Bu çalışmada aynı anlamsal alanı paylaşan “fiyat/ücret/bedel” sözcüklerinin dilsel örüntüde ne tür bağlamsal
farklılıklar ortaya koyduğunu, diğer bir deyişle hangi anlam bilimsel uzanımlarla kullanıldığını ortaya koymak
amaçlanmıştır. Çalışmanın veritabanını Türkçe Ulusal Dil Derlemi Tanıtım Sürümü oluşturmaktadır. Söz konusu
derlem aracılığıyla “fiyat/ücret/bedel” sözcüklerinin bağlamlı dizinlerdeki kullanımları denetlenmiş, elde edilen veriler
tematik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Sonuç olarak, incelenen sözcükler her ne kadar aynı anlam alanını paylaşsa
da dizgesel olarak birbirinden farklı eşdizimsel ögeleri tercih etmekte ve buna paralel olarak söz konusu ögelerle farklı
anlamsal uzanımlar kurabilmektedir. Çalışmanın özelde belirli bir sözcük grubunun anlamsal sınırlarını çizme ve bu
sözcüklere ilişkin bağlamsal bilgiler verme açısından, genelde anlam tercihi araştırmaları doğrultusunda bir
yöntembilimsel öneri ortaya konması açısından sözcük öğretimi alanına katkıda bulunacağı öngörülmektedir.
The aim of this study is to show what kind of contextual differences the words “fiyat/ücret/bedel,” that share the same
semantic field, put forth in the linguistic pattern, in other words, with which semantic extensions they are systematized.
This study has benefitted from the database of the demo version of TNC (Turkish National Corpus). The use of the
words “fiyat/ücret/bedel” in bound indexes has been checked by means of the aforementioned corpus, and the thematic
analysis method has been used in order to interpret the findings. In conclusion, it has been observed that although the
aforementioned words share the same semantic field, they prefer different systemic elements and, concordantly,
constitute different semantic extensions. It is anticipated that this study will contribute to the field of vocabulary
teaching in terms of drawing the semantic boundaries of a particular group of words and giving contextual information
about those words in particular and putting forward a methodological proposal in line with the researches on corpus
linguistics and semantic preference in general .
: Semantic preference Teaching Turkish teaching vocabulary corpus
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 36 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.