Aim: The aim of this study is to determine nusring students’ level of vocational motivation and affecting factors. Method: The sample of cross-sectional descriptive study was consisted of 622 nursing students. Data were gathered using questionnaire form and Motivation’s Resources and Problems Scale. It was used descriptive statistics, pearson correlation analysis, student t-test and Mann Whitney U test in data analysis.Results: It was determined that mean score of intrinsic motivation of the students was 38,98±8,21, mean. The mean score of extrinsic motivation was 19,52±3,65 and mean score of negative motivation was 23,63±5,63. It was found that mean score of Motivation’s Resources and Problems Scale was 82,06±11,95. It was found that motivation levels of female students ((p=0,00), first class students (p=0,00), students who have not health professional in the family(p=0,02) and students who loves to help people (p=0,00) were significantly higher. It was determined that the students’ positive thoughts about nursing were significantly affected on levels of their motivation (p=0,00). Conclusion: Levels of nursing students’ intrinsic motivation were higher than level of extrinsic motivation. In this context, it should be included increasing motivation for training ciriculum and training methods.
Özet
Amaç: Bu araştırmanın amacı, öğrenci hemşirelerin mesleki güdülenme düzeylerini ve etkileyen faktörleri belirlemektir.
Yöntem: Bu araştırma kesitsel tipte tanımlayıcı araştırmanın örneklemini 622 öğrenci hemşire oluşturmuştur. Veriler anket formu, Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, pearson korelasyon analizi, student t testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin içsel güdülenme puan ortalaması 38,98±8,21, dışsal güdülenme puan ortalaması 19,52±3,65, olumsuz güdülenme puan ortalaması 23,63±5,63 ve ölçek puan ortalaması 82,06±11,95 olarak saptandı. Kız öğrencilerin (p=0,00), birinci sınıf öğrencilerinin (p=0,00), ailesinde sağlık çalışanı olmayanların (p=0,02), insanlara yardım etmeyi sevenlerin (p=0,00) güdülenme düzeyleri anlamlı şekilde yüksek bulundu. Hemşirelik hakkındaki olumlu düşüncelerin öğrencilerin güdülenme düzeylerinde anlamlı şekilde etkili olduğu belirlendi (p=0,00)
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin içsel güdülenme düzeyleri dışsal güdülenme düzeylerinden yüksektir. Bu bağlamda, eğitim müfredatında ve eğitim yöntemlerinde öğrencilerin güdülenmelerini arttırıcı değişikliklere yer verilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |