Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVİD-19 PANDEMİSİNDE WEB TABANLI UZAKTAN EĞİTİM VE YÜZ YÜZE UYGULAMA EĞİTİMİNİN PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME SÜRECİNE VE MESLEKİ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 197 - 210, 30.08.2025
https://doi.org/10.54409/hod.1728821

Öz

Özet
Amaç: Araştırmada, pandemi sürecinde web tabanlı uzaktan eğitim ve yüz yüze uygulama eğitiminin paramedik öğrencilerinin öğrenme sürecine ve mesleki yeterlilik algısına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma, 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılı bahar döneminde İlk ve Acil Yardım Programı ikinci sınıfta öğrenim gören 79 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, “Uzaktan Eğitim ve Yüz Yüze Uygulama Eğitiminin Paramedik Öğrencilerinin Öğrenme Sürecine ve Mesleki Yeterlilik Algısına Etkisinin İncelenmesi Anketi” ile toplanmıştır. Veriler IBM SPSS 26.0 paket programında analiz edilmiş ve p<.05 anlamlılık derecesi kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin öğrenme sürecine etki anketi, mesleki yeterlik algısına etki anketi toplam puanları ve her iki ankete ait toplam puanın sırasıyla 44,33±6,56; 43,27±6,28; 87,59±12,25 olduğu saptanmıştır. Anlamlı farklılık olmamasına rağmen kadınların, tüm ders kayıtlarını düzenli takip edenlerin, senaryo temelli vaka kayıtlarının tümünü izleyenlerin, ilk ve acil yardım laboratuvarında ve hastane acil servisinde uygulama eğitimine katılanların her iki anket ve toplam puanlarının yüksek olduğu saptanmıştır (p>,05). Sağlık meslek lisesi mezunu öğrencilerin anket toplam puanları, diğer liselerden mezun olanlara göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek saptanmıştır (p<,05).
Sonuç: Senaryo temelli vaka çalışmalarının ve bu eğitimin yüz yüze gerçekleştirilmesinin
öğrenme süreci ve mesleki yeterlik algısı üzerinde anlamlı farklılık oluşturmadığı ancak, eğitime yüz yüze katılan öğrencilerin anket puanlarının yüksek olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Paramedik (Acil Tıp Teknikeri), Mesleki yeterlik algısı, Öğrenme süreci, Uygulama eğitimi, Web tabanlı eğitim.

Kaynakça

  • Baykan, Z., Poyrazoğlu, S., & Seyfeli, M. Y. A. (2023). Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye ve çevrimiçi öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluklarının değerlendirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası, 22(67), 29-43.
  • Bekircan, E., Boğan, F., & Yıldırım, E. (2023). Çevrim içi eğitimin ilk ve acil yardım programı öğrencileri üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 8(2), 143-153.
  • Co, M., Cheung, K. Y. C., Cheung, W. S., Fok, H. M., Fong, K. H., Kwok, O. Y., ve ark. (2022). Distance education for anatomy and surgical training – A systematic review. The Surgeon, 20(5), e195-e205.
  • Çelebi, E. Z. (2022). Sağlık bilimleri eğitiminde uzaktan eğitim. Abant Sağlık Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 2(2), 88-96.
  • Çelikli, S. (2016). Kuruluştan bugüne paramedik eğitiminde standardizasyon çabaları ve kırılma noktaları. Hastane Öncesi Dergisi, 1(2), 39-54.
  • Ertuğrul, B., Sarugan, M., & Özcan, C. (2021). Paramedik eğitiminde mesleki becerilerin kazanımında aşılması gereken süreçler. Hastane Öncesi Dergisi, 6(3), 407-420. Gökmen, Ö. F., Duman, İ., & Horzum, M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-51.
  • Güner Kılıç, E., Akbaba, Ö., Yılmaz Karabulutlu, E., & Öztürk, H. (2022). Pandemi sürecinde klinik uygulama yapmayan ilk ve acil yardım öğrencilerinin mesleki yaşam ile ilgili kaygı düzeylerinin ve ilişkili faktörlerin belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 7(3), 331-347.
  • Gürbüz, P., Yetiş, G., & Çırak, Z. D. (2019). İlk ve acil yardım programı öğrencilerinin mesleki uygulamaları yapma ve yeterli hissetme durumlarının belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 7(2), 170-177.
  • Hakyemez, F. (2023). Acil Tıp Teknikeri mesleki yeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi ve Acil Tıp Teknikeri öğrencilerinin mesleki yeterlik algılarının incelenmesi [Doktora tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Samsun.
  • Keskin, M., Kaya, D. Ö. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kürtüncü, M., Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Şapulu Alakan, Y. (2021). Paramedik öğrencilerinin zor algıladıkları girişimlerde simülasyon eğitiminin etkisi. Hastane Öncesi Dergisi, 6(3), 339-350.
  • Şaylan, A., Deniz, O., & Dıramalı, M. (2022). COVID-19 pandemisi: Uzaktan eğitimin sağlık alanında eğitim gören öğrenciler üzerindeki etkileri. Sağlık Bilimlerinde Değer, 13(1), 35-45.
  • Terzi, D., Akalın, R. B., & Erdal, B. (2020). COVID-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 279-287.
  • Yaşar Can, S., Dilmen Bayar, B. (2020). Son sınıf ilk ve acil yardım programı öğrencilerinin eğitim düzeyi ve yeterlilik algı durumlarının belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 437-442.
  • Yılmaz, N. A. (2020). Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2020b). Koronavirüs (COVID-19) bilgilendirme notu: 1. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx, 30.10.2024.

The Effect of Web-Based Distance Education and Face-to-Face Training on the Learning Process and Perception of Professional Competence of Paramedic Students in the Covid-19 Pandemic

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 197 - 210, 30.08.2025
https://doi.org/10.54409/hod.1728821

Öz

Abstract
Objective: The aim of the research was to investigate the effects of web-based distance education and face-to-face practice training on the learning process and professional competence perception of paramedic students during the pandemic period.
Materials and Methods: The research was conducted with 79 students studying in the second year of the First and Emergency Aid Program in the spring semester of the 2020-2021 Academic Year. Data were collected with the “Survey for the Investigation of the Effect of Distance Education and Face-to-Face Application Training on the Learning Process and Professional Competence Perception of Paramedic Students”. Data were analyzed in the IBM SPSS 26.0 package program and p<.05 was accepted as a significance level.
Results: The total scores of the students' learning process impact survey, the impact on professional competence perception survey, and the total scores of both surveys were found to be 44.33±6.56, 43.27±6.28, 87.59±12.25, respectively. Although there was no significant difference, it was found that women, those who regularly followed all course records, those who followed all scenario-based case records, and those who participated in practical training in the first and emergency aid laboratory and hospital emergency room had higher scores on both surveys and total scores (p>.05). The total survey scores of health vocational high school graduates were found to be statistically significantly higher than those who graduated from other high schools (p<.05).
Conclusions: It was observed that scenario-based case studies and face-to-face delivery of this training did not create a significant difference in the learning process and perception of professional competence, but the survey scores of the students who participated in the training face-to-face were high.
Keywords: Paramedic (Emergency Medical Technician), Professional competence perception, Learning Process, Practical training, Web-based training.

Kaynakça

  • Baykan, Z., Poyrazoğlu, S., & Seyfeli, M. Y. A. (2023). Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye ve çevrimiçi öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluklarının değerlendirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası, 22(67), 29-43.
  • Bekircan, E., Boğan, F., & Yıldırım, E. (2023). Çevrim içi eğitimin ilk ve acil yardım programı öğrencileri üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 8(2), 143-153.
  • Co, M., Cheung, K. Y. C., Cheung, W. S., Fok, H. M., Fong, K. H., Kwok, O. Y., ve ark. (2022). Distance education for anatomy and surgical training – A systematic review. The Surgeon, 20(5), e195-e205.
  • Çelebi, E. Z. (2022). Sağlık bilimleri eğitiminde uzaktan eğitim. Abant Sağlık Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 2(2), 88-96.
  • Çelikli, S. (2016). Kuruluştan bugüne paramedik eğitiminde standardizasyon çabaları ve kırılma noktaları. Hastane Öncesi Dergisi, 1(2), 39-54.
  • Ertuğrul, B., Sarugan, M., & Özcan, C. (2021). Paramedik eğitiminde mesleki becerilerin kazanımında aşılması gereken süreçler. Hastane Öncesi Dergisi, 6(3), 407-420. Gökmen, Ö. F., Duman, İ., & Horzum, M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-51.
  • Güner Kılıç, E., Akbaba, Ö., Yılmaz Karabulutlu, E., & Öztürk, H. (2022). Pandemi sürecinde klinik uygulama yapmayan ilk ve acil yardım öğrencilerinin mesleki yaşam ile ilgili kaygı düzeylerinin ve ilişkili faktörlerin belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 7(3), 331-347.
  • Gürbüz, P., Yetiş, G., & Çırak, Z. D. (2019). İlk ve acil yardım programı öğrencilerinin mesleki uygulamaları yapma ve yeterli hissetme durumlarının belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 7(2), 170-177.
  • Hakyemez, F. (2023). Acil Tıp Teknikeri mesleki yeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi ve Acil Tıp Teknikeri öğrencilerinin mesleki yeterlik algılarının incelenmesi [Doktora tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Samsun.
  • Keskin, M., Kaya, D. Ö. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kürtüncü, M., Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Şapulu Alakan, Y. (2021). Paramedik öğrencilerinin zor algıladıkları girişimlerde simülasyon eğitiminin etkisi. Hastane Öncesi Dergisi, 6(3), 339-350.
  • Şaylan, A., Deniz, O., & Dıramalı, M. (2022). COVID-19 pandemisi: Uzaktan eğitimin sağlık alanında eğitim gören öğrenciler üzerindeki etkileri. Sağlık Bilimlerinde Değer, 13(1), 35-45.
  • Terzi, D., Akalın, R. B., & Erdal, B. (2020). COVID-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 279-287.
  • Yaşar Can, S., Dilmen Bayar, B. (2020). Son sınıf ilk ve acil yardım programı öğrencilerinin eğitim düzeyi ve yeterlilik algı durumlarının belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 437-442.
  • Yılmaz, N. A. (2020). Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2020b). Koronavirüs (COVID-19) bilgilendirme notu: 1. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx, 30.10.2024.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Hakyemez 0000-0001-8390-087X

Celal Katı 0000-0002-1201-7059

Erken Görünüm Tarihi 31 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hakyemez, F., & Katı, C. (2025). COVİD-19 PANDEMİSİNDE WEB TABANLI UZAKTAN EĞİTİM VE YÜZ YÜZE UYGULAMA EĞİTİMİNİN PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME SÜRECİNE VE MESLEKİ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Hastane Öncesi Dergisi, 10(2), 197-210. https://doi.org/10.54409/hod.1728821