Joseph Conrad’ın ‘Karanlığın Yüreği’ adlı eserinin sinema uyarlaması olan Francis Ford Coppola’nın ‘Apocalypse Now’ı arasındaki anlatımsal ve biçimsel yakınlıklar makalenin temel konusudur. İki eserin anlatmak istedikleri ve anlatırken kullandıkları dil, görüntü, müzik vs. birçok anlamda karşılaştırılmıştır. Emperyalizmin ve savaşın konunun ard yöresini oluşturduğu bu iki eser hem roman hem de film olarak çok büyük ilgi görmüşlerdir. Kitap, bir tür yarı tanrı haline gelmiş asi asker, deli ve tehlikeli Albay Kurtz'u öldürme göreviyle gönderilen Yüzbaşı Willard’ı ormanın, bataklıkların derinliklerinde, savaş alanlarının ortasında yaptığı yolculuğu anlatır. Savaşın dehşet ve deliliği içinde bir kabus yolculuğu, insanın ruhunda kök salmış kötülüğe dair bir anlatıma dönüşür. Conrad’ın ve hem de Coppola’nın metinlerinde iki yazara ait temel endişeler şöyledir: Emperyalizmin ahlaki sorunları nelerdir? İnsan davranışına neler yakışır? Hepimiz nefretin büyüsüyle bir sır saklar mıyız? Kitabın yazarı ve filmin senaryo yazarının siyasi yaklaşımının net bir şekilde ortaya konduğu bu iki esere eleştirel açıdan bakmaya çalıştık. Bu anlamda bir roman ve onun sinema uyarlaması yoluyla bu eserleri yaratanlar; yaşadıkları dönemi ve bakış açılarını, bize iletmekte ve kendi doğrularını kabul ettirmeye çalışmaktadır. Bu bağlamda iki esere ve sahiplerine başka bir tarzda yeniden bakmak gerekiyor. Biz bu yeniden bakışta yöntem olarak Marksist eleştirinin öğelerini kullandık.
‘Karanlığın Yüreği’ ‘Apocalypse Now’ Joseph Conrad Coppola Milius emperyalizm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 1 |