Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PERFORMANCE ANALYSIS OF NERİMAN ALTINDAĞ

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 49, 443 - 472, 30.06.2022

Öz

Neriman Altındağ is one of the first female representatives of Turkish folk music. She has given direction to many female performers with her performance characteristics. After starting Ankara Radio as an intern singer, she took part as a performer in many platforms and also trained many students due to her successes . Her performance attitude and style have been influential on present days radio interpretation and in the formation of radio style and attitude. In addition to being the first female representative of Turkish folk music, she has many titles such as the first female conductor of Turkish folk music, the first female teacher, she has many titles, such as the first female lecturer with Phd in this field In this study, the performance of Altındağ's rhythmic and non-rhythmic melodies were analyzed. The rhythmic performance was analyzed on the ballad called "Dersini Almış da Ediyor Ezber" and the non-rhythmic performance was analyzed with the ballad called "Kışlalar Doldu Bugün".
In addition, while these two folk songs determine the limitations of the study, they also constitute the universe and sample. In order to show the singing techniques she used, both songs have been notated according to the interpretation of the performer.
In this study, which was carried out using the scanning and content analysis methods of the qualitative research, Altındağ's folk songs were performed away from the local attitude and style, she generally used treble resonances, she used the stage and microphone professionally, she performed her folk songs with artistic concern, she benefited from professional vocal techniques, and also non-rhythmic melodies It has been determin rhythmic melodies in tones that women have difficulty in performing and she makes singing techniques quite clearly.

Kaynakça

  • Abacı, T. (2000). Harput – Elazığ türküleri. Pan Yayıncılık.
  • Alpyıldız, E (2018). Yurttan sesler. Gazi Kitabevi.
  • Aras, İ. (2020). Âşık müziğinde makam kavramı ve anlayışı: Kars örneği. Yegâh Musiki Dergisi, 3 (1) , 55-85.
  • Araslan, F. (2017). Safiyyüddîn-î Urmevî ve Şerefiyye Risâlesi (İkinci Basım). Atatürk Kültür Merkezi Yayını:475.
  • Demir, S. (2013).Türk halk müziğinde türler. Usar Yayıncılık.
  • Duygulu, M. (2014). Türk halk müziği sözlüğü. Pan Yayıncılık
  • Duygulu, M. (2018). Türkiye’nin halk müziği makamları. Pan Yayıncılık
  • Emnalar, A.(1998). Türk halk müziği ve nazariyatı. Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Giddensi A. (2018). Modernliğin sonuçları (8. Basım). Ayrıntı Yayınları.
  • İrden, S. (2020). Türk musıkisinde düzen perde makam terkib uygulamaları. Eğitim Yayınevi.
  • Özbek, M (2014). Türk halk müziği el kitabı ı terim sözlüğü (2. Baskı). Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Öztuna, Y. (2000). Türk musiki kavram ve terimleri ansiklopedisi. Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Pelikoğlu, M.C. (2012). Geleneksel türk halk müziği eserlerinin makamsal açıdan adlandırılması. Atatürk Üniversitesi Yayınları no.1006
  • Resimli Radyo Dünyası Dergisi (1951). 1(45)21
  • Sunguroğlu, İ (2013). Harput yollarında (3.baskı). Elazığ Kültür ve Tanıtma Vakfı Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (1998). Türkçe sözlük (10. Baskı). Türk Dil Kurumu.
  • Zeybek, Ö. (2013). Türk Makam Müziği’nde Üslûp – Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alâeddin Yavaşça ve Bekir Sıdkı Sezgin İcrâlarının Analizi. (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Müziği Anasanat Dalı, Türk Müziği Programı). YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yahya Kaçar, G. (2020). Türk mûsikîsinde eser ve icrâ tahlîli yöntemleri. Gece Kitaplığı

