Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUK GELİŞİMİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 139 - 151, 13.09.2024
https://doi.org/10.54409/hod.1501608

Öz

Amaç: Bu çalışma çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı ve kesitsel türdeki bu araştırma bir üniversitenin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda çalışmaya katılmayı kabul eden 205 öğrenci ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında, “Kişisel Bilgi Formu” ve “İlk Yardım Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların büyük bir çoğunluğu (%93,7) daha önce ilk yardım eğitimi aldığını belirtmesine rağmen %29,3’ünün kendisini ilk yardım bilgisi konusunda yetersiz gördüğü tespit edilmiştir. %31,2’si daha önce ilk yardım gerektiren bir durumla karşılaşmıştır, bu öğrencilerin %46,9’u müdahalede bulunmamıştır ve %53,4’ü yanlış uygulama yapmaktan korktuğu için müdahale etmediğini belirtmiştir. Öğrencilerin ilk yardım bilgi formu puan ortalaması 22 üzerinden 13,64±1,71 olarak bulunmuştur. Yaş artıkça ilk yardım bilgi formu puan ortalamasının düştüğü, özellikle 28 yaş ve üzeri öğrenci grubunun ilk yardım bilgi puanının diğer yaş grubundakilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde düşük olduğu belirlenmiştir (p<0,05).
Sonuç: Çalışmada katılımcıların ilk yardım bilgi düzeylerinin orta seviyede olduğu bulunmuştur. Öğrencilere ilk yardım konusunda sadece teoriye dayalı değil uygulamaya dayalı eğitimlerin de müfredata eklenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Ak, B., Çıtak Bilgin,N., Cerit, B. & Yönder, M. (2023). Öğretmen aday adaylarının ilkyardım uygulamaları hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 8(1), 41-54.
  • Akgün, M., Şekerci, N., Demirdağ, H. & Doğan, R. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin temel ilk yardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 30-38.
  • Aktaş, B., Yılmaz, M., Dereli, F. & Yıldırım Sarı, H. (2019). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin ilk yardım bilgi düzeyi. Jaren, 5(1), 17-22.
  • Altındiş, S., Tok, Ş., Aslan, F.G., Pilavcı Adıgül, M., Ekerbiçer, H.Ç. & Altındiş, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 7(3), 125-130.
  • Amro, N.R. & Qtait, M. (2017). General knowledge & attitude of first aid among schoolteacher's in Palestine international. Journal of Innovative Research in Medical Science (IJIRMS), 2(4), 660-665.
  • Aylaz, R., Gözüm, S., Yılmaz, U., Bakış, E., Güneş, G. & Aylaz, A. (2009). The efficacy of the first aid training program for apprenticeship students. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 16(2), 89-94.
  • Aytaç, Ş., Gürleyen Gök, M. & Özkan, S. (2016). Bir işçi sağlığı ve güvenliği uygulaması olan temel ilk yardım eğitiminin incelenmesi. Gazi Medical Journal, 27, 53-57.
  • Bölükbaş, N., Kahraman, A.N., Karaman, Y. & Kalaycı, G. (2007). Ordu ili kız meslek lisesi çocuk gelişimi bölümü son sınıf öğrencilerinin çocuklara yönelik ilk yardım uygulamaları ile ilgili bilgi düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 52-59.
  • Büyükkayacı Duman, N., Koçak, C. & Sözen, C.(2013). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 57-70.
  • Günaydın, M. & Günaydın, G. (2021). İş sağlığı ve güvenliği programı öğrencilerinin temel ilkyardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 6(1), 13-24.
  • Karadag Arli, Ş. & Yildirim, Z. (2017). The effects of basic first aid education on teachers’ knowledge level: a pilot study. International Journal of Caring Sciences, 10(2), 813-818.
  • Karaman Özlü, Z., Uymaz Aras, G., Özlü, İ., Ejder Apay, S., Avşar, G., Coşar, Z., … Taşgın, A. (2022). Öğretmenlerin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Anatolian Journal of Health Research, 3(3), 139-143.
  • Khatatbeh, M. (2016). First aid knowledge among university students in Jordan. International Journal of Preventive Medicine, 7, 24-29.
  • Kızıl, M., Üstünkarlı, N., Yıldız, Ş., Kurtel, K., Şemin, İ. & Abacıoğlu, Y.H. (2018). İlkyardım bilgilerinin doğruluğu ve ilkyardım uygulamalarına etkisinin değerlendirilmesi, Hastane Öncesi Dergisi, 3(1), 15-30.
  • Mansour, A.E., Alsager, A.H., Alasqah, A.A., Alsuhaibani, A.A., Aldughaim A.I., Alayed A.A., … & Altamimi, A.S. (2019). Knowledge and practices of primary school teachers about first aid management of minor injuries among children in the Qassim region, Saudi Arabia. International Journal of Medicine in Developing Countries, 3(11), 941–946.
  • Mathew, S., Salman, P., Khurshid, S. & Luke, A.M. (2016). Awareness of first aid among undergraduate students in Ajman, UAE. Journal of Dental Medical Sciences (IOSR-JDMS), 15(6), 30-38.
  • Orhan, S.İ. & Aydın, A. (2020). Öğretmen adaylarının ilk yardım bilgi düzeyleri: Kastamonu üniversitesi örneği. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1657-1667.
  • Rogmans, W. (2009). Education and legislation are key to preventing child injuries. Bull World Health Organ, 87(5), 334-335.
  • Sağlık Bakanlığı (2015). İlk Yardım Yönetmeliği. (Resmi Gazete, 29.07.2015 Tarih, Sayı: 29429). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/07/20150729-2.htm., 15.5.2024.
  • Sönmez, Y., Uskun, E. & Pehlivan, A. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin temel ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri, Isparta örneği. Türk Pediatri Arşivi, 49(3), 238-246.
  • Tadesse, F. & Jemebere, W. (2022). Knowledge of first aid measures and associated factors among governmental primary school teachers in Hawassa city, Southern Ethiopia. Journal of Clinical Images and Medical Case Reports, 3(3), 1764.
  • Temel, E., Şahin, B., Gezer, N. & Çam, R. (2018). Üniversite öğrencilerinin temel ilkyardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 1(3), 34-38.
  • Thassu, R.B. (2018). First aid and role of first aid provider. IGNOU Publisher. http://egyankosh.ac.in//handle/123456789/47238, 01.06.2024.
  • Ural Keleş P., Yildirim, Z. & Aydin, S. (2015). Determining the basic first-aid knowledge levels of the class teachers working in the city center of Ağri. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS), 6(6), 404-410.
  • Usta, G., Küçük, U. & Torpuş, K. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeyleri ve tutumlarının belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 2(2), 67-77.
  • Yetiş, G. & Gürbüz, P. (2018). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 64-76.
  • Yurumez, Y., Yavuz, Y., Sağlam, H., Köken, R. & Tunay, K. (2007). Evaluation of the level of knowledge of first aid and basic life support of the educators working in preschools. Akademik Acil Tıp Dergisi, 5(3), 17-20.
  • Zagel, A. L., Cutler, G. J., Linabery, A. M., Spaulding, A. B., & Kharbanda, A. B. (2019). Unintentional injuries in primary and secondary schools in the United States, 2001-2013. Journal of School Health, 89(1), 38–47.
  • Zideman, D. A., Singletary, E.M., Borra, V., Cassan, P., Cimpoesu, C. D., De Buck, E., … Poole, K. (2021). European Resuscitation Council Guidelines 2021: first aid. Resuscitation, 161, 270-290.

DETERMINATION OF FIRST AID KNOWLEDGE LEVELS OF CHILD DEVELOPMENT PROGRAMME STUDENTS

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 139 - 151, 13.09.2024
https://doi.org/10.54409/hod.1501608

Öz

Objective: This study was conducted to determine the level of knowledge of child development students about first aid.
Materials and Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted with 205 students who agreed to participate in the study at a university's vocational school of health services. "Personal Information Form" and "First Aid Information Form" were used to collect the data. Number, percentage, mean and standard deviation, independent sample t test and one-way analysis of variance were used to analyse the data.
Results: Although the majority of the participants (93.7%) stated that they had received first aid training before, it was found that 29.3% of them considered themselves insufficient in first aid knowledge. 31.2% of the students had previously encountered a situation requiring first aid, 46.9% of these students did not intervene, and 53.4% stated that they did not intervene because they were afraid of making the wrong application. The mean score of the first aid knowledge form was found to be 13.64±1.71 over 22. It was determined that the mean score of the first aid knowledge form decreased with increasing age, especially the first aid knowledge score of the student group aged 28 years and over was statistically significantly lower than the other age groups (p<0.05).
Conclusion: In the study, it was found that the first aid knowledge level of the participants was at an intermediate level. It is recommended that not only theory-based but also practice-based training on first aid should be added to the curriculum.

Kaynakça

  • Ak, B., Çıtak Bilgin,N., Cerit, B. & Yönder, M. (2023). Öğretmen aday adaylarının ilkyardım uygulamaları hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 8(1), 41-54.
  • Akgün, M., Şekerci, N., Demirdağ, H. & Doğan, R. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin temel ilk yardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 30-38.
  • Aktaş, B., Yılmaz, M., Dereli, F. & Yıldırım Sarı, H. (2019). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin ilk yardım bilgi düzeyi. Jaren, 5(1), 17-22.
  • Altındiş, S., Tok, Ş., Aslan, F.G., Pilavcı Adıgül, M., Ekerbiçer, H.Ç. & Altındiş, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 7(3), 125-130.
  • Amro, N.R. & Qtait, M. (2017). General knowledge & attitude of first aid among schoolteacher's in Palestine international. Journal of Innovative Research in Medical Science (IJIRMS), 2(4), 660-665.
  • Aylaz, R., Gözüm, S., Yılmaz, U., Bakış, E., Güneş, G. & Aylaz, A. (2009). The efficacy of the first aid training program for apprenticeship students. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 16(2), 89-94.
  • Aytaç, Ş., Gürleyen Gök, M. & Özkan, S. (2016). Bir işçi sağlığı ve güvenliği uygulaması olan temel ilk yardım eğitiminin incelenmesi. Gazi Medical Journal, 27, 53-57.
  • Bölükbaş, N., Kahraman, A.N., Karaman, Y. & Kalaycı, G. (2007). Ordu ili kız meslek lisesi çocuk gelişimi bölümü son sınıf öğrencilerinin çocuklara yönelik ilk yardım uygulamaları ile ilgili bilgi düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 52-59.
  • Büyükkayacı Duman, N., Koçak, C. & Sözen, C.(2013). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 57-70.
  • Günaydın, M. & Günaydın, G. (2021). İş sağlığı ve güvenliği programı öğrencilerinin temel ilkyardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 6(1), 13-24.
  • Karadag Arli, Ş. & Yildirim, Z. (2017). The effects of basic first aid education on teachers’ knowledge level: a pilot study. International Journal of Caring Sciences, 10(2), 813-818.
  • Karaman Özlü, Z., Uymaz Aras, G., Özlü, İ., Ejder Apay, S., Avşar, G., Coşar, Z., … Taşgın, A. (2022). Öğretmenlerin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Anatolian Journal of Health Research, 3(3), 139-143.
  • Khatatbeh, M. (2016). First aid knowledge among university students in Jordan. International Journal of Preventive Medicine, 7, 24-29.
  • Kızıl, M., Üstünkarlı, N., Yıldız, Ş., Kurtel, K., Şemin, İ. & Abacıoğlu, Y.H. (2018). İlkyardım bilgilerinin doğruluğu ve ilkyardım uygulamalarına etkisinin değerlendirilmesi, Hastane Öncesi Dergisi, 3(1), 15-30.
  • Mansour, A.E., Alsager, A.H., Alasqah, A.A., Alsuhaibani, A.A., Aldughaim A.I., Alayed A.A., … & Altamimi, A.S. (2019). Knowledge and practices of primary school teachers about first aid management of minor injuries among children in the Qassim region, Saudi Arabia. International Journal of Medicine in Developing Countries, 3(11), 941–946.
  • Mathew, S., Salman, P., Khurshid, S. & Luke, A.M. (2016). Awareness of first aid among undergraduate students in Ajman, UAE. Journal of Dental Medical Sciences (IOSR-JDMS), 15(6), 30-38.
  • Orhan, S.İ. & Aydın, A. (2020). Öğretmen adaylarının ilk yardım bilgi düzeyleri: Kastamonu üniversitesi örneği. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1657-1667.
  • Rogmans, W. (2009). Education and legislation are key to preventing child injuries. Bull World Health Organ, 87(5), 334-335.
  • Sağlık Bakanlığı (2015). İlk Yardım Yönetmeliği. (Resmi Gazete, 29.07.2015 Tarih, Sayı: 29429). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/07/20150729-2.htm., 15.5.2024.
  • Sönmez, Y., Uskun, E. & Pehlivan, A. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin temel ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri, Isparta örneği. Türk Pediatri Arşivi, 49(3), 238-246.
  • Tadesse, F. & Jemebere, W. (2022). Knowledge of first aid measures and associated factors among governmental primary school teachers in Hawassa city, Southern Ethiopia. Journal of Clinical Images and Medical Case Reports, 3(3), 1764.
  • Temel, E., Şahin, B., Gezer, N. & Çam, R. (2018). Üniversite öğrencilerinin temel ilkyardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 1(3), 34-38.
  • Thassu, R.B. (2018). First aid and role of first aid provider. IGNOU Publisher. http://egyankosh.ac.in//handle/123456789/47238, 01.06.2024.
  • Ural Keleş P., Yildirim, Z. & Aydin, S. (2015). Determining the basic first-aid knowledge levels of the class teachers working in the city center of Ağri. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS), 6(6), 404-410.
  • Usta, G., Küçük, U. & Torpuş, K. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeyleri ve tutumlarının belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 2(2), 67-77.
  • Yetiş, G. & Gürbüz, P. (2018). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 64-76.
  • Yurumez, Y., Yavuz, Y., Sağlam, H., Köken, R. & Tunay, K. (2007). Evaluation of the level of knowledge of first aid and basic life support of the educators working in preschools. Akademik Acil Tıp Dergisi, 5(3), 17-20.
  • Zagel, A. L., Cutler, G. J., Linabery, A. M., Spaulding, A. B., & Kharbanda, A. B. (2019). Unintentional injuries in primary and secondary schools in the United States, 2001-2013. Journal of School Health, 89(1), 38–47.
  • Zideman, D. A., Singletary, E.M., Borra, V., Cassan, P., Cimpoesu, C. D., De Buck, E., … Poole, K. (2021). European Resuscitation Council Guidelines 2021: first aid. Resuscitation, 161, 270-290.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğba Solmaz 0000-0003-0574-0035

Mehtap Solmaz 0000-0001-7667-4608

Nagehan Akgül 0000-0001-6786-0820

Yayımlanma Tarihi 13 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2024
Kabul Tarihi 26 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Solmaz, T., Solmaz, M., & Akgül, N. (2024). ÇOCUK GELİŞİMİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Hastane Öncesi Dergisi, 9(2), 139-151. https://doi.org/10.54409/hod.1501608