BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, , 43 - 56, 16.02.2015
https://doi.org/10.17681/hsp.16373

Öz

Aim: The aim of this study is to determine nusring students’ level of vocational motivation and affecting factors. Method: The sample of cross-sectional descriptive study was consisted of 622 nursing students. Data were gathered using questionnaire form and Motivation’s Resources and Problems Scale. It was used descriptive statistics, pearson correlation analysis, student t-test and Mann Whitney U test in data analysis.Results: It was determined that mean score of intrinsic motivation of the students was 38,98±8,21, mean. The mean score of extrinsic motivation was 19,52±3,65 and mean score of negative motivation was 23,63±5,63. It was found that mean score of Motivation’s Resources and Problems Scale was 82,06±11,95. It was found that motivation levels of female students ((p=0,00), first class students (p=0,00), students who have not health professional in the family(p=0,02) and students who loves to help people (p=0,00) were significantly higher. It was determined that the students’ positive thoughts about nursing were significantly affected on levels of their motivation (p=0,00). Conclusion: Levels of nursing students’ intrinsic motivation were higher than level of extrinsic motivation. In this context, it should be included increasing motivation for training ciriculum and training methods.

Kaynakça

  • Civci H, Şener E. Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. DEUHYO ED 2012; 5(4): 142-149.
  • Acat B, Köşgeroğlu N. Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2006; 7: 204-210.
  • Gayef A, Sarıkaya Ö. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinde mesleki güdülenme. Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi 2012; 33: 9-18.
  • Özkan S, Yılmaz E. Hemşirelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2009; 25(3): 55-68.
  • Deci EL, Ryan RM. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist 2000; 55: 68–78.
  • Ryan R, Deci EL. Intrinsic and extrinsic motivation: classic definition and new directions. Contemporary Educational Psychology 2000; 25: 54-67.
  • Vallerand RJ, Bissonette R. Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: a prospective study. Journal of Personality 1992; 60: 599–620.
  • Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi, 2008; 83: 69-75.
  • Karadağ G, Güner İ, Çuhadar D, Uçan Ö. Gaziantep Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008; 3(1):29
  • Turgay AS, Karaca B, Çeber E, Aydemir G. Hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılayışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005;8(1):54-62.
  • Gençay ÖA, Gençay S. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2007; 17: 241-253.
  • Özlü ZK, Gümüş K, Güngörmüş K, Avşar G, Özer N. Sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin mesleki güdülenme kaynakları ve sorunlarının incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2014; 11(1):47-53.
  • Xiang P, Chen A, Bruene A. Interactive impact of intrinsic motivators and extrinsic rewards on behavior and motivation outcomes. Journal of Teaching in Physical Education 2005; 24: 179-197.
  • Öztürk H. Hemşirelerde motivasyon düzeyleri ve performans düzeyleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, İstanbul, 2002.
  • Crossley ML, Mubarik AA. Comparative investigation of dental and medical student’s motivation towards career choice. British Dental Journal 2002; 193: 471-473.
  • Engin E. Psikiyatri kliniğinde çalışan hemşirelerin öfke düzeyleri ile iş motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Psikiyatri Hemşireliği Programı, İzmir, 2004.
  • İflazoğlu A, Tümkaya S. Öğretmen adayların güdülenme düzeyleri ile drama dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2008; 23 (1): 61-73. 55 Çiftçi G, Bülbül S. Sağlık bilimleri fakültesini tercih eden öğrencilerin, üniversite ve meslek tercihlerinde etkili olan faktörler. J Kartal TR 2011; 22(3):151-160.
  • Nilsson KEL, Stomberg MW. Nursing students motivation toward their studies- a survey study. BioMed Central Nursing 2008; 7(6):1-7.
  • Eskimez Z, Öztunç G, Alparslan N. Lise son sınıfta okuyan kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2008: 58–67.
  • Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik 1. Sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 12(3):9-17.
  • Beydağ D, Gündüz A, Özer FG. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi 2008; 1(3): 1371
  • Bengtssona M, Ohlssonb B. The nursing and medical students motivation to attain knowledge. Nurse Education Today 2010; 30(2): 150–156.

Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler

Yıl 2014, , 43 - 56, 16.02.2015
https://doi.org/10.17681/hsp.16373

Öz

Özet

Amaç: Bu araştırmanın amacı, öğrenci hemşirelerin mesleki güdülenme düzeylerini ve etkileyen faktörleri belirlemektir.

Yöntem: Bu araştırma kesitsel tipte tanımlayıcı araştırmanın örneklemini 622 öğrenci hemşire oluşturmuştur. Veriler anket formu, Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, pearson korelasyon analizi, student t testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır.

Bulgular: Öğrencilerin içsel güdülenme puan ortalaması 38,98±8,21, dışsal güdülenme puan ortalaması 19,52±3,65, olumsuz güdülenme puan ortalaması 23,63±5,63 ve ölçek puan ortalaması 82,06±11,95 olarak saptandı. Kız öğrencilerin (p=0,00), birinci sınıf öğrencilerinin (p=0,00), ailesinde sağlık çalışanı olmayanların (p=0,02), insanlara yardım etmeyi sevenlerin (p=0,00) güdülenme düzeyleri anlamlı şekilde yüksek bulundu. Hemşirelik hakkındaki olumlu düşüncelerin öğrencilerin güdülenme düzeylerinde anlamlı şekilde etkili olduğu belirlendi (p=0,00)

Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin içsel güdülenme düzeyleri dışsal güdülenme düzeylerinden yüksektir. Bu bağlamda, eğitim müfredatında ve eğitim yöntemlerinde öğrencilerin güdülenmelerini arttırıcı değişikliklere yer verilmelidir.

Kaynakça

  • Civci H, Şener E. Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. DEUHYO ED 2012; 5(4): 142-149.
  • Acat B, Köşgeroğlu N. Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2006; 7: 204-210.
  • Gayef A, Sarıkaya Ö. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinde mesleki güdülenme. Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi 2012; 33: 9-18.
  • Özkan S, Yılmaz E. Hemşirelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2009; 25(3): 55-68.
  • Deci EL, Ryan RM. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist 2000; 55: 68–78.
  • Ryan R, Deci EL. Intrinsic and extrinsic motivation: classic definition and new directions. Contemporary Educational Psychology 2000; 25: 54-67.
  • Vallerand RJ, Bissonette R. Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: a prospective study. Journal of Personality 1992; 60: 599–620.
  • Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi, 2008; 83: 69-75.
  • Karadağ G, Güner İ, Çuhadar D, Uçan Ö. Gaziantep Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008; 3(1):29
  • Turgay AS, Karaca B, Çeber E, Aydemir G. Hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılayışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005;8(1):54-62.
  • Gençay ÖA, Gençay S. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2007; 17: 241-253.
  • Özlü ZK, Gümüş K, Güngörmüş K, Avşar G, Özer N. Sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin mesleki güdülenme kaynakları ve sorunlarının incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2014; 11(1):47-53.
  • Xiang P, Chen A, Bruene A. Interactive impact of intrinsic motivators and extrinsic rewards on behavior and motivation outcomes. Journal of Teaching in Physical Education 2005; 24: 179-197.
  • Öztürk H. Hemşirelerde motivasyon düzeyleri ve performans düzeyleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, İstanbul, 2002.
  • Crossley ML, Mubarik AA. Comparative investigation of dental and medical student’s motivation towards career choice. British Dental Journal 2002; 193: 471-473.
  • Engin E. Psikiyatri kliniğinde çalışan hemşirelerin öfke düzeyleri ile iş motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Psikiyatri Hemşireliği Programı, İzmir, 2004.
  • İflazoğlu A, Tümkaya S. Öğretmen adayların güdülenme düzeyleri ile drama dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2008; 23 (1): 61-73. 55 Çiftçi G, Bülbül S. Sağlık bilimleri fakültesini tercih eden öğrencilerin, üniversite ve meslek tercihlerinde etkili olan faktörler. J Kartal TR 2011; 22(3):151-160.
  • Nilsson KEL, Stomberg MW. Nursing students motivation toward their studies- a survey study. BioMed Central Nursing 2008; 7(6):1-7.
  • Eskimez Z, Öztunç G, Alparslan N. Lise son sınıfta okuyan kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2008: 58–67.
  • Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik 1. Sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 12(3):9-17.
  • Beydağ D, Gündüz A, Özer FG. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi 2008; 1(3): 1371
  • Bengtssona M, Ohlssonb B. The nursing and medical students motivation to attain knowledge. Nurse Education Today 2010; 30(2): 150–156.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Sevim Çelik

Yayımlanma Tarihi 16 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Çelik, S. (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 43-56. https://doi.org/10.17681/hsp.16373
AMA Çelik S. Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler. HSP. Şubat 2015;1(2):43-56. doi:10.17681/hsp.16373
Chicago Çelik, Sevim. “Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 1, sy. 2 (Şubat 2015): 43-56. https://doi.org/10.17681/hsp.16373.
EndNote Çelik S (01 Şubat 2015) Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 1 2 43–56.
IEEE S. Çelik, “Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler”, HSP, c. 1, sy. 2, ss. 43–56, 2015, doi: 10.17681/hsp.16373.
ISNAD Çelik, Sevim. “Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 1/2 (Şubat 2015), 43-56. https://doi.org/10.17681/hsp.16373.
JAMA Çelik S. Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler. HSP. 2015;1:43–56.
MLA Çelik, Sevim. “Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, c. 1, sy. 2, 2015, ss. 43-56, doi:10.17681/hsp.16373.
Vancouver Çelik S. Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler. HSP. 2015;1(2):43-56.