Olgu Sunumu
PDF Zotero Mendeley EndNote BibTex Kaynak Göster

ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI

Yıl 2020, Cilt 5, Sayı 3, 157 - 174, 25.12.2020
https://doi.org/10.46578/humder.770944

Öz

Bu çalışmada öncelikle ortaokul düzeyindeki öğrencileri önceden bilgilendirmenin öğrencilerin; 1) haritadaki gösterimler ile yeryüzündeki varlıkları eşleme becerisine, 2) rota oluşturma becerisine ve 3) haritalarda kullanılan renkleri yorumlama becerisine bir katkı sağlayıp sağlamayacağı belirlenmeye çalışılmıştır. Uygulama sonuçları analiz edildiğinde; ilk iki beceri bakımından bilgilendirilen ve bilgilendirilmeyen öğrenciler arasında önemli bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, topografik harita veya bölge ile ilgili başlıca detaylar hakkında önceden bilgilendirmenin, ilk iki beceri bakımından öğrencilere herhangi bir katkı sağlamadığı şeklinde değerlendirilebilir. Üçüncü beceri bakımından önceden bilgilendirilen öğrenciler daha başarılı olmuştur. Ancak, birinci ve üçüncü beceri birbirini bütünler niteliktedir ve bilgilendirme yazısında haritada kullanılan renklere dair herhangi bir açıklama yoktur. Ayrıca, ortaokul öğrencilerinin harita çizme becerileri ölçülmüştür. Uygulama sonuçları çeşitli kartografik ölçütlere göre analiz edildiğinde; iyi olarak nitelendirilebilecek harita sayısının az ve yaş ile doğru orantılı artmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, ortaokullarda harita eğitimine daha fazla önem ve yer verilmesi gerektiğini düşündürmektedir.

Kaynakça

  • Buğdaycı, İ., ve Bildirici, İ. Ö. (2009). Harita kullanımının coğrafya eğitimindeki önemi. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 12. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, 11-15.
  • Carswell, R. J. (1970). Children's Abilities in Topographic Map Reading.
  • Hennerdal, P. (2015). Beyond the Periphery: Child and Adult Understanding of World Map Continuity. Annals of the Association of American Geographers, 105(4), 773-790.
  • Joshi, M. S., vd. (1999). Children's journey to school: Spatial skills, knowledge and perceptions of the environment. British Journal of Developmental Psychology, 17(1), 125-139.
  • Keiper, T. A. (1999). GIS for elementary students: An inquiry into a new approach to learning geography. Journal of geography, 98(2), 47-59.
  • Ooms, K., vd. (2016). Education in cartography: what is the status of young people’s map-reading skills? Cartography and Geographic Information Science, 43(2), 134-153.
  • Piaget, J. ve Inhelder, B. (1956) The Child’s Conception of Space, London: Routledge.
  • Wang, Y., ve Wang, J. (2011). Surveying and mapping education and training in China. Survey Review, 43(322), 427-435.
  • Weber, A., vd. (2010). Cartography meets gaming: navigating globes, block diagrams and 2D maps with gamepads and joysticks. The Cartographic Journal, 47(1), 92-100.
  • Windiastuti, R. (2012). Map Drawing Competition for Children in Indonesia. In Maps for the Future, 255-267.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uzaktan Algılama
Bölüm Olgu Sunumu Makaleleri
Yazarlar

Halil İbrahim ŞENOL (Sorumlu Yazar)
HARRAN UNIVERSITY
0000-0003-0235-5764
Türkiye


Turkay GÖKGÖZ
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ, İNŞAAT FAKÜLTESİ, HARİTA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
0000-0001-8716-6131
Türkiye

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Yayınlandığı Sayı Yıl 2020, Cilt 5, Sayı 3

Kaynak Göster

Bibtex @olgu sunumu { humder770944, journal = {Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi}, issn = {}, eissn = {2528-8733}, address = {}, publisher = {Harran Üniversitesi}, year = {2020}, volume = {5}, pages = {157 - 174}, doi = {10.46578/humder.770944}, title = {ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI}, key = {cite}, author = {Şenol, Halil İbrahim and Gökgöz, Turkay} }
APA Şenol, H. İ. & Gökgöz, T. (2020). ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI . Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi , 5 (3) , 157-174 . DOI: 10.46578/humder.770944
MLA Şenol, H. İ. , Gökgöz, T. "ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI" . Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi 5 (2020 ): 157-174 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/humder/issue/58494/770944>
Chicago Şenol, H. İ. , Gökgöz, T. "ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI". Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi 5 (2020 ): 157-174
RIS TY - JOUR T1 - ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI AU - Halil İbrahim Şenol , Turkay Gökgöz Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.46578/humder.770944 DO - 10.46578/humder.770944 T2 - Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 157 EP - 174 VL - 5 IS - 3 SN - -2528-8733 M3 - doi: 10.46578/humder.770944 UR - https://doi.org/10.46578/humder.770944 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI %A Halil İbrahim Şenol , Turkay Gökgöz %T ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI %D 2020 %J Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi %P -2528-8733 %V 5 %N 3 %R doi: 10.46578/humder.770944 %U 10.46578/humder.770944
ISNAD Şenol, Halil İbrahim , Gökgöz, Turkay . "ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI". Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi 5 / 3 (Aralık 2020): 157-174 . https://doi.org/10.46578/humder.770944
AMA Şenol H. İ. , Gökgöz T. ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI. Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi. 2020; 5(3): 157-174.
Vancouver Şenol H. İ. , Gökgöz T. ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI. Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi. 2020; 5(3): 157-174.
IEEE H. İ. Şenol ve T. Gökgöz , "ORTAOKUL ÇOCUKLARININ HARİTA BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI", Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi, c. 5, sayı. 3, ss. 157-174, Ara. 2020, doi:10.46578/humder.770944