provide economic support to woman participants and this respect, it is different from activities of visiting each other for women. It has been seen that the traditional golden days are one of the women’s meetings that have become widespread in Adana. The data belonging the traditional golden days in Adana were obtained through attendant observation and interviews with resource people in 2019. The aim of this study is to investigate the traditional golden days in Adana from structural (participants, time, place, preparations and practices fort he golden day) and functional (socail and psychological function, economic function, cultural function) point of view with the data obtained from the field research. According to this study, it is becoming more and more attractive to have golden days outside the home. In terms of its functions, the economic function comes to the fore in the traditional golden days in Adana. In addition, the groups formed by participants through communication networks have an important role in their organizations of golden day.

Kaynakça

  • Alptekin, A. B. (2014). Kadın gün toplantılarının folklor ürünleri açısından değerlendirilmesi. Prof. Dr. Ali Çelik Armağanı. Ankara: Akçağ.
  • Atlı, R. (2018). Türkiye’deki geleneksel sohbet toplantıları üzerine bir değerlendirme. Milli Folklor, (30)117, s. 88-101.
  • Büyükokutan, A. (2012). Geleneksel altın günlerine halkbilimsel bir yaklaşım: “Muğla örneği. Karadeniz/Black Sea Uluslararası Bilimsel Dergisi, s. 117-133.
  • Coşkun, C. (2016). Ekonomik ve sosyal bir etkinlik olarak altın/para günlerinin pazarlama açısından incelenmesi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, akarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Çakmaz, D.-Kart, E. (2021). Kadınların deneyimlerinde yoksullukla baş etmenin bir stratejisi olarak ‘kabul günü’. Global Transformation And Differentiations Social Transition Stabilty and Sensivitiy Congress Book. s. 110-113.
  • Ekici, M. (2008). Geleneksel kültürü güncellemek üzerine bir değerlendirme. Milli Folklor, 10(80), 33-38. Özdemir, N. (2005). Cumhuriyet dönemi Türk eğlence kültürü. Ankara: Akçağ.
  • Reyhanoğlu, Gönül (2018). “Gün”lere feminist bir yaklaşım denemesi: İskenderun’da bir alan çalışması örneği. Kadın kaleminden kadın algısı 1. Ankara: Gece. Tezcan, M. (1977). Boş zamanlar sosyolojisi. Ankara: Doğan Matbaası.
  • Türkmen, N. (2009). Eğlence kültürü bağlamında yapısal ve işlevsel özellikleriyle kabul günleri. Halk Kültüründe Eğlence Uluslararası Sempozyumu, s. 788-799.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esra Tarhan 0000-0001-8018-9461

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Tarhan, E. (2022). ADANA’DA DÜZENLENEN GELENEKSEL ALTIN GÜNLERİNİN YAPISAL VE İŞLEVSEL ÖZELLİKLERİ. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(49), 209-221.