Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 2, 41 - 57, 31.12.2020

Öz

Günümüzde önemli ve hararetli tartışmalardan biri, köpeklerin evcil hayvan olarak beslenmesi meselesidir. Zira Müslümanlar bu konuda Batı’lılardan farklıdır. Konu günümüz Müslümanları arasında da bir tartışma konusudur. Google veya YouTube'da yapılan bir arama, konuya dair yazılmış yüzlerce makalenin ve yüklenmiş videonun varlığını ortaya koyacaktır. Bu nedenle, bu çalışmanın temel amacı; köpek karşıtı ve yanlısı iki karşıt görüş arasında bir köpeği bekçi evinde tutmanın izin verilebilirliği ya da verilemeyeceği şeklindeki iki görüşün arasını bulmaktır. Ayrıca abdest sonrası köpeklere dokunmak, satın almak ve satmak, köpekleri öldürmek, köpek geçerken dua etmek ve köpek pisliğini toprak yerine sabun gibi başka yollarla temizlemek gibi ahkâm da incelenecektir. Çalışma, Kur’ân-ı Kerîm, hadisler gibi İslâm’ın temel güvenilir eserlerdeki bilgiler ve Müslüman âlimlerin görüşleri tetkik edilerek yürütülecek; Kütüphanelere, kitaplara, dergilere ve yazma eserlere müracaat edilecektir. Çalışmada, âlimlerin köpeklere yaklaşımında iki bakış açısı olduğu ortaya konulmuştur: Köpeğe, evinden ayrı bir yaşam alanı sağlamak şartıyla, güvenlik, avlanma veya çiftçilik gayesiyle köpeğe sahip olunması caizdir. Ayrıca, köpeğin salyasıyla temas etmemeye dikkat edilmesi gerektiği vurgulanır. Son olarak Müslümanlar, köpekler hakkındaki bilgilerden hareketle, onları ihmal etmeleri, kötü davranmaları veya onlara kimsenin zarar vermesine izin vermemelidirler.

