In the
study, it was aimed to reveal organizational factors affecting the levels of organizational
cynicism (antecedents) and influenced by organizational cynicism levels (consequences
/ outcomes) of teachers / lecturers working in primary schools, junior high schools,
high schools and universities in Turkey. For this purpose, findings obtained from
independent quantitative studies on the subject are combined and interpreted by
a meta-analysis method which aims to bring together the results of independent and
similar researches in a consistent and harmonious way. The existence of a large
number of researches in educational institutions that have reached different conclusions
about organizational cynicism predecessors and outcomes leads to the need to evaluate
these research results as a whole. In the study, it was determined that organizational
cynicism antecedents and their results were analyzed separately, and as a result
there was a strong negative correlation between organizational cynicism and antecedent
factors affecting cynicism, also a very weak and negative relationship with consequence
factors influenced by organizational cynicism. In addition, the relationship between
organizational cynicism and predecessor and successor factors has also been examined
in terms of preliminary and successor sub-factors in which meta-analysis is included.
Organizational cynicism meta-analysis method effect size teacher/lecturer
Çalışmada,
Türkiye’deki ilkokul, ortaokul, lise ve üniversitelerde görev yapan öğretmen/öğretim
elemanlarının, örgütsel sinizm düzeylerini etkileyen (öncüller) ve örgütsel sinizm
düzeylerinden etkilenen (ardıl/sonuçlar) örgütsel faktörleri ortaya çıkarmak amaçlanmıştır.
Bu amaçla, ilgili konuda birbirinden bağımsız yapılmış nicel çalışmalardan elde
edilen bulgular, bağımsız ve benzer araştırmaların sonuçlarını tutarlı ve uyumlu
bir şekilde bir araya getirmeyi amaçlayan meta-analiz yöntemi ile birleştirilmiş
ve yorumlanmıştır. Eğitim kurumlarında örgütsel sinizmin öncülleri ve ardıllarıyla
ilgili farklı sonuçlara ulaşmış çok sayıda araştırma bulunması, bu araştırma sonuçlarının
bir bütün halinde değerlendirilmesi ihtiyacını doğurmaktadır. Araştırmada, örgütsel
sinizmin öncülleri ve sonuçları ayrı ayrı analiz edilmiş ve sonucunda örgütsel sinizm
ile sinizmi etkileyen öncül örgütsel faktörler arasında güçlü düzeyde negatif yönlü
bir ilişki bulunurken, sinizmden etkilenen ardıl örgütsel faktörler ile çok zayıf
düzeyde negatif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında, örgütsel
sinizmle ile öncül ve ardıl örgütsel faktörler arasındaki ilişki, meta-analize dâhil
edilen çalışmalarda yer verilen öncül ve ardıl alt örgütsel faktörler açısından
da incelenmiştir.
Örgütsel sinizm meta-analiz yöntemi etki büyüklüğü öğretmen/öğretim elemanı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 33 Sayı: 4 |