Tüm dünyada
müzecilik, nadir nesnelerin nüfuz sahibi kişiler tarafından toplanmasıyla
başlamıştır.18. yüzyılda bir yüzyıl kadar devam edecek kurumsallaşma sürecinde,
koleksiyonların güç ve prestij gösterisi olarak elit bir zümreye sergilenmesi
söz konusudur. 19. yüzyılda Fransız Devrimi’nin getirdiği özgürlük ve eşitlik
fikirleri sonucunda, 1793’te Louvre’da düzenlenen halka açık ilk sergi ile
günümüzde halen gelişmekte olan müze eğitimi alanında ilk adım atılmıştır. O
tarihten günümüze, müze eğitimi, yaşanan politik, ekonomik, teknolojik ve
dolayısı ile toplumsal dönüşümlerin etkisi altında ve değişen pedagojik
yaklaşımlarla ilişki içerisinde gelişim göstermiştir. Bu gelişim sürecinde,
müze eğitim uzmanlarının yetişmesi için üniversitelerde açılan müzecilik ya da
müze eğitimi bölümleri, yapılan akademik çalışmalarla zenginleşen literatür ve
ulusal, uluslar arası kuruluşların belirlediği ölçütler, profesyonelleşme
sürecini hızlandırmıştır. Günümüzde müze eğitimi, eleştirel yaklaşımı esas alan
ve bu bağlamda, koleksiyondan önce ziyaretçiyi merkeze koyan bir yapıdadır.
Müzeler bugün, eğitim programlarını oluştururken farklı hedef kitlelere
yönelik, farklı uygulamaları dikkate almaktadırlar. Genel olarak tüm müzelerde
birincil hedef kitle olan öğrencilerin, müzelerden doğrudan eğitimi
destekleyecek dolaylı ya da yaygın bir eğitim kurumu olarak yararlandırılmaları
için müze-okul işbirliğini öngören programlar hazırlanmaktadır. Bunun yanı sıra
interaktif uygulamalar ve internet ortamında ulaşılabilen koleksiyonlar, müze
eğitimindeki güncel seçenekler olarak değerlendirilebilir. Müze eğitiminin
temel amacı, müzenin sahip olduğu nesneleri ziyaretçi ile buluşturarak deneyim
yoluyla öğrenme sağlamaktır.
Museology
all over the world begins with the gathering of rare objects by influential
people. In the 18th century during the process of institutionalization, the
collections were exhibited to an elite class as a show of power and prestige.
As a result of the ideas of freedom and equality brought by the French
Revolution in the 19th century, the first public exhibition in the Louvre in
1793 took the first step in the field of museum education. From that time it
has been developed under the influence of the political, economic,
technological, and therefore social transformations that have taken place.
During this development process, the professionalization have been accelerated
by museology or museum education departments in universities, the literature
enriched by the academic studies and the criteria determined by national and
international institutions. Today, museum education is based on a critical
approach and in this context, the visitor is in focus rather than the
collection. Museums are considering different applications for different target
audiences. Programs aiming at museum-school cooperation are being prepared for
the students as indirect educational support. In addition, interactive
applications and accessible collections on the internet can be considered as
current options in museum education. The main aim of the museum education is to
provide learning through experience by bringing together the objects with the
audiences.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 11 |