Kaynakça

  • Abdul-Rahim Reasat “Is Killing of Dogs an Islamic Command?,” Retrieved from, https://seekersguidance.org/answers/halal-and-haram/killing-dogs-islamic-command/, on 01/09/2019.
  • Abu Amina Elias “Killing dogs in Islam?, Retrieved from, https://abuaminaelias.com/is-it-permissible-to-kill-dogs-in-islam/, on the15/12/2019.
  • Abū Dāwūd, Sulaimān bin al–Ash‘ath al-Sijistānī (1372 A.H): Sunan Abī Dāwūd, Cairo, Hadīth Number 3021.
  • Ahmed Shaaban “Is Keeping Dogs allowed in Islam or Not?,” Retrieved from, https:// www.khaleejtimes.com/nation/general/is-keeping-dogs-allowed-in-islam-or-not, on 01/09/2019.
  • al-Bukhārī, Abū ‘Abdullāh Muḥammad bin Ismāʾīl: al-Jāmi’ al-Ṣaḥīḥ, Dar al-Qalam, Beirut, 1987, Ḥadīth, 2145.
  • al-Nasāʾī, Aḥmad bin Shu’aib al-Nasāʾī: Sunan al-Nasāʾī al-Kubrā (Edt. Dr. ‘Abdul Ghaffār Sulaimān al-Bandārī and others), Dār al-Kutub al-‘Ilmīyyah, Beirut, 1991, Ḥadīth, 4589.
  • Anonymous “Islam: Why is keeping Dogs as Pets Haram (forbidden) in Islam?, Retrieved from, https://www.quora.com/Islam-Why-is-keeping-dogs-as-pets-haram-forbidden- in-Islam, on the 20/12/2019.
  • Ask Shaykh “Dogs Rights in Islam,” Retrieved from, https://blog.islamiconlineuniversity. com/author/askshaykh/, on the 20/12/2019.
  • Ayoub M. Banderker “Dog in Islam” Retrieved from, Dogs%20in%20Islam/Ddogg/ Dogs/Dogs%20in %20Islam% 20_%20Animals%20in%20Islam.htm, on the 5/05/2020.
  • Bassam Zawadi “Islam and The Killing of Dogs,” Retrieved from, https://www.ask-a-muslim.com/en/islam-and-the-killing-of-dogs-by/, on the15/12/2019.
  • Enza Ferreri “Islamic Dog Hatred & Animal Rights Activists' Silence,” Retrieved from, http://solsticewitch13.blogspot.com/2013/11/islamic-dog-hatred-animal-rights.html, on 15/05/2020.
  • Huda “Islamic View regarding Dogs” Retrieved from, https://www.learnreligions.com/ dogs- in-islam-2004392, on the 11/05/2020.
  • Ibn Mājah, Muḥammad bin Yazīd: Sunan Ibn Mājah (Edt. Muḥammad Fuʾād ‘Abd al-Bāqī), Dār al-Fikr, Beirut, n.d, Ḥadīth, 3640.
  • Jesmin Jamar “What does Islam say about Dogs,” Retrieved from, https://www.quora.com/What-does-the-Quran-say-about-dogs, on the 20/12/2019.
  • Joseph A Islam, “Does the Quran allow the eating of Lions, Dogs, Cats, Rats etc?,” Retrieved from www.quransmessage.com, on the 12/12/2019.
  • Khaled Abou El Fadl “Dogs in the Islamic Tradition and Nature” Encyclopedia of Religion and Nature, New York: Continuum International, 2004, 3-5.
  • M.S al-Munajjid “Keeping a Dog, Touching It and Kissing It” Retrieved from, https://islamqa.info/en/answers/69840/keeping-a-dog-touching-it-and-kissing-it, Retrieved on 10/06/2020.
  • Mufti Zubair Butt: Islamic Rulings on the use of Guide-Dogs, The Muslim Council of Britain, n.d, 2-5.
  • Muslim bin al-Ḥajjāj: Ṣaḥīḥ Muslim (Edt. Muḥammad Fuʾād ‘Abd al-Bāqī), Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-‘Arabī, Beirut, n.d, Ḥadīth, 2978.
  • Naveeda Khan “Dogs and humans and what earth can be” Hau: Journal of Ethnographic Theory, 2014, 4 (3): pp.245–264.
  • Religion News Service “Islam On Dogs: Can You Be A Good Muslim And Still Have A Dog?,” Retrieved from, https://www.huffpost.com/entry/islam-on-dogs-can-you-be-_n_1885580, on 01/09/2019.
  • Robin Pomeroy, “Dogs “unclean” and not to be kept as pets,” Retrieved from http://www. reuters.com/article/idUSTRE65I0M220100619, Retrieved on 18/06/2020.
  • Samer Hijazi, “The Doggie Debate: Muslim Dog Owners Debunk Stigmas,” Retrieved from, Dogs%20in%20Islam/Ddogg/Dogs/The%20doggie%20debate%20%20Muslim% 20dog%20owners%20debunk%20stigmas.htm, on the 15/05/2020.
  • Vera Subasi “Dogs in Islam” Master’s thesis, Wien University, Turkey, 2011, 35.

A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 2, 41 - 57, 31.12.2020

Öz

Günümüzde önemli ve hararetli tartışmalardan biri, köpeklerin evcil hayvan olarak beslenmesi meselesidir. Zira Müslümanlar bu konuda Batı’lılardan farklıdır. Konu günümüz Müslümanları arasında da bir tartışma konusudur. Google veya YouTube'da yapılan bir arama, konuya dair yazılmış yüzlerce makalenin ve yüklenmiş videonun varlığını ortaya koyacaktır. Bu nedenle, bu çalışmanın temel amacı; köpek karşıtı ve yanlısı iki karşıt görüş arasında bir köpeği bekçi evinde tutmanın izin verilebilirliği ya da verilemeyeceği şeklindeki iki görüşün arasını bulmaktır. Ayrıca abdest sonrası köpeklere dokunmak, satın almak ve satmak, köpekleri öldürmek, köpek geçerken dua etmek ve köpek pisliğini toprak yerine sabun gibi başka yollarla temizlemek gibi ahkâm da incelenecektir. Çalışma, Kur’ân-ı Kerîm, hadisler gibi İslâm’ın temel güvenilir eserlerdeki bilgiler ve Müslüman âlimlerin görüşleri tetkik edilerek yürütülecek; Kütüphanelere, kitaplara, dergilere ve yazma eserlere müracaat edilecektir. Çalışmada, âlimlerin köpeklere yaklaşımında iki bakış açısı olduğu ortaya konulmuştur: Köpeğe, evinden ayrı bir yaşam alanı sağlamak şartıyla, güvenlik, avlanma veya çiftçilik gayesiyle köpeğe sahip olunması caizdir. Ayrıca, köpeğin salyasıyla temas etmemeye dikkat edilmesi gerektiği vurgulanır. Son olarak Müslümanlar, köpekler hakkındaki bilgilerden hareketle, onları ihmal etmeleri, kötü davranmaları veya onlara kimsenin zarar vermesine izin vermemelidirler.

