Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLK VE ACİL YARDIM PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN AİLE PLANLAMASI İLE İLGİLİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 3, 187 - 206, 30.12.2024
https://doi.org/10.54409/hod.1496366

Öz

Amaç: Bu araştırma, Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda okuyan ilk ve acil yardım programı öğrencilerinin aile planlaması konusundaki bilgi düzeylerini değerlendirmek için verilen AP eğitiminin etkinliğinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma, ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın evreni 62 öğrenci olup, evrenin tümü aynı zamanda örneklemi oluşturmuştur. Araştırma kontrol grubu 31 ve eğitim grubu 31 öğrenci olarak toplamda 62 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırmanın verileri anket formuyla toplanmış olup, analizleri SPSS 20.0 paket programında tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare testi ile yapılmıştır.
Bulgular: Başlangıçta ön testlerde gruplar arasında benzerliğin olduğu görülmüştür (p>0.05). Son teste eğitim grubunun %93.54’i, kontrol grubunun %48.39’u AP tanımına doğru cevap vermiş, AP yöntemi kullanma kararını kim vermeli; eğitim grubunda ‘‘kendisi ve eşi diyenler’’ %100, kontrol grubunda %61.29 olarak bulunmuş olup, son testte eğitim grubu lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür (p<0.05). Yine Son testte modern AP yöntemi doğru cevap; kontrol grubunda %25.74, eğitim grubunda %74.26, Geleneksel AP yöntemi doğru cevap; kontrol grubunda %25, eğitim grubunda %75.0 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Sonuç olarak eğitim grubundaki öğrencilere verilen AP eğitiminin, öğrencilerin AP hakkındaki bilgi düzeylerini arttırdığını ve geliştirdiğini göstermiştir.
Anahtar kelimeler: AP bilgi düzeyi, AP eğitimi, İlk ve Acil Yardım Öğrencileri

Etik Beyan

ETİK İLKELERE UYULDUĞUNU BEYAN EDERİM

Kaynakça

  • Arslan, H. (2020). Simülasyon temelli emzirme eğitiminin kadınların emzirme başarısına, emzirme özyeterliliğine, emzirmeye ilişkin tutum ve bilgi düzeyine etkisinin değerlendirilmesi. [yüksek lisans tezi, sakarya üniversitesi], Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (Tez No: 638209).
  • Ayubu, AE, Mwasha, LK, Kabeya, LD. (2019). Knowledge, Attitudes, And Use Of Family Planning Methods Among Female Secondary School Students in Tanzania. BMC Women's Health, 2019.
  • Blidaru, IE, Furau, G, Socolov, D. (2016). Female Romanian University Students' Attitudes and Perceptions About Contraception And Motherhood. Eur J Contracept Reprod Health Care 2016;21(1):39-48.
  • Çalışkan, T, Çevik, C, Ergün, S. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 27-31. doi: 10.5505/bsbd.2015.67699.
  • Çetin, S, Çiçek, Ö, Sezer, H. (2022). Jigsaw Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Aile Planlaması Yöntemlerini Öğrenmelerine Etkisi ve Öğrencilerin Tekniğe İlişkin Görüşleri. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi Cilt 2, Sayı 2, 424-433.
  • Dangat C, Njau B. (2013). Knowledge, Attitudes and Practices on Family Planning Services Among Adolescents in Secondary Schools in Hai District, Northern Tanzania. Tanzania Journal of Health Research, 15(1):1-8. Daymaz, D, Güner, P, Bahar Özvarış, Ş. (2015). Aile planlaması. HUTF Halk Sağlığı AD. Toplum eğitim sunumları http://www.halksagligi.hacettepe.edu.tr/diger/topluma_yonelik.php (Erişim Tarihi: 01.04.2024).
  • Değer VB, Balçı E. (2018). Adölesan dönemde üreme sağlığı, cinsellik ve cinsel eğitimin önemi. turkish studies. 2018;13:1423-448.
  • Duman BN, Yılmazel G, Topuz Ş, Başcı AB, Koçak YD, Büyükgönenç L. (2015). Üniversiteli Gençlerin Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlığa İlişkin Bilgi, Tutum ve Davranışları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik e-Dergisi, cilt 3, sayı 1, 18-32.
  • Erenoğlu R, Şekerci YG. (2020). Effect of Training Program Given to the Students Upon Family Planning Attitudes: A Semi-Experimental Study, Cukurova Medical Journal, 45(3): 840-850.
  • El-Ghany MGA, Mohamed HAG, Al-Haddad AM. (2019). Effect of Different Teaching Methods İn İmproving Level of Knowledge About Reproductive Health Among Female Students. Hadhramout University. IOSR Journal of Nursing and Health Science. 2019;8:60-75.
  • Gbagbo, FY, Nkrumah, J. (2019). Family planning among undergraduate university students: a case study of a Public University in Ghana. BMC Women's Health 2019;19(12):1-9.
  • Grabowska P, Lewoc M, Jakubowicz-Zalewska O, Mierzejewska P, Baran A, Flisiak I. (2020). What Do You Know About Sexually Transmıtted Infectıons? Survey Concernıng Knowledge And Rısky Behavıors Among Students of Bıałystok Unıversıtıes. Przegl Epıdemıol 2020;74(2):370-82.
  • Healthy People.gov. Healthy People 2020. Family Planning. Erişim Tarihi: 10.Mayıs.2024 Erişim adresi: https://www.healthypeople.gov/2020/topics-objectives/topic/family-planning.
  • İkiışık, H, Arı, A, Başıbüyük, HF, Bıyık, K, Erdem, AE, Maral, I. (2019). Tıp Öğrencilerinin Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Konusundaki Bilgi Düzeyinin Değerlendirilmesi. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, Cilt 24, Sayı 2. Kaplan B, Dirgar E, Avcı S, Güler S, Ortabağ T, Özkurt E, Tekkanat T. (2020). Hemşirelik Bölümü Erkek Öğrencilerinin Aile Planlaması Hakkında Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Bir Vakıf Üniversitesi Örneği. Zeugma Health Res. 2020;2(3):107-113.
  • Masood MS, Alsonini NA. (2017). Knowledge and Attitude About Reproductive Health and Family Planning Among Young Adults in Yemen. Int J Popul Res. 2017;19.
  • Nsubuga, H, Sekandi, JN, Sempeera, H, Makumbi, FE. (2016). Contraceptive Use, Knowledge, Attitude, Perceptions and Sexual Behavior Among Female University Students İn Uganda: A Cross-Sectional Survey. BMC Women's Health, 16(6):1-13.
  • Okşan Çalıkoğlu E, Bedir B, Yılmaz S, Aydın A. (2017). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Aile Planlaması ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar İle İlgili Sağlık Bilgileri. Family Practice & Palliative Care, 2017; 2(2): 12-7.
  • Öztaş, D. (2013). Hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencilerinin aile planlaması ve istemli düşükle ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Hemşireliği Programı Yüksek Lisans Tezi.
  • Sarı, C., Adiguzel, L., Demirbag, BC. (2023). Knowledge about family planning and sexually transmitted diseases among university students. TJFMPC, 2023;17(1): 50-61 DOI:10.21763/tjfmpc.1126454.
  • Sayar, S., Yarar, S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklardan Korunmaya İlişkin Yaklaşım ve Bilgilerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 732-745.https://doi.org/10.33715/inonusaglik.8317999 (2).
  • Soleymani, S., Abdul Rahman, H., Lekhraj, R., Mohd Zulkefli, NA., Matinnia, N. (2015). A Cross-sectional study to explore postgraduate students' understanding of and beliefs about sexual and reproductive health ın a Public University Malaysia. Reprod Health 2015;12:77.
  • Şen, S., Oğuz Gülşen, B., Sezer, G., Köken Durgun, S., (2019). Ebelik öğrencilerinin aile planlaması tutumlarının belirlenmesi. Medical Sciences (NWSAMS), 14(3):146-153, DOI: 10.12739/NWSA.2019.14.3.1B0076.
  • Tetik Metin, H. (2023). Anne otelinde kalan bebeğini emzirememiş annelere video ve emzirme simülatörü destekli verilen eğitim etkinliğinin karşılaştırılması. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Doktora Tezi. Tez No: 797924.
  • Tezel, A., Gönenç, İ.M., Akgün, Ş., Karataş, D.Ö. ve Yıldız, T.A. (2015). Kadınların Aile Planlamasına Yönelik Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3):181-188.
  • Turan, F.D. (2021). Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerine verilen aile planlama ve cinsel eğitim dersinin öğrencilerin cinsel eğitime yönelik tutumları ve kadına ilişkin “namus” anlayışı ile ilgili tutumları üzerine etkisinin değerlendirilmesi: yarı deneysel çalışma. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 278-294. https://doi.org/10.47479/ihead.988331.
  • Tutar Çölgeçen EF, Çölgeçen K. (2022). Bir tıp fakültesi üçüncü sınıf öğrencilerinin aile planlamasına yönelik bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. SOYD. 2022;3(1):19-25.
  • Von Rosen FV, Von Rosen AJ, Müller-Riemenschneider F, Damberg I, Tinnemann P STI (2018). Knowledge in Berlin Adolescents. IJERPH 2018;15(110):1-14. World Health Organization (WHO). (2011). Unsafe abortion Global and regional estimates of the incidence of unsafe abortion and associated mortality in 2008. Sixth ed., Geneva: World Health Organization. Erişim Tarihi: 06.08.2024. Erişim adresi: https://iris.who.int/handle/10665/44529.

Evaluation of Knowledge Levels of First and Emergency Aid Programme Students About Family Planning

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 3, 187 - 206, 30.12.2024
https://doi.org/10.54409/hod.1496366

Öz

Objective: This study was conducted to determine the effectiveness of the FP education given to evaluate the level of knowledge about family planning of first and emergency aid programme students studying in the vocational school of health services.
Method: The research is a quasi-experimental study with pretest-posttest control group. The population of the study was 62 students and all of the population also constituted the sample. The study was completed with 31 students in the control group and 31 students in the education group, totaling 62 students. The data of the study were collected with a questionnaire form and analyzed with descriptive statistics and chi-square test in SPSS 20.0 package program.
Results: Initially, it was observed that there was similarity between the groups in the pre-tests (p>0.05). In the post-test, 93.54% of the training group and 48.39% of the control group answered the definition of FP correctly, and who should make the decision to use the FP method was found to be 100% in the training group and 61.29% in the control group, and a significant difference was observed in favor of the training group in the post-test (p<0.05). Again in the post-test, the correct answer for the modern FP method was found to be 25.74% in the control group and 74.26% in the education group, and the correct answer for the traditional FP method was found to be 25% in the control group and 75.0% in the education group.
Conclusion: As a result, it was shown that the FP education given to the students in the training group increased and improved the students' level of knowledge about FP.
Key words: FP knowledge level, FP education, First and Emergency Aid Students

Kaynakça

  • Arslan, H. (2020). Simülasyon temelli emzirme eğitiminin kadınların emzirme başarısına, emzirme özyeterliliğine, emzirmeye ilişkin tutum ve bilgi düzeyine etkisinin değerlendirilmesi. [yüksek lisans tezi, sakarya üniversitesi], Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (Tez No: 638209).
  • Ayubu, AE, Mwasha, LK, Kabeya, LD. (2019). Knowledge, Attitudes, And Use Of Family Planning Methods Among Female Secondary School Students in Tanzania. BMC Women's Health, 2019.
  • Blidaru, IE, Furau, G, Socolov, D. (2016). Female Romanian University Students' Attitudes and Perceptions About Contraception And Motherhood. Eur J Contracept Reprod Health Care 2016;21(1):39-48.
  • Çalışkan, T, Çevik, C, Ergün, S. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 27-31. doi: 10.5505/bsbd.2015.67699.
  • Çetin, S, Çiçek, Ö, Sezer, H. (2022). Jigsaw Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Aile Planlaması Yöntemlerini Öğrenmelerine Etkisi ve Öğrencilerin Tekniğe İlişkin Görüşleri. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi Cilt 2, Sayı 2, 424-433.
  • Dangat C, Njau B. (2013). Knowledge, Attitudes and Practices on Family Planning Services Among Adolescents in Secondary Schools in Hai District, Northern Tanzania. Tanzania Journal of Health Research, 15(1):1-8. Daymaz, D, Güner, P, Bahar Özvarış, Ş. (2015). Aile planlaması. HUTF Halk Sağlığı AD. Toplum eğitim sunumları http://www.halksagligi.hacettepe.edu.tr/diger/topluma_yonelik.php (Erişim Tarihi: 01.04.2024).
  • Değer VB, Balçı E. (2018). Adölesan dönemde üreme sağlığı, cinsellik ve cinsel eğitimin önemi. turkish studies. 2018;13:1423-448.
  • Duman BN, Yılmazel G, Topuz Ş, Başcı AB, Koçak YD, Büyükgönenç L. (2015). Üniversiteli Gençlerin Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlığa İlişkin Bilgi, Tutum ve Davranışları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik e-Dergisi, cilt 3, sayı 1, 18-32.
  • Erenoğlu R, Şekerci YG. (2020). Effect of Training Program Given to the Students Upon Family Planning Attitudes: A Semi-Experimental Study, Cukurova Medical Journal, 45(3): 840-850.
  • El-Ghany MGA, Mohamed HAG, Al-Haddad AM. (2019). Effect of Different Teaching Methods İn İmproving Level of Knowledge About Reproductive Health Among Female Students. Hadhramout University. IOSR Journal of Nursing and Health Science. 2019;8:60-75.
  • Gbagbo, FY, Nkrumah, J. (2019). Family planning among undergraduate university students: a case study of a Public University in Ghana. BMC Women's Health 2019;19(12):1-9.
  • Grabowska P, Lewoc M, Jakubowicz-Zalewska O, Mierzejewska P, Baran A, Flisiak I. (2020). What Do You Know About Sexually Transmıtted Infectıons? Survey Concernıng Knowledge And Rısky Behavıors Among Students of Bıałystok Unıversıtıes. Przegl Epıdemıol 2020;74(2):370-82.
  • Healthy People.gov. Healthy People 2020. Family Planning. Erişim Tarihi: 10.Mayıs.2024 Erişim adresi: https://www.healthypeople.gov/2020/topics-objectives/topic/family-planning.
  • İkiışık, H, Arı, A, Başıbüyük, HF, Bıyık, K, Erdem, AE, Maral, I. (2019). Tıp Öğrencilerinin Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Konusundaki Bilgi Düzeyinin Değerlendirilmesi. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, Cilt 24, Sayı 2. Kaplan B, Dirgar E, Avcı S, Güler S, Ortabağ T, Özkurt E, Tekkanat T. (2020). Hemşirelik Bölümü Erkek Öğrencilerinin Aile Planlaması Hakkında Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Bir Vakıf Üniversitesi Örneği. Zeugma Health Res. 2020;2(3):107-113.
  • Masood MS, Alsonini NA. (2017). Knowledge and Attitude About Reproductive Health and Family Planning Among Young Adults in Yemen. Int J Popul Res. 2017;19.
  • Nsubuga, H, Sekandi, JN, Sempeera, H, Makumbi, FE. (2016). Contraceptive Use, Knowledge, Attitude, Perceptions and Sexual Behavior Among Female University Students İn Uganda: A Cross-Sectional Survey. BMC Women's Health, 16(6):1-13.
  • Okşan Çalıkoğlu E, Bedir B, Yılmaz S, Aydın A. (2017). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Aile Planlaması ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar İle İlgili Sağlık Bilgileri. Family Practice & Palliative Care, 2017; 2(2): 12-7.
  • Öztaş, D. (2013). Hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencilerinin aile planlaması ve istemli düşükle ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Hemşireliği Programı Yüksek Lisans Tezi.
  • Sarı, C., Adiguzel, L., Demirbag, BC. (2023). Knowledge about family planning and sexually transmitted diseases among university students. TJFMPC, 2023;17(1): 50-61 DOI:10.21763/tjfmpc.1126454.
  • Sayar, S., Yarar, S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklardan Korunmaya İlişkin Yaklaşım ve Bilgilerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 732-745.https://doi.org/10.33715/inonusaglik.8317999 (2).
  • Soleymani, S., Abdul Rahman, H., Lekhraj, R., Mohd Zulkefli, NA., Matinnia, N. (2015). A Cross-sectional study to explore postgraduate students' understanding of and beliefs about sexual and reproductive health ın a Public University Malaysia. Reprod Health 2015;12:77.
  • Şen, S., Oğuz Gülşen, B., Sezer, G., Köken Durgun, S., (2019). Ebelik öğrencilerinin aile planlaması tutumlarının belirlenmesi. Medical Sciences (NWSAMS), 14(3):146-153, DOI: 10.12739/NWSA.2019.14.3.1B0076.
  • Tetik Metin, H. (2023). Anne otelinde kalan bebeğini emzirememiş annelere video ve emzirme simülatörü destekli verilen eğitim etkinliğinin karşılaştırılması. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Doktora Tezi. Tez No: 797924.
  • Tezel, A., Gönenç, İ.M., Akgün, Ş., Karataş, D.Ö. ve Yıldız, T.A. (2015). Kadınların Aile Planlamasına Yönelik Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3):181-188.
  • Turan, F.D. (2021). Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerine verilen aile planlama ve cinsel eğitim dersinin öğrencilerin cinsel eğitime yönelik tutumları ve kadına ilişkin “namus” anlayışı ile ilgili tutumları üzerine etkisinin değerlendirilmesi: yarı deneysel çalışma. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 278-294. https://doi.org/10.47479/ihead.988331.
  • Tutar Çölgeçen EF, Çölgeçen K. (2022). Bir tıp fakültesi üçüncü sınıf öğrencilerinin aile planlamasına yönelik bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. SOYD. 2022;3(1):19-25.
  • Von Rosen FV, Von Rosen AJ, Müller-Riemenschneider F, Damberg I, Tinnemann P STI (2018). Knowledge in Berlin Adolescents. IJERPH 2018;15(110):1-14. World Health Organization (WHO). (2011). Unsafe abortion Global and regional estimates of the incidence of unsafe abortion and associated mortality in 2008. Sixth ed., Geneva: World Health Organization. Erişim Tarihi: 06.08.2024. Erişim adresi: https://iris.who.int/handle/10665/44529.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Tetik Metin 0000-0002-5659-7147

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2024
Kabul Tarihi 30 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tetik Metin, H. (2024). İLK VE ACİL YARDIM PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN AİLE PLANLAMASI İLE İLGİLİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Hastane Öncesi Dergisi, 9(3), 187-206. https://doi.org/10.54409/hod.1496366