Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 207 - 217, 30.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Arslan Ali, “Hadis Usûlü-Mantık İlişkisi (Nüzhetü’n-Nazar Özelinde”, Amasya İlahiyat Dergisi, Aralık 2019, 13, 115-141;
  • Birgivî Mehmed Efendi, Risâletün fî Usûli’l-Hadîs, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, ss. 40-46;
  • Dâvûd-i Karsî, Şerhun ‘alâ metni Usûli’l-Hadîs li’l-Birgivî, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, 01-39;
  • Görgün, Tahsin, “Molla Fenârî: Düşüncesi”, Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2005, XXX, ss. 247-248;
  • Görgün Tahsin, “Klasik Türk Düşüncesinin (Osmanlı Düşüncesinin) Temel Meseleleri ve Molla Fenârî”, Uluslararası Molla Fenârî Sempozyumu: International Symposium on Molla Fanari: (4-6 Aralık 2009 Bursa) Bildiriler, Bursa: Bursa Büyük Şehir Belediyesi, 2010, s. 181;
  • Köksal, A. Cüneyt, Fıkıh Usûlünün Mâhiyeti ve Gâyesi, İstanbul: İSAM Yayınları 2008;
  • Tekin, Kenan, “Cihet-i Vahde Tartışmaları Bağlamında 18. Yüzyıl Osmanlı İlim Düşüncesi”, Sahn-ı Semân’dan Dârülfünûn’a Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası Âlimler, Müesseseler ve Fikrî Eserler XVIII. Yüzyıl, 1. baskı, İstanbul 2018, ss. 23/45.
Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 207 - 217, 30.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Arslan Ali, “Hadis Usûlü-Mantık İlişkisi (Nüzhetü’n-Nazar Özelinde”, Amasya İlahiyat Dergisi, Aralık 2019, 13, 115-141;
  • Birgivî Mehmed Efendi, Risâletün fî Usûli’l-Hadîs, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, ss. 40-46;
  • Dâvûd-i Karsî, Şerhun ‘alâ metni Usûli’l-Hadîs li’l-Birgivî, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, 01-39;
  • Görgün, Tahsin, “Molla Fenârî: Düşüncesi”, Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2005, XXX, ss. 247-248;
  • Görgün Tahsin, “Klasik Türk Düşüncesinin (Osmanlı Düşüncesinin) Temel Meseleleri ve Molla Fenârî”, Uluslararası Molla Fenârî Sempozyumu: International Symposium on Molla Fanari: (4-6 Aralık 2009 Bursa) Bildiriler, Bursa: Bursa Büyük Şehir Belediyesi, 2010, s. 181;
  • Köksal, A. Cüneyt, Fıkıh Usûlünün Mâhiyeti ve Gâyesi, İstanbul: İSAM Yayınları 2008;
  • Tekin, Kenan, “Cihet-i Vahde Tartışmaları Bağlamında 18. Yüzyıl Osmanlı İlim Düşüncesi”, Sahn-ı Semân’dan Dârülfünûn’a Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası Âlimler, Müesseseler ve Fikrî Eserler XVIII. Yüzyıl, 1. baskı, İstanbul 2018, ss. 23/45.
Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 207 - 217, 30.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Arslan Ali, “Hadis Usûlü-Mantık İlişkisi (Nüzhetü’n-Nazar Özelinde”, Amasya İlahiyat Dergisi, Aralık 2019, 13, 115-141;
  • Birgivî Mehmed Efendi, Risâletün fî Usûli’l-Hadîs, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, ss. 40-46;
  • Dâvûd-i Karsî, Şerhun ‘alâ metni Usûli’l-Hadîs li’l-Birgivî, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, 01-39;
  • Görgün, Tahsin, “Molla Fenârî: Düşüncesi”, Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2005, XXX, ss. 247-248;
  • Görgün Tahsin, “Klasik Türk Düşüncesinin (Osmanlı Düşüncesinin) Temel Meseleleri ve Molla Fenârî”, Uluslararası Molla Fenârî Sempozyumu: International Symposium on Molla Fanari: (4-6 Aralık 2009 Bursa) Bildiriler, Bursa: Bursa Büyük Şehir Belediyesi, 2010, s. 181;
  • Köksal, A. Cüneyt, Fıkıh Usûlünün Mâhiyeti ve Gâyesi, İstanbul: İSAM Yayınları 2008;
  • Tekin, Kenan, “Cihet-i Vahde Tartışmaları Bağlamında 18. Yüzyıl Osmanlı İlim Düşüncesi”, Sahn-ı Semân’dan Dârülfünûn’a Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası Âlimler, Müesseseler ve Fikrî Eserler XVIII. Yüzyıl, 1. baskı, İstanbul 2018, ss. 23/45.
Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 207 - 217, 30.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Arslan Ali, “Hadis Usûlü-Mantık İlişkisi (Nüzhetü’n-Nazar Özelinde”, Amasya İlahiyat Dergisi, Aralık 2019, 13, 115-141;
  • Birgivî Mehmed Efendi, Risâletün fî Usûli’l-Hadîs, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, ss. 40-46;
  • Dâvûd-i Karsî, Şerhun ‘alâ metni Usûli’l-Hadîs li’l-Birgivî, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, 01-39;
  • Görgün, Tahsin, “Molla Fenârî: Düşüncesi”, Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2005, XXX, ss. 247-248;
  • Görgün Tahsin, “Klasik Türk Düşüncesinin (Osmanlı Düşüncesinin) Temel Meseleleri ve Molla Fenârî”, Uluslararası Molla Fenârî Sempozyumu: International Symposium on Molla Fanari: (4-6 Aralık 2009 Bursa) Bildiriler, Bursa: Bursa Büyük Şehir Belediyesi, 2010, s. 181;
  • Köksal, A. Cüneyt, Fıkıh Usûlünün Mâhiyeti ve Gâyesi, İstanbul: İSAM Yayınları 2008;
  • Tekin, Kenan, “Cihet-i Vahde Tartışmaları Bağlamında 18. Yüzyıl Osmanlı İlim Düşüncesi”, Sahn-ı Semân’dan Dârülfünûn’a Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası Âlimler, Müesseseler ve Fikrî Eserler XVIII. Yüzyıl, 1. baskı, İstanbul 2018, ss. 23/45.
Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 207 - 217, 30.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Arslan Ali, “Hadis Usûlü-Mantık İlişkisi (Nüzhetü’n-Nazar Özelinde”, Amasya İlahiyat Dergisi, Aralık 2019, 13, 115-141;
  • Birgivî Mehmed Efendi, Risâletün fî Usûli’l-Hadîs, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, ss. 40-46;
  • Dâvûd-i Karsî, Şerhun ‘alâ metni Usûli’l-Hadîs li’l-Birgivî, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, 01-39;
  • Görgün, Tahsin, “Molla Fenârî: Düşüncesi”, Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2005, XXX, ss. 247-248;
  • Görgün Tahsin, “Klasik Türk Düşüncesinin (Osmanlı Düşüncesinin) Temel Meseleleri ve Molla Fenârî”, Uluslararası Molla Fenârî Sempozyumu: International Symposium on Molla Fanari: (4-6 Aralık 2009 Bursa) Bildiriler, Bursa: Bursa Büyük Şehir Belediyesi, 2010, s. 181;
  • Köksal, A. Cüneyt, Fıkıh Usûlünün Mâhiyeti ve Gâyesi, İstanbul: İSAM Yayınları 2008;
  • Tekin, Kenan, “Cihet-i Vahde Tartışmaları Bağlamında 18. Yüzyıl Osmanlı İlim Düşüncesi”, Sahn-ı Semân’dan Dârülfünûn’a Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası Âlimler, Müesseseler ve Fikrî Eserler XVIII. Yüzyıl, 1. baskı, İstanbul 2018, ss. 23/45.

Usûllerin Müşterek Zemîni –Birgivî’nin Risâletün fî Usûli’l-Hadîsi–

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 207 - 217, 30.12.2022

Öz

Bu makalede, genelde İslâmî ilimlerin, özelde de hadis usûlünün müşterek zemîni tetkike konu edilmiştir. Tarih boyunca dinî ilimlere dair usûl eserleri alan içi ve alanlar arası bir mukayeseye tabi tutulduğunda her birinin gelişim süreçlerinin birkaç asra yayıldığı görülür. Yine, gelinen noktanın aşılıp mâhiyeti itibariyle insicamlı bir yapıya kavuşmasının ve dönüşerek ‘meleke kazandıran’ bir niteliğe erişmesinin de ancak birkaç insan ömründe gerçekleştiği bir vâkıadır. Buradan hareketle, ilk müstakil hadis usûlü eserlerinin ancak hicrî IV. yüzyılda te’lif edilmeye başlandığı, ancak yaklaşık birer asırlık süreçlerin sonunda fark edilir vasıflara kavuştuğu söylenebilir. Tarih içerisinde yaşanan, usûlün mahiyetine yönelik bu değişim süreçlerini hadis ilmi bağlamında mustalahu’l-hadîs, ‘ulûmü’l-hadîs, usûlü’l-hadîs şeklinde sıralamak mümkündür. Bu çalışmanın konusunu teşkil eden ‘usûlün müşterek zemîni’ daha ziyade, hicrî IX. asırda te’lif edilen eserlerle başlamış ve yaklaşık beş asır boyunca te’lif edilmiş eserlerde kendisini göstermiştir. Yine bu zaman diliminde te’lif edilen usûller kendilerini tek bir alanla sınırlı tutmamış, kendi içinde ve diğer usûllerle güçlü bağlar kurmak suretiyle, usûlün mahiyetini alabildiğine zenginleştirmeyi başarmışlardır. Kendi içinde insicamlı bir bütünlük arz eden bu yaklaşım, en muhtasar hanefî usûl eserlerinden biri olan Birgivî’ye ait Risâletün fî Usûli’l-Hadîs’inden gösterilen örneklerle ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Arslan Ali, “Hadis Usûlü-Mantık İlişkisi (Nüzhetü’n-Nazar Özelinde”, Amasya İlahiyat Dergisi, Aralık 2019, 13, 115-141;
  • Birgivî Mehmed Efendi, Risâletün fî Usûli’l-Hadîs, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, ss. 40-46;
  • Dâvûd-i Karsî, Şerhun ‘alâ metni Usûli’l-Hadîs li’l-Birgivî, İstanbul: Şeriketü’t-Tab‘iyye 1288, 01-39;
  • Görgün, Tahsin, “Molla Fenârî: Düşüncesi”, Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2005, XXX, ss. 247-248;
  • Görgün Tahsin, “Klasik Türk Düşüncesinin (Osmanlı Düşüncesinin) Temel Meseleleri ve Molla Fenârî”, Uluslararası Molla Fenârî Sempozyumu: International Symposium on Molla Fanari: (4-6 Aralık 2009 Bursa) Bildiriler, Bursa: Bursa Büyük Şehir Belediyesi, 2010, s. 181;
  • Köksal, A. Cüneyt, Fıkıh Usûlünün Mâhiyeti ve Gâyesi, İstanbul: İSAM Yayınları 2008;
  • Tekin, Kenan, “Cihet-i Vahde Tartışmaları Bağlamında 18. Yüzyıl Osmanlı İlim Düşüncesi”, Sahn-ı Semân’dan Dârülfünûn’a Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası Âlimler, Müesseseler ve Fikrî Eserler XVIII. Yüzyıl, 1. baskı, İstanbul 2018, ss. 23/45.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Hatiboğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hatiboğlu, İ. (2022). Usûllerin Müşterek Zemîni –Birgivî’nin Risâletün fî Usûli’l-Hadîsi–. Hadis Tetkikleri Dergisi, 20(2), 207-217.
AMA Hatiboğlu İ. Usûllerin Müşterek Zemîni –Birgivî’nin Risâletün fî Usûli’l-Hadîsi–. HTD. Aralık 2022;20(2):207-217.
Chicago Hatiboğlu, İbrahim. “Usûllerin Müşterek Zemîni –Birgivî’nin Risâletün Fî Usûli’l-Hadîsi–”. Hadis Tetkikleri Dergisi 20, sy. 2 (Aralık 2022): 207-17.
EndNote Hatiboğlu İ (01 Aralık 2022) Usûllerin Müşterek Zemîni –Birgivî’nin Risâletün fî Usûli’l-Hadîsi–. Hadis Tetkikleri Dergisi 20 2 207–217.
IEEE İ. Hatiboğlu, “Usûllerin Müşterek Zemîni –Birgivî’nin Risâletün fî Usûli’l-Hadîsi–”, HTD, c. 20, sy. 2, ss. 207–217, 2022.
ISNAD Hatiboğlu, İbrahim. “Usûllerin Müşterek Zemîni –Birgivî’nin Risâletün Fî Usûli’l-Hadîsi–”. Hadis Tetkikleri Dergisi 20/2 (Aralık 2022), 207-217.
JAMA Hatiboğlu İ. Usûllerin Müşterek Zemîni –Birgivî’nin Risâletün fî Usûli’l-Hadîsi–. HTD. 2022;20:207–217.
MLA Hatiboğlu, İbrahim. “Usûllerin Müşterek Zemîni –Birgivî’nin Risâletün Fî Usûli’l-Hadîsi–”. Hadis Tetkikleri Dergisi, c. 20, sy. 2, 2022, ss. 207-1.
Vancouver Hatiboğlu İ. Usûllerin Müşterek Zemîni –Birgivî’nin Risâletün fî Usûli’l-Hadîsi–. HTD. 2022;20(2):207-1.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU