Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ARAVİND ADİGA’NIN BEYAZ KAPLAN ROMANINDA SÖMÜRGECİLİK SONRASI HİNT TOPLUMU VE MADUN BİLİNCİ

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 10, 393 - 408, 20.12.2017
https://doi.org/10.20304/humanitas.284300

Öz

Azınlık
kültürünün maruz kaldığı sosyal ve kültürel sıkıntıları dile getiren madun
kavramı sömürgecilik sonrası edebiyatın çalışma alanları arasında oldukça
önemli bir yere sahiptir. Hint toplumu ve kültürünün analizinde
kullanılabilecek en temel parametrelerden biri olan maduniyet bir Doğulunun en sık
karşılaştığı durumlar arasında yer almaktadır. Bu çalışma, Maduniyet Çalışmaları
disiplini içerisinde sömürgecilik sonrası Hint toplumunda yaşanan
eşitsizlikleri, mağduriyetleri ve sessizlikleri tanımlamak ve analiz etmek için
maduniyet kavramını ele almaktadır. Madun terimi, ırk, sınıf, kast, cinsiyet,
cinsel yönelim, etnisite veya din açısından toplumun aşağılanan ve hor görülen herhangi
bir kişisini veya grubunu ifade eder. Bunun yanında, okuma yazma bilmeyen
toplumun alt katmanlarındaki  insanları,
az temsil edilen, eğitim görmemiş, yasadışı olmayan fakat bağımlı olan grupları
ve elit olmayan kültürel grupları da ifade eder. Bu gruplar egemen sınıfın
ideolojileri tarafından doğrudan veya dolaylı olarak etkilenirler. Sömürgecilik
sonrası Hint-İngiliz edebiyatının önde gelen yazarlarından olan Aravind Adiga, Man
Booker ödüllü Beyaz Kaplan isimli romanında Hint toplumundaki toplumsal
eşitsizliğin en acı deneyimlerini yaşayan Balram Halwai ve onun egemen sisteme
karşı verdiği direniş mücadelesini ele almaktadır. Hint toplumu içinde yaşanan
adaletsizlik, fakirlik, kast sistemi, toplumsal bozulmuşluk, gibi konuların ele
alındığı roman, madun bilincinin nasıl yükseldiğini gerçekçi bir anlatımla
okuyucuya sunmaktadır. Bu çalışmada, Aravind Adiga’nın Beyaz Kaplan romanındaki
sömürgeciyle sömürgeleştirilen arasındaki mücadele Spivak’ın maduniyet teorisi
ışığında incelenecek ve yazarın bu bağlamdaki görüş ve düşünceleri üzerinde
durulacaktır. Çalışmanın ana temaları olan madun, madun problemleri, toplumsal
eşitsizlik gibi kavramların aslında yabancılaşmanın ve ötekiliğin ortaya çıkma
nedenlerinden bazıları olduğu söylenebilir. Bu ortak paydadan yola çıkılarak
söz konusu kavramların mahiyeti ve şu an gelinen nokta eser aracılığı ile
anlatılmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Adiga, Aravind (2009). Beyaz Kaplan (Çev. M. Begüm Güzel). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Akbal Süalp, Z.T. (2004). Zaman Mekan: Kuram ve Sinema. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Ataman, Bora (2012). Kozmopolitan Hayatlar, Diasporik Kimlikler. İstanbul: Libra Yayıncılık.
  • Bayly, S. (2008). Caste, Society and Politics in India From the Eighteenth Century to the Modern Age. G. Johnson (Ed.). The New Cambridge History of India içinde. Cambridge University Press.
  • Chakrabarty, D. (2012). Avrupa’yı Taşralaştırmak (Çev. İlker Cörüt). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • DiMartino, Nick. Interview with Aravind Adiga, Author of The White Tiger. 6 Ekim 2008.
  • Geçikli, Kubilay (2015). ‘Abdulrazak Gurnah’nın ‘Desertion’ Adlı Romanının Postkolonyal Okuması’. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı 54.
  • Jeffries, Stuart. “Roars of Anger: Interview of Aravind Adiga.” The Guardian 16 Ocak 2008.
  • Kallappa, S.L. (2012). ‘Aravind Adiga’s The White Tiger: A Struggle for Emancipation.’ Online International Interdisciplinary Research Journal. 2(3).
  • Luraghi, Raimondo. (2000). Sömürgecilik Tarihi (Çev. Halim İnal). İstanbul: E Yayınları.
  • Mitra, Ashok. (2011). The Nowhere Nation. New Delhi: Penguin Books. India.
  • Narasiman, R. Renuka ve Chawdhry, Vinita Singh. (2013). ‘Balram’s Quest for Freedom in Adiga’s The White Tiger.’ The Criterion. 4(5).
  • Öner, S. Gülfer Ihlamur ve Öner, N. Aslı Şirin. (2012). Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: İetişim Yayınları.
  • Guha, Ranajit. (2000). ‘On Aspects of the Historiography of Colonial India’. Mapping Subaltern Studies and the Postcolonial içinde. Vinayak Charturvedi (Ed.). London: Verso.
  • Spivak, G. C. (1999). A Critique of Postcolonial Reason: Toward a History of the Vanishing Present. Cambridge, Massachusetts. London: Harward University Press.
  • The Sunday Times. 06. 04. 2008.
  • Talluri, Pranayaja (2014). Aravind Adiga’s The White Tiger: A Tale of Two Indians. Scholar Critic. 1(3).
  • Young, Robert (2000). Beyaz Mitolojiler (Çev. Can Yıldız). İstanbul: Bağlam Yayınları.
Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 10, 393 - 408, 20.12.2017
https://doi.org/10.20304/humanitas.284300

