Bu araştırmanın amacı, babaların bilinçli farkındalıklı ebeveynlik puanlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma kapsamında 3-18 yaş aralığında çocuğu bulunan 406 (baba) katılımcıya ulaşılmıştır. Katılımcılara basit seçkisiz örnekleme yöntemlerinden eleman örnekleme ile ulaşılmış olup araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanana kişisel bilgi formu ve Ebeveynlikte Bilinçli Farkındalık Ölçeği (Mindfulness in Parenting Questionnaire - MIPQ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde Statistical Package for Social Science (SPSS) 25 veri analiz programından yararlanılmıştır. Çalışma grubunun normal dağılım göstermediği Kolmogorov-Smirnov Testi uygulanarak görülmüş ve analizlerde non-parametrik analiz yöntemleri kullanılmıştır. Bağımsız iki grubun karşılaştırılmasını içeren analizlerde Mann Whitney U testi, bağımsız üç ve daha fazla grubun karşılaştırılmasını içeren analizlerde ise Kruskal Wallis- H testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; babaların bilinçli farkındalıklı ebeveynlik puanları ile benimsedikleri klasik ebeveynlik tutumları, çocuklarıyla ilişkilerini tanımlama biçimleri, eşleri ile ilişkilerini tanımlama biçimleri, kendi ebeveynleri ile ilişkilerini tanımlama biçimleri, çocuklarının gelişimsel olarak bulunduğu evreye, eşleri ile ortak ebeveynlik ilişkilerini tanımlama biçimlerine , çocuklarıyla aktif zaman geçirme durumlarına, çocuklarıyla sosyal etkinliklere katılma durumlarına ve ebeveynlikle ilgili her hangi bir eğitim almış olma durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bulgular alan yazındaki çalışmalar ışığında tartışılmıştır.
bilinçli farkındalık bilinçli farkındalıklı ebeveynlik babalık
This study aimed to examine fathers’ mindful parenting scores according to various variables. Within the scope of the research, 406 (fathers) participants who had children between the ages of 3-18 were reached. The participants were recruited using a simple random sampling method. The Demographic Information Form, which was developed by the researcher and the Mindfulness in Parenting Questionnaire (MIPQ) was used to measure fathers’ mindful parenting attitudes. Statistical Package for Social Science (SPSS) 25 was used to analyze the data. It was observed by applying Kolmogorov-Smirnov Test that the study group did not show normal distribution so non-parametric analysis methods were used in the analyses. The Mann-Whitney U test was used in analyses involving the comparison of two independent groups, and the Kruskal-Wallis H test was used in analyses involving the comparison of three or more independent groups. Statistically significant differences were found between fathers' mindful parenting scores and their adopted classical parenting attitudes, describing their relationships with their children, partners, their own parents, co-parenting relationships with partners, their children's developmental stage, spending quality time with their children, and participating in social activities with their children. The results are discussed in the light of the literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk ve Ergen Gelişimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Humanistic Perspective - 2019
DergiPark Web : https://dergipark.org.tr/tr/pub/hp | E-posta: hpeditorluk@gmail.com