In his novel The Disappearance of Jim Sullivan, published in 2009, the contemporary French novelist Tanguy Viel questions his own conception of the international novel by using the technique of metafiction. Through his narrative framework, Viel suggests that an international novel can ultimately only be an American novel. Despite what his title might suggest, he explores questions such as: What is an American novel? What are its fundamental elements? These questions are answered in the voice of a narrator who illustrates the archetypes of the American novel. The narrator chronicles the journey of Dwayne Koster, a literature professor portrayed as an average American and an anti-hero, while describing the characteristics of American popular culture and its soft power. Enriched by innovative narration and original narrative codes, the story highlights the typical elements of the American novel, integrating a detailed description of the American way of life. According to Tanguy Viel, a typical novel would feature a main character whose ordinary life suddenly changes, often through themes such as extramarital affairs, betrayal, divorce, and the disintegration of family and professional life. However, the main element that leads the reader to question the relationship between fiction and reality is the allusion made in the title to the disappearance of Jim Sullivan. Inspired by the fate of Jim Sullivan, an American singer who disappeared without a trace, Viel constructs the disappearance of his protagonist under similar conditions. This study aims to shed light on how the French author Tanguy Viel, while revealing the essence of the international/American novel, skillfully uses the technique of metafiction and narrative mechanisms to criticize, in a deeply ironic manner, American literary culture.
Tanguy Viel Metafiction International Novel American Popular Imagery Dual-Layered Narrative.
2009 yılında yayımlanan La Disparition de Jim Sullivan (Jim Sullivan'ın Kayboluşu) adlı kitabında çağdaş Fransız romancı Tanguy Viel üstkurmaca tekniğini oldukça başarılı bir biçimde kullanarak kendi uluslar arası roman anlayışını sorgulamaktadır. Romanında kurguladığı olay örgüsünden hareketle Tanguy Viel’e göre uluslar arası bir roman kaçınılmaz olarak Amerikan romanıdır. Roman, başlığının içerdiği anlamın aksine Amerikan romanı nedir, temel unsurları nelerdir? sorularına yönelirken, tüm bu soruları yanıtlama görevini üstlenen bir anlatıcının sesinden Amerikan romanının arketiplerini de örneklendirir. Anlatıcı, ortalama bir Amerikalı ve aynı zamanda da bir anti-kahraman olarak karşımıza çıkan edebiyat profesörü Dwayne Koster’ın yolculuğunu aktarırken Amerikan popüler kültürünü ve onun yumuşak gücünün (soft power) özelliklerini anlatır. Amerikan yaşam tarzının anlatımı ile detaylandırılan, yenilikçi anlatı kodları ile bezeli bu roman; Amerikan romanına özgü unsurları barındırır. Tanguy Viel’e göre tipik olarak başkişinin sıradan yaşamının bir anda evlilik dışı ilişki, ihanet, boşanma, aile ve iş yaşamında çöküşü ile sonuçlanması gereken romanda, gerçek ile kurmaca arasındaki ilişkiyi sorgulamamıza neden olan temel unsur ise romanın başlığında bulunan Jim Sullivan’ın kayboluşu olayına yapılan göndermedir. İz bırakmadan kaybolan Jim Sullivan’ın kaderinden esinlenen Viel başkişisinin kayboluşunu da benzer koşullarda kurgular. Bu çalışmanın amacı Fransız yazar Tanguy Viel’in uluslararası roman/Amerikan romanının özünü ortaya koyarken yararlandığı üstkurmaca tekniğini ve son derece ironik ve eleştirel bir şekilde yaklaştığı Amerikan edebiyat kültürünü imcelerken ustaca kullandığı anlatı mekanizmalarını ortaya koymaktır.
Amerikan popüler imgeleri İki katmanlı anlatı Uluslararası roman Üstkurmaca Tanguy Viel.
Dans son roman La Disparition de Jim Sullivan, publié en 2009, le romancier contemporain français Tanguy Viel interroge sa propre conception du roman international en recourant à la technique de la métafiction. À travers sa trame narrative, Viel suggère qu’un roman international ne peut être, en fin de compte, qu’un roman américain. Malgré ce que son titre pourrait laisser entendre, explore des questions telles que : qu’est-ce qu’un roman américain ? Quels sont ses éléments fondamentaux ? Ces questions trouvent réponse dans la voix d’un narrateur qui illustre les archétypes du roman américain. Le narrateur relate le voyage de Dwayne Koster, un professeur de littérature dépeint comme un Américain moyen et un anti-héros, tout en décrivant les caractéristiques de la culture populaire américaine et de son soft power. Enrichi par une narration innovante et des codes narratifs originaux, le récit met en lumière les éléments typiques du roman américain, en intégrant une description détaillée du mode de vie américain. Selon Tanguy Viel, un roman typique mettrait en scène un personnage principal dont la vie ordinaire bascule brusquement, souvent à travers des thèmes tels que les relations extraconjugales, la trahison, le divorce, et la désintégration de la vie familiale et professionnelle. Cependant, l’élément principal qui conduit le lecteur à interroger la relation entre fiction et réalité est l’allusion faite dans le titre à la disparition de Jim Sullivan. Inspiré par le sort de Jim Sullivan, un chanteur américain ayant disparu sans laisser de traces, Viel construit la disparition de son protagoniste dans des conditions similaires. Cette étude vise à mettre en lumière la manière dont l’auteur français Tanguy Viel, tout en dévoilant l’essence du roman international/américain, utilise habilement la technique de la métafiction et les mécanismes narratifs pour critiquer, de manière profondément ironique, la culture littéraire américaine.
Imagerie Populaire Américaine Métafiction Narration à deux niveaux Roman international Tanguy Viel.
Birincil Dil | Fransızca |
---|---|
Konular | Fransız Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 25 |