Öz

Kaynakça

  • Adiga, Aravind (2009). Beyaz Kaplan (Çev. M. Begüm Güzel). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Akbal Süalp, Z.T. (2004). Zaman Mekan: Kuram ve Sinema. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Ataman, Bora (2012). Kozmopolitan Hayatlar, Diasporik Kimlikler. İstanbul: Libra Yayıncılık.
  • Bayly, S. (2008). Caste, Society and Politics in India From the Eighteenth Century to the Modern Age. G. Johnson (Ed.). The New Cambridge History of India içinde. Cambridge University Press.
  • Chakrabarty, D. (2012). Avrupa’yı Taşralaştırmak (Çev. İlker Cörüt). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • DiMartino, Nick. Interview with Aravind Adiga, Author of The White Tiger. 6 Ekim 2008.
  • Geçikli, Kubilay (2015). ‘Abdulrazak Gurnah’nın ‘Desertion’ Adlı Romanının Postkolonyal Okuması’. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı 54.
  • Jeffries, Stuart. “Roars of Anger: Interview of Aravind Adiga.” The Guardian 16 Ocak 2008.
  • Kallappa, S.L. (2012). ‘Aravind Adiga’s The White Tiger: A Struggle for Emancipation.’ Online International Interdisciplinary Research Journal. 2(3).
  • Luraghi, Raimondo. (2000). Sömürgecilik Tarihi (Çev. Halim İnal). İstanbul: E Yayınları.
  • Mitra, Ashok. (2011). The Nowhere Nation. New Delhi: Penguin Books. India.
  • Narasiman, R. Renuka ve Chawdhry, Vinita Singh. (2013). ‘Balram’s Quest for Freedom in Adiga’s The White Tiger.’ The Criterion. 4(5).
  • Öner, S. Gülfer Ihlamur ve Öner, N. Aslı Şirin. (2012). Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: İetişim Yayınları.
  • Guha, Ranajit. (2000). ‘On Aspects of the Historiography of Colonial India’. Mapping Subaltern Studies and the Postcolonial içinde. Vinayak Charturvedi (Ed.). London: Verso.
  • Spivak, G. C. (1999). A Critique of Postcolonial Reason: Toward a History of the Vanishing Present. Cambridge, Massachusetts. London: Harward University Press.
  • The Sunday Times. 06. 04. 2008.
  • Talluri, Pranayaja (2014). Aravind Adiga’s The White Tiger: A Tale of Two Indians. Scholar Critic. 1(3).
  • Young, Robert (2000). Beyaz Mitolojiler (Çev. Can Yıldız). İstanbul: Bağlam Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Mehmet Güneş

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Güneş, M. (2017). ARAVİND ADİGA’NIN BEYAZ KAPLAN ROMANINDA SÖMÜRGECİLİK SONRASI HİNT TOPLUMU VE MADUN BİLİNCİ. HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10), 393-408. https://doi.org/10.20304/humanitas.284300