Play is one of the easiest and most effective way to communicate with the child. It is a psychological, sometimes physiological and sociological phenomenon for the child, that helps learning which cannot be learned from his own experience. The play called “biological work” in the literature may be interrupted due to the search for biological health. However, illness or injury can cause adverse emotions and stress in children, making it difficult to adapt to treatment in pre-hospital care. At this point, the concept of therapeutic play is mentioned. Healthcare personnel should use the therapeutic game as an effective method in pre-hospital care to ensure that the sick child expresses his feelings and thoughts, to conduct a physical examination and to collect data. In order to increase the quality of pre-hospital care, it is important for healthcare professionals to recognize the game in all its aspects and use it in activities related to children. In this study, it is aimed to explain the concepts of therapeutic communication and therapeutic play according to the developmental characteristics of the children in order to provide pre-hospital health service effectively in pediatric cases.
Child, Pre-Hospital, Therapeutic Play, Therapeutic Communication
Oyun çocukla iletişim kurmanın en kolay ve etkili yollarından biridir. Çocuk için oyun, kimseden öğrenemeyeceği bilgileri kendi tecrübeleriyle öğrenmesine yardımcı olan bazen psikolojik bazen fizyolojik bazen de sosyolojik içerikli bir olgudur. Literatürde “çocuğun işi” olarak adlandırılan oyun, çocuğun sağlık arayışı nedeniyle sekteye uğrayabilir. Bununla birlikte hastalık ya da yaralanma çocukta olumsuz duygular oluşmasına, stres yaşamasına sebep olarak hastane öncesi bakımda tedaviye uyumunu zorlaştırabilir. Bu noktada terapötik oyun kavramından bahsedilir. Sağlık personeli hasta çocuğun duygu ve düşüncelerini ifade etmesini sağlamak, fizik muayene yapmak, veri toplamak için hastane öncesi bakımda terapötik oyunu etkili bir yöntem olarak kullanmalıdır. Sağlık personeli hastane öncesi bakımın niteliğini yükseltmek açısından oyunu tüm yönleriyle tanıması, çocuklarla ilgili faaliyetlerde kullanması önemlidir. Bu çalışmada pediatrik vakalarda hastane öncesi sağlık hizmetinin etkin bir şekilde sunulabilmesi için çocukların gelişim özelliklerine göre terapötik iletişim ve terapötik oyun kavramlarının açıklanması amaçlanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |