This study explores the developmental theories of Jean Piaget, Lev Vygotsky, and Michael Tomasello, three seminal figures in the field of cognitive psychology. Piaget's theory of genetic epistemology emphasizes the biological stages of cognitive development, highlighting how children construct knowledge through active interaction with their environment. Vygotsky introduces a sociocultural perspective, asserting that cognitive development is fundamentally shaped by social interactions and cultural tools, particularly language. Tomasello builds upon these foundations by integrating comparative primate studies, proposing that shared intentionality and cultural learning are unique to human cognition. Through a comprehensive examination of their theories, this study compares and critiques their contributions, illuminating the evolution of developmental psychology from individualistic to more socially and culturally integrated models. The analysis underscores the significance of integrating biological, social, and cultural factors in understanding cognitive development. The conclusion reflects on the enduring impact of these theorists on contemporary psychology and suggests directions for future research that bridges their perspectives.
Cognitive development Piaget Vygotsky Tomasello Sociocultural theory Shared intentionality
Bu çalışma, bilişsel psikolojinin önemli isimlerinden Jean Piaget, Lev Vygotsky ve Michael Tomasello’nun gelişimsel teorilerini ele alıyor. Piaget’nin genetik epistemoloji teorisi, çocukların çevreleriyle aktif etkileşim yoluyla bilgi inşa ettiklerini ve bilişsel gelişimin biyolojik aşamalara dayandığını savunur. Vygotsky, bilişsel gelişimi sosyal etkileşimler ve özellikle dil gibi kültürel araçlar üzerinden açıklayan bir sosyokültürel yaklaşım sunar. Tomasello ise bu yaklaşımları temel alarak karşılaştırmalı primat çalışmalarını sürece dahil eder ve ortak niyetlilik ile kültürel öğrenmenin insan bilişine özgü özellikler olduğunu ileri sürer. Bu çalışma, teoriler arasında kapsamlı bir karşılaştırma yaparak gelişimsel psikolojinin birey odaklı modellerden daha sosyal ve kültürel modeller yönünde nasıl bir dönüşüm geçirdiğini ortaya koymaktadır. Bilişsel gelişimi anlamak için biyolojik, sosyal ve kültürel faktörlerin bir arada ele alınmasının önemini vurgulayan çalışma, bu teorisyenlerin psikoloji üzerindeki kalıcı etkilerini değerlendirmekte ve perspektiflerini birleştiren gelecekteki araştırmalara dair öneriler sunmaktadır.
Bilişsel gelişim Piaget Vygotsky Tomasello Sosyokültürel teori Ortak niyetlilik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Bilgi ve Bilim Sosyolojisi |
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 25 |