This research aims to reveal the opinions and experiences of the students of Hatay Mustafa Kemal University Physical Education and Sports School regarding the evaluation system of the instructors. In this study, a phenomenological design, one of the qualitative research models, was employed. Interviews were conducted with 30 participants using the typical case sampling method, a form of purposive sampling. Data for this research were gathered using an interview form prepared with the standardized open-ended interview technique. The interview form was personally delivered to the participants by the researcher. The data obtained from the interviews were transferred from the recording device to the computer environment by the researcher and then analyzed by the researcher. The content analysis method was used to analyze the data, resulting in the identification of codes and themes derived from the participants' responses, including directly quoted sentences. According to the findings of the research; the participants emphasized the importance of using applied, mixed and process assessment types, which can accurately gauge students' capabilities and accommodate individual differences. According to the findings of the study, it was concluded that written, applied and mixed assessment types are applicable according to the dynamics of the course. When the evaluation preferences of the participants were different from each other in their learning processes, it was determined that "practical exam" was the most preferred evaluation type and "subject/presentation expression" was the least preferred. According to the opinions of the participants, the benefits of Rubric and Portfolio assessment types; being objective, observable, gradual progress, active participation and providing permanent learning.
Bu araştırma, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin öğretim elamanlarının değerlendirme sistemine yönelik görüş ve deneyimlerini çok yönlü olarak ortaya koymayı amaçlamaktadır. Nitel araştırma modellerinden olgubilim desenin kullanıldığı araştırmada; amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesi yöntemiyle 30 katılımcı ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, görüşme türlerinden standartlaştırılmış açık uçlu görüşme tekniği ile hazırlanan görüşme formu ile veriler elde edilmiştir. Görüşme formu bizzat araştırmacı tarafından katılımcılara ulaştırılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler araştırmacı tarafından kayıt cihazından bilgisayar ortamına aktarılmış ve deşifresi bizzat araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile incelenmiş, katılımcıların yanıtlarından kodlar ve temalar oluşturulmuş, doğrudan alıntı cümlelere yer verilmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre; katılımcılar, öğrencilerin gerçek kapasitesini ortaya çıkarttığı ve bireysel farklılıklara hizmet ettiği yönünde uygulamalı, karma ve süreç değerlendirme türlerinin kullanılmasının önemini bildirmişlerdir. Çalışma bulgularına göre yazılı, uygulamalı ve karma değerlendirme türlerinin dersin dinamiğine göre uygulanabilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların öğrenim süreçlerindeki anlamlandırma düzeyleri birbirinden farklı olarak, değerlendirme tercihleri incelendiğinde en çok “uygulamalı sınav” en az “onu/ sunu anlatımı” tercih edilen değerlendirme türü olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların görüşlerine göre Rubrik ve Portfolyo değerlendirme türlerinin faydaları; objektif olması, gözlemlenebilir olması, kademeli ilerlemesi, aktif katılım ve kalıcı öğrenmeler sağlaması şeklinde sıralanmıştır.
BESYO değerlendirme yöntemleri öğretim elemanları üniversite öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Humanistic Perspective - 2019
DergiPark Web : https://dergipark.org.tr/tr/pub/hp | E-posta: hpeditorluk@gmail.com