This study investigated the impact
of explicit instruction of collocations on EFL learners’ English proficiency. To
this end, the performance of two groups of EFL learners in the form of time-series
assessment was compared. To ensure the homogeneity of the participants, a pretest
namely Preliminary English Test (PET) was administered. The teacher and the textbooks
for both groups were the same, however in the experimental group there was an explicit
emphasis on collocations in all four language skills. Moreover, these students were
required to keep track of collocations by taking careful notes and using them in
their productive skills in order to activate and internalize them. They were also
instructed to transcribe the listening passages of the textbook after the tests
were administered in class. The control group was only implicitly exposed to collocations.
Continuous formative assessment was used to keep track of the learners’ progress
towards reaching the intermediate proficiency level. To conclude the three-month
course, FCE (First Certificate in English) past-papers were given to both groups
and a comparison was drawn in their performance. The results indicated that the
experimental group outperformed the control group, suggesting that teaching collocations
explicitly may lead to improvement in language proficiency.