Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 1, 272 - 284, 30.06.2023

Öz

Âfiyet, hem bedenî hem de ruhî hastalıklardan uzak olma halidir. Muâfât ise yaratıcının kulu-na âfiyet vermesidir. Pek çok hadiste âfiyet ve muâfâttan bahsedilmiştir. Allah Resûlü (s.a.v.) sahâbîlere Allah’tan (c.c.) âfiyet istemelerini tavsiye etmiştir. Hz. Ebû Bekir’den nakledilen “Allah’tan âfiyet -ya da muâfât- vermesini dileyin. Çünkü hiçbir kimseye yakînden/sağlam inançtan sonra asla âfiyetten -ya da muâfâttan- daha üstün hiçbir şey verilmemiştir.” şeklin-deki rivayet, âfiyet konulu hadislerden sadece biridir. Temel hadis kaynaklarımızda farklı ta-rikleri ile yer alan hadis-i şerifte âfiyetin önemi, yakînî imanla mukayese edilerek anlatılmış-tır. Ancak hadislerin bir kısmında âfiyetin veya muâfâtın kesin bir imandan sonra en üstün nimet olduğu beyan edilirken bazı rivayetlerde ise âfiyetin imandan daha üstün olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca yakînî iman ile muâfâtı eşdeğer zikreden rivayet de mevcuttur. Âfiyeti sağ-lam bir inançla kıyaslayan hadislerdeki bu ihtilaf dikkat çekmektedir. Makalemize konu ri-vayetler, Nesâî’nin es-Sünenü’l-kübrâ’sında, Tahâvî’nin Şerh Müşkili’l-âsâr’ında yer almıştır. Ancak âfiyet ve yakînî iman derecelendirmesi ile ilgili ne bu eserlerde ne de başka kaynaklar-da herhangi bir açıklama yapılmıştır. Hadisler arasındaki ihtilafa dikkat çekilmemesi ve her-hangi bir çözüm önerisi sunulmaması sebeplerine binaen, âfiyeti yakînî iman ile kıyaslayan hadisler çalışmamıza konu edilmiş ve tetkike tâbi tutulmuştur. Araştırma, ilk dönem hadis kaynakları ile sınırlandırılmıştır. Hadislerde yer alan -âfiyet ve yakînî iman dışındaki- diğer konulara ihtilafı çözme noktasında katkıları varsa işaret edilmiştir. Bu makalede, rivayetteki ihtilafı çözmek için hadisin farklı tarikleri bir araya getirildikten sonra, isnad şemaları ve-rilmiş, hadisler sened ve metin yönünden tetkik edilmiş ve neticede tearuzun giderilmesi he-deflenmiştir.

Kaynakça

  • Elif Eryarsoy AYDIN, “Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü” (in Turkish), Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD), XXI/1, 2023
  • Elif Eryarsoy AYDIN, “Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü” (in Turkish), Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD), XXI/1, 2023
  • Elif Eryarsoy AYDIN, “Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü” (in Turkish), Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD), XXI/1, 2023
  • Elif Eryarsoy AYDIN, “Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü” (in Turkish), Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD), XXI/1, 2023
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Eryarsoy Aydın

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eryarsoy Aydın, E. (2023). Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü. Hadis Tetkikleri Dergisi, 21(1), 272-284.
AMA Eryarsoy Aydın E. Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü. HTD. Haziran 2023;21(1):272-284.
Chicago Eryarsoy Aydın, Elif. “Âfiyetin Yakînî Îman Ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki Ve İhtilâfın Çözümü”. Hadis Tetkikleri Dergisi 21, sy. 1 (Haziran 2023): 272-84.
EndNote Eryarsoy Aydın E (01 Haziran 2023) Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü. Hadis Tetkikleri Dergisi 21 1 272–284.
IEEE E. Eryarsoy Aydın, “Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü”, HTD, c. 21, sy. 1, ss. 272–284, 2023.
ISNAD Eryarsoy Aydın, Elif. “Âfiyetin Yakînî Îman Ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki Ve İhtilâfın Çözümü”. Hadis Tetkikleri Dergisi 21/1 (Haziran 2023), 272-284.
JAMA Eryarsoy Aydın E. Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü. HTD. 2023;21:272–284.
MLA Eryarsoy Aydın, Elif. “Âfiyetin Yakînî Îman Ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki Ve İhtilâfın Çözümü”. Hadis Tetkikleri Dergisi, c. 21, sy. 1, 2023, ss. 272-84.
Vancouver Eryarsoy Aydın E. Âfiyetin Yakînî Îman ile Kıyaslayan Hadislerin Tetkîki ve İhtilâfın Çözümü. HTD. 2023;21(1):272-84.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU