Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM FRANSIZCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ (1993–2017)

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 24, 216 - 238, 15.10.2024
https://doi.org/10.20304/humanitas.1457498

Öz

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de, uzun yıllardır bilim, teknoloji, ulaşım ve iletişim araçlarının gelişimi ve ilerleyişi, yabancı dile olan ihtiyacı arttırmıştır. Artan bu ihtiyaç ve iletişim sorunları, yabancı dil öğrenimi ve öğretimi konusunu sıklıkla gündeme taşımaktadır. Yabancı dil öğretimi; öğretmen, öğrenci, kurum, yöntem, ders araç gereçleri ve eğitim-öğretim programından oluşan çok boyutlu bir süreçtir. Bu araştırmada, Cumhuriyet döneminde, ortaöğretim Fransızca dersi için Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanıp uygulanan 1993, 2006, 2011 ve 2017 öğretim programlarının biçimsel yapıları, vizyonu, genel amaç ve hedefleri, içerikleri, öğrenme alanları, öğrenme-öğretme süreçleri ve ölçme değerlendirme öğeleri esas alınarak, programların karşılaştırmalı olarak incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırma, nitel araştırma deseni benimsenerek gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, temel olarak Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan ortaöğretim programları ve “Tebliğler Dergisi” incelenmiş, ilgili kaynaklar taranmış ve Fransızca dersi öğretim programlarının, tarihsel süreçteki durumunun ortaya konmasına yönelik veriler toplanmıştır. Yapılan çalışmanın sonuçlarına göre, 1993 programının diğer programlara göre eksiklerinin olduğu ve sözü edilen eksikliklerin 2017 programına kadar, tamamlanmaya çalışıldığı anlaşılmıştır. Programların tümünde, öğrenci merkezli bir dil öğretimi bakış açısının olduğu belirlenmiştir. Öğrenci merkezli bakış açısı, son programa gelindiğinde, öğrencinin bir yandan dil öğrenirken bir yandan da, daha dışa dönük, sosyal ve kültürel olarak kendini geliştirebilen bir birey haline gelmesi gerektiğini vurgulayan bir bakış açısına dönüşmüştür. 2017 programında, öğrencinin, sorumluluk bilinci kazanmış, bilişsel ve psiko-sosyal becerilerini, problem çözme ve kendi kararlarını verebilme yönünde kullanabilen bir birey olarak değerlendirilmesi gerektiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Bür, B. ve Aycan, A. (2013). Birinci yabancı dil olarak öğrenilen İngilizcenin ikinci yabancı dil Fransızcanın öğrenim sürecine etkisi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(10), 193-207.
  • Büyükyavuz, O. ve Aydoslu, A. (2005, Kasım 16-19). Burdur’da İngilizce öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. 1. Burdur Sempozyumu, Türkiye.
  • Demircan, Ö. (1988). Türkiye’de Yabancı Dil. Remzi Kitabevi.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Anı Yayıncılık. Güven, İ. (2014). Türk eğitim tarihi. Pegem Akademi.
  • Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlıklar nereden kaynaklanıyor?. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 15-26.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1993). Lise öncesi hazırlık sınıfı bulunan ortaöğretim kurumlarının yabancı dil (İngilizce, Fransızca, Almanca) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Ortaöğretim kurumları 10, 11 ve 12. sınıf ikinci yabancı dil Fransızca dersi öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Ortaöğretim 1, 2 ve 3. yabancı dil Fransızca dersi (hazırlık, 9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Ortaöğretim Fransızca dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). Tebliğler Dergisi, 68(2574, 473).
  • Merter, F. ve Kartal, Ş. (2013). 1967’den günümüze lise din kültürü ve ahlak bilgisi dersleri öğretim programlarında Atatürkçülük ve Türk kültürü konuları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 1-26.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme: teoriler teknikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.

EVALUATION OF FRENCH LANGUAGE TEACHING PROGRAMS IN SECONDARY EDUCATION (1993-2017)

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 24, 216 - 238, 15.10.2024
https://doi.org/10.20304/humanitas.1457498

Öz

The development and progress of science, technology, transport and communication tools over many years have increased the need for a foreign language in our country and throughout the world. Because of this growing need, communication problems often bring the subject of foreign language learning and teaching to the fore. Foreign language teaching is a multi-dimensional process consisting of a teacher, a student, an institution, a method, course materials and an educational program. In this research, the aim is to examine the programs comparatively in terms of objectives, content, the learning-teaching process and elements of measurement and evaluation of the French course education programs in 1993, 2006, 2011 and 2017 developed and implemented by the Ministry of National Education during the Republican Era. This research was carried out using the qualitative research method. Data were collected using the document analysis technique, which is one of the qualitative research methods. In this study, the secondary education programs published by the Ministry of National Education and the "Journal of Communiqués" were examined, relevant sources were reviewed and data were collected to reveal the situation of French language curricula in the historical process. According to the results of the study, it was understood that the 1993 program had deficiencies compared to other programs and that these deficiencies were tried to be completed until the 2017 program. It has been determined that all of the programs have a student-centered language teaching perspective. The learner-centered perspective has been transformed in the last program into a perspective that emphasizes the need for students to become more outgoing, socially and culturally self-developed individuals while learning a language. In the 2017 program, it was determined that the student should be evaluated as an individual who has gained a sense of responsibility and is able to use his/her cognitive and psycho-social skills to solve problems and make his/her own decisions.

Kaynakça

  • Bür, B. ve Aycan, A. (2013). Birinci yabancı dil olarak öğrenilen İngilizcenin ikinci yabancı dil Fransızcanın öğrenim sürecine etkisi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(10), 193-207.
  • Büyükyavuz, O. ve Aydoslu, A. (2005, Kasım 16-19). Burdur’da İngilizce öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. 1. Burdur Sempozyumu, Türkiye.
  • Demircan, Ö. (1988). Türkiye’de Yabancı Dil. Remzi Kitabevi.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Anı Yayıncılık. Güven, İ. (2014). Türk eğitim tarihi. Pegem Akademi.
  • Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlıklar nereden kaynaklanıyor?. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 15-26.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1993). Lise öncesi hazırlık sınıfı bulunan ortaöğretim kurumlarının yabancı dil (İngilizce, Fransızca, Almanca) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Ortaöğretim kurumları 10, 11 ve 12. sınıf ikinci yabancı dil Fransızca dersi öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Ortaöğretim 1, 2 ve 3. yabancı dil Fransızca dersi (hazırlık, 9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Ortaöğretim Fransızca dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). Tebliğler Dergisi, 68(2574, 473).
  • Merter, F. ve Kartal, Ş. (2013). 1967’den günümüze lise din kültürü ve ahlak bilgisi dersleri öğretim programlarında Atatürkçülük ve Türk kültürü konuları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 1-26.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme: teoriler teknikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fransız Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Gülden Kirazlı 0009-0000-2311-6864

Füsun Saraç 0000-0002-1354-0239

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2024
Kabul Tarihi 11 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Kirazlı, G., & Saraç, F. (2024). ORTAÖĞRETİM FRANSIZCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ (1993–2017). HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 12(24), 216-238. https://doi.org/10.20304/humanitas.1457498