Kaynakça

  • Abdul-Rahim Reasat “Is Killing of Dogs an Islamic Command?,” Retrieved from, https://seekersguidance.org/answers/halal-and-haram/killing-dogs-islamic-command/, on 01/09/2019.
  • Abu Amina Elias “Killing dogs in Islam?, Retrieved from, https://abuaminaelias.com/is-it-permissible-to-kill-dogs-in-islam/, on the15/12/2019.
  • Abū Dāwūd, Sulaimān bin al–Ash‘ath al-Sijistānī (1372 A.H): Sunan Abī Dāwūd, Cairo, Hadīth Number 3021.
  • Ahmed Shaaban “Is Keeping Dogs allowed in Islam or Not?,” Retrieved from, https:// www.khaleejtimes.com/nation/general/is-keeping-dogs-allowed-in-islam-or-not, on 01/09/2019.
  • al-Bukhārī, Abū ‘Abdullāh Muḥammad bin Ismāʾīl: al-Jāmi’ al-Ṣaḥīḥ, Dar al-Qalam, Beirut, 1987, Ḥadīth, 2145.
  • al-Nasāʾī, Aḥmad bin Shu’aib al-Nasāʾī: Sunan al-Nasāʾī al-Kubrā (Edt. Dr. ‘Abdul Ghaffār Sulaimān al-Bandārī and others), Dār al-Kutub al-‘Ilmīyyah, Beirut, 1991, Ḥadīth, 4589.
  • Anonymous “Islam: Why is keeping Dogs as Pets Haram (forbidden) in Islam?, Retrieved from, https://www.quora.com/Islam-Why-is-keeping-dogs-as-pets-haram-forbidden- in-Islam, on the 20/12/2019.
  • Ask Shaykh “Dogs Rights in Islam,” Retrieved from, https://blog.islamiconlineuniversity. com/author/askshaykh/, on the 20/12/2019.
  • Ayoub M. Banderker “Dog in Islam” Retrieved from, Dogs%20in%20Islam/Ddogg/ Dogs/Dogs%20in %20Islam% 20_%20Animals%20in%20Islam.htm, on the 5/05/2020.
  • Bassam Zawadi “Islam and The Killing of Dogs,” Retrieved from, https://www.ask-a-muslim.com/en/islam-and-the-killing-of-dogs-by/, on the15/12/2019.
  • Enza Ferreri “Islamic Dog Hatred & Animal Rights Activists' Silence,” Retrieved from, http://solsticewitch13.blogspot.com/2013/11/islamic-dog-hatred-animal-rights.html, on 15/05/2020.
  • Huda “Islamic View regarding Dogs” Retrieved from, https://www.learnreligions.com/ dogs- in-islam-2004392, on the 11/05/2020.
  • Ibn Mājah, Muḥammad bin Yazīd: Sunan Ibn Mājah (Edt. Muḥammad Fuʾād ‘Abd al-Bāqī), Dār al-Fikr, Beirut, n.d, Ḥadīth, 3640.
  • Jesmin Jamar “What does Islam say about Dogs,” Retrieved from, https://www.quora.com/What-does-the-Quran-say-about-dogs, on the 20/12/2019.
  • Joseph A Islam, “Does the Quran allow the eating of Lions, Dogs, Cats, Rats etc?,” Retrieved from www.quransmessage.com, on the 12/12/2019.
  • Khaled Abou El Fadl “Dogs in the Islamic Tradition and Nature” Encyclopedia of Religion and Nature, New York: Continuum International, 2004, 3-5.
  • M.S al-Munajjid “Keeping a Dog, Touching It and Kissing It” Retrieved from, https://islamqa.info/en/answers/69840/keeping-a-dog-touching-it-and-kissing-it, Retrieved on 10/06/2020.
  • Mufti Zubair Butt: Islamic Rulings on the use of Guide-Dogs, The Muslim Council of Britain, n.d, 2-5.
  • Muslim bin al-Ḥajjāj: Ṣaḥīḥ Muslim (Edt. Muḥammad Fuʾād ‘Abd al-Bāqī), Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-‘Arabī, Beirut, n.d, Ḥadīth, 2978.
  • Naveeda Khan “Dogs and humans and what earth can be” Hau: Journal of Ethnographic Theory, 2014, 4 (3): pp.245–264.
  • Religion News Service “Islam On Dogs: Can You Be A Good Muslim And Still Have A Dog?,” Retrieved from, https://www.huffpost.com/entry/islam-on-dogs-can-you-be-_n_1885580, on 01/09/2019.
  • Robin Pomeroy, “Dogs “unclean” and not to be kept as pets,” Retrieved from http://www. reuters.com/article/idUSTRE65I0M220100619, Retrieved on 18/06/2020.
  • Samer Hijazi, “The Doggie Debate: Muslim Dog Owners Debunk Stigmas,” Retrieved from, Dogs%20in%20Islam/Ddogg/Dogs/The%20doggie%20debate%20%20Muslim% 20dog%20owners%20debunk%20stigmas.htm, on the 15/05/2020.
  • Vera Subasi “Dogs in Islam” Master’s thesis, Wien University, Turkey, 2011, 35.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kamal-deen Sulaiman 0000-0002-8442-2790

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sulaiman, K.-d. (2020). A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth. Hadis Tetkikleri Dergisi, 18(2), 41-57.
AMA Sulaiman Kd. A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth. HTD. Aralık 2020;18(2):41-57.
Chicago Sulaiman, Kamal-deen. “A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth”. Hadis Tetkikleri Dergisi 18, sy. 2 (Aralık 2020): 41-57.
EndNote Sulaiman K-d (01 Aralık 2020) A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth. Hadis Tetkikleri Dergisi 18 2 41–57.
IEEE K.-d. Sulaiman, “A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth”, HTD, c. 18, sy. 2, ss. 41–57, 2020.
ISNAD Sulaiman, Kamal-deen. “A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth”. Hadis Tetkikleri Dergisi 18/2 (Aralık 2020), 41-57.
JAMA Sulaiman K-d. A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth. HTD. 2020;18:41–57.
MLA Sulaiman, Kamal-deen. “A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth”. Hadis Tetkikleri Dergisi, c. 18, sy. 2, 2020, ss. 41-57.
Vancouver Sulaiman K-d. A Debate on the Islamic Rulings on the Natures and Functions of Dogs in the Light of Hadīth. HTD. 2020;18(2):41-57.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU