Aim: This study was planned to examine the effect of clinical internships of first and emergency aid students on their medical error attitudes.
Materials and Method: The research was designed in a pre-test-post-test one-group quasi-experimental design. The study was completed with 42 students in the first and emergency aid program at a foundation university in Konya. The socio-demographic characteristics questionnaire and attitudes towards medical errors scale created by the researchers were used to collect the data. In the data evaluation, number, percentage, mean, and standard deviation values were given for descriptive statistics. In the analysis of numerical data, a Paired Samples t-test for dependent groups was performed to determine the difference between pre-test and post-test medical error attitude scores. For the statistical significance level, p<0.05 was accepted.
Results: Students' clinical internship after clinical internship; Their average scores from the attitude scale in medical errors; 3.62±0.31, their average score from the medical error perception sub-dimension; Their average score from the approach to medical error sub-dimension was 2.89±0.72; Their average score from the reasons for medical errors sub-dimension was 3.60±0.36; It was found to be 3.84±0.37. According to the results of the Paired Samples t-test for dependent groups, it was found that there was no significant change in the medical error attitudes of the students in general after the clinical practice (p>0.05). It was found that there was a significant difference between the item “The high number of patients cared for increases the number of medical errors” and the item “Long working hours per day increase medical errors” (p<0.05).
Conclusion and Recommendations: According to the mean scores, students' medical error attitudes did not change before and after the clinical internship. While their attitudes were negative only in the medical error perception sub-dimension, they were found to be positive in all other sub-dimensions and the general scale score.
Amaç: Bu araştırma ilk ve acil yardım öğrencilerinin klinik stajyerliklerinin tıbbi hata tutumlarına etkisini incelenmesi amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma ön test-son test tek gruplu yarı deneysel düzende deneysel düzende tasarlanmıştır. Konya’da bir vakıf üniversitesinde ilk ve acil yardım programında öğrenim gören 42 öğrenci ile araştırma tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından oluşturulan sosyodemografik özellikler soru formu ve tıbbi hatalarda tutum ölçeği kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi için p<0,05 kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin klinik stajyerlik klinik stajyerlik sonrası; tıbbi hatalarda tutum ölçeğinden aldıkları ortalama puanları; 3,62±0,31, tıbbi hata algısı alt boyutundan aldıkları ortalama puanları; 2,89±0,72 tıbbi hataya yaklaşım alt boyutundan aldıkları ortalama puanları; 3,60±0,36 tıbbi hata nedenleri alt boyutundan aldıkları ortalama puanları; 3,84±0,37 olarak bulunmuştur. Bağımlı gruplar için Paired Samples t testi sonuçlarına göre, öğrencilerin genel olarak tıbbi hata tutumlarında klinik uygulama sonrasında da anlamlı bir değişiklik olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Sadece ölçeğin “Bakım verilen hasta sayısının fazla olması tıbbi hata sayısını artırır” maddesi ve “Günlük çalışma saatinin uzun olması tıbbi hataları artırır” maddesinde anlamlı düzeyde bir farklılık olduğu bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç ve Öneriler: Puan ortalamalarına göre öğrencilerin tıbbi hata tutumları klinik stajyerlik öncesi ve sonrasında değişiklik göstermemiştir. Sadece tıbbi hata algısı alt boyutunda tutumları olumsuz iken diğer tüm alt boyutlarda ve genel ölçek puanında tutumlarının olumlu olduğu bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |