Objective: To determine the levels of
empathy in nurses and review the relationship of empathy to anger management.
Materials and Methods: This cross-sectional
study was conducted between April 2018 and July 2018. The sample size of the
study was 500. The participants were nurses who worked at the university
hospital during the study duration and agreed to take part in the study.
Questionnaire forms that were prepared in line with the study objective were
completed by the nurses under supervision. The Jefferson Scale of Empathy was
used to assess levels of empathy and the Novaco Anger Inventory was utilized to
determine anger management levels. The Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis
test, and Spearman’s Correlation Analysis were used for statistical analyses.
Statistical significance was accepted as p<0.05.
Results: The study group consisted of 391
(78.2%) females and 109 (21.8%) males. Their ages ranged from 21-55 years with
a mean age of 34.05±7.84 years. The scores obtained from the Scale of Empathy
by the nurses ranged from 79-116 with a mean score of 98.54±6.17. It was
determined that women who were educated at the School of Health, held a
postgraduate degree, and whose family income status was good tended to obtain
higher scores on the scale of empathy. No relationship was found between the
levels of empathy and age, marital status, conscious career choice, total
period of employment in nursing, current work unit, shift work, and weekly
working time. There was no relationship between the scores obtained from the
scale of empathy and the anger inventory.
Conclusion: Our study found a medium level
of empathy among nurses. It was determined that women who were educated at the
School of Health and held a postgraduate degree had a higher level of empathy.
No relationship was found between the level of empathy and anger management. It
would be beneficial to conduct activities to provide information on anger
management and improve levels of empathy in nurses. More extensive studies are
required on this matter.
Cite this article as: Özdemir K, Sevimli
Güler D, Şahin S, Ünsal A, Kuni F. Assesment of Empathy and Anger Management of
Nurses. Journal of Health Science and Profession 2019; 6(3): 470-8.
DOI: 10.5152/hsp.2019.458014
Amaç: Hemşirelerin empati düzeylerinin
saptanması ve öfke kontrolü arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, 10 Nisan-30
Temmuz 2018 tarihleri arasında bir üniversite hastanesinde çalışan hemşireler
üzerinde gerçekleştirilen kesitsel tipte bir araştırmadır. Çalışmanın amacına
uygun olarak hazırlanmış olan anket formları, gözlem altında hemşireler
tarafından doldurulmuştur. Empati düzeyinin değerlendirilmesinde Jefferson
Empati Ölçeği, Öfke kontrolü düzeyinin değerlendirilmesinde ise Novaco Öfke
Envanteri kullanılmıştır. İstatistiksel analizler için Mann-Whitney U testi,
Kruskal-Wallis testi ve Spearman Korelasyon Analizi kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık
için p<0,05 değeri kabul edildi.
Bulgular: Çalışma grubunu oluşturanların
391’i (%78,2) kadın, 109’u (%21,8) erkektir. Yaşları 21-55 arasında değişmekte
olup, ortalama 34,05±7,84 yıl idi. Hemşirelerin Empati Ölçeği’nden aldıkları
puanlar 79-116 arasında değişmekte olup, ortalama 98,54±6,17 olarak
saptanmıştır. Çalışma grubundaki kadınların, öğrenim düzeyi Sağlık Yüksekokulu
ve Lisansüstü olanların ve aile gelir durumu iyi olanların empati ölçek
puanların daha yüksek olduğu saptandı. Yaş, medeni durum, mesleği isteyerek
seçme durumu, meslekte toplam çalışma süresi, şu an çalışılan birim, vardiyalı
çalışma ve haftalık çalışma süresi ile empati düzeyleri arasında bir ilişki
bulunamadı. Empati ölçeğinden alınan puanlar ile öfke kontrolü ölçeğinden alınan
puanlar arasında bir ilişki saptanamadı.
Sonuç: Çalışmamızda hemşirelerin empati
düzeylerinin orta derecede olduğu saptandı. Kadınlarda, öğrenim düzeyi Sağlık
Yüksekokulu ve Lisansüstü olanlarda empati düzeyinin daha yüksek olduğu
saptandı. Empati düzeyi ile öfke kontrolü arasında bir ilişki bulunamadı.
Hemşirelerin empati düzeylerinin artırılması ve öfke kontrolü ile ilgili olarak
bilgilendirilme çalışmalarının yapılması yararlı olacaktır. Bu konu ile ilgili
olarak daha geniş çalışmalara ihtiyaç vardır.
Cite this article as: Özdemir K, Sevimli
Güler D, Şahin S, Ünsal A, Kuni F. Assesment of Empathy and Anger Management of
Nurses. Journal of Health Science and Profession 2019; 6(3): 470-8.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3 |