Bu araştırmada, ergenlerin bilişim teknolojileri kullanım ve temel psikolojik ihtiyaç düzeylerinin, ergenlerin bazı demografik özellikleri ve sosyal medya kullanma sıklıkları ile ilişkisi olup olmadığı incelenmiştir. Ayrıca ergenlerin temel psikolojik ihtiyaçlarının teknoloji kullanmalarını yordayıp yordamadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada, nicel araştırma tekniklerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada Kişisel Bilgi Formu (KBF), Bilişim Teknolojileri Kullanım Ölçeği (BTKÖ) ve İhtiyaç Doyumu Ölçeği (İDÖ) kullanılmıştır. Veriler, kolay ulaşılabilen örneklem yöntemiyle Ankara ili Mamak ve Çubuk ilçelerindeki, Mersin ili Tarsus ve Yenişehir ilçelerindeki ortaöğretim kurumlarında, 2019-2020 eğitim-öğretim döneminde ulaşılan 508 ergenden toplanmıştır. Ergenlerin İDÖ’den ve BTKÖ’den aldıkları ortalama puanların, yaşları, kardeş sayıları ve genel not ortalamaları ile ilişkisi incelenmiştir. Ergenlerin kullandıkları sosyal ağlar (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, LinkedIn, Snapchat, Tiktok, WhatsApp) ile temel psikolojik ihtiyaçlar ve bilişim teknolojileri kullanımı arasında anlamlı yönde pozitif ve negatif yönlü ilişkiler bulunmuştur. Bilişim Teknolojileri Kullanım Ölçeğinden elde edilen puanların yaş ve temel psikolojik ihtiyaçlar tarafından yordandığı belirlenmiştir.
bilişim teknolojileri sosyal medya kullanımı psikolojik ihtiyaçlar öz-belirleme kuramı ergenlik
In this study, it was examined whether there is a relationship between adolescents' information technology use and basic psychological needs levels with some demographic characteristics of adolescents and their frequency of social media use. In addition, it was aimed to determine whether adolescents' basic psychological needs predict their use of technology. In this study, relational survey model, one of the quantitative research techniques, was used. Personal Information Form (PIF), Information Technology Use Scale (ITUS) and Need Satisfaction Scale (NSS) were used in the study. The data were collected from 508 adolescents in secondary education institutions in Mamak and Çubuk districts of Ankara province and Tarsus and Yenişehir districts of Mersin province during the 2019-2020 academic year. The relationship between the average scores of the adolescents on the NSS and the ITUS and their ages, number of siblings and grade point averages were analysed. Significant positive and negative relationships were found between the social networks used by adolescents (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, LinkedIn, Snapchat, Tiktok, WhatsApp), basic psychological needs and information technology use. It was determined that the scores obtained from the Information Technologies Usage Scale were predicted by age and basic psychological needs.
information technology social media usage psychological needs self-determination theory adolescence
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları, İnternet, Sosyal Medya Çalışmaları, Psikolojik danışmanlık, Çocuk ve Ergen Gelişimi, Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Humanistic Perspective - 2019
DergiPark Web : https://dergipark.org.tr/tr/pub/hp | E-posta: hpeditorluk@gmail.com