NERİMAN ALTINDAĞ’IN İCRÂ TAHLİLİ

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 49, 443 - 472, 30.06.2022

Öz

Neriman Altındağ, Türk halk müziğinin ilk kadın temsilcilerinden birsidir. İcra özellikleriyle birçok kadın icracıya yön vermiştir. Ankara Radyosuna stajyer ses sanatçısı olarak başladıktan sonra gösterdiği başarılardan dolayı birçok mecrada icracı olarak yer almış ve birçok öğrenci yetiştirmiştir. İcra tavrı ve üslubu, günümüz radyo yorumunu şekillendirerek, radyo üslubu ve radyo tavrının oluşmasında etkili olmuştur. Türk halk müziğinin ilk kadın temsilcisi olmasının yanı sıra, Türk halk müziğinin ilk kadın şefi, ilk kadın öğretmeni ve bu alanda doktora yapan ilk kadın eğitmen gibi birçok unvana sahiptir.
Bu çalışmada Altındağ’ın uzun hava ve kırık havalardaki icrasının tahlili yapılmıştır. Kırık hava icrası Dersini Almış da Ediyor Ezber adlı türküyle incelenirken, uzun hava icrası ise Kışlalar Doldu Bugün adlı türkü ile analiz edilmiştir. Ayrıca bu iki türkü çalışmanın sınırlılıklarını belirlerken aynı zamanda evrenini ve örneklemini de oluşturmaktadır. Kullandığı hançereleri ve süsleme tekniklerini gösterebilmek için, her iki türkü de icracının yorumuna göre notaya alınmıştır. Nitel araştırmanın tarama ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak yapılan bu çalışmada Altındağ’ın türküleri yöresel tavır ve üslûptan uzak icra ettiği, genellikle tiz rezonansları kullandığı, sahneyi ve mikrofonu profesyonel kullandığı, eserleri sanatsal kaygı içerisinde icra ettiği, süsleme tekniklerinden oldukça fazla yararlandığı, uzun havaları da kırık havaları da kadınların okumakta zorluk çekeceği tonlardan icra ettiği ve hançereleri oldukça belirgin bir şekilde yaptığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abacı, T. (2000). Harput – Elazığ türküleri. Pan Yayıncılık.
  • Alpyıldız, E (2018). Yurttan sesler. Gazi Kitabevi.
  • Aras, İ. (2020). Âşık müziğinde makam kavramı ve anlayışı: Kars örneği. Yegâh Musiki Dergisi, 3 (1) , 55-85.
  • Araslan, F. (2017). Safiyyüddîn-î Urmevî ve Şerefiyye Risâlesi (İkinci Basım). Atatürk Kültür Merkezi Yayını:475.
  • Demir, S. (2013).Türk halk müziğinde türler. Usar Yayıncılık.
  • Duygulu, M. (2014). Türk halk müziği sözlüğü. Pan Yayıncılık
  • Duygulu, M. (2018). Türkiye’nin halk müziği makamları. Pan Yayıncılık
  • Emnalar, A.(1998). Türk halk müziği ve nazariyatı. Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Giddensi A. (2018). Modernliğin sonuçları (8. Basım). Ayrıntı Yayınları.
  • İrden, S. (2020). Türk musıkisinde düzen perde makam terkib uygulamaları. Eğitim Yayınevi.
  • Özbek, M (2014). Türk halk müziği el kitabı ı terim sözlüğü (2. Baskı). Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Öztuna, Y. (2000). Türk musiki kavram ve terimleri ansiklopedisi. Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Pelikoğlu, M.C. (2012). Geleneksel türk halk müziği eserlerinin makamsal açıdan adlandırılması. Atatürk Üniversitesi Yayınları no.1006
  • Resimli Radyo Dünyası Dergisi (1951). 1(45)21
  • Sunguroğlu, İ (2013). Harput yollarında (3.baskı). Elazığ Kültür ve Tanıtma Vakfı Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (1998). Türkçe sözlük (10. Baskı). Türk Dil Kurumu.
  • Zeybek, Ö. (2013). Türk Makam Müziği’nde Üslûp – Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alâeddin Yavaşça ve Bekir Sıdkı Sezgin İcrâlarının Analizi. (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Müziği Anasanat Dalı, Türk Müziği Programı). YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yahya Kaçar, G. (2020). Türk mûsikîsinde eser ve icrâ tahlîli yöntemleri. Gece Kitaplığı
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İnanç Aras

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Aras, İ. (2022). NERİMAN ALTINDAĞ’IN İCRÂ TAHLİLİ. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(49), 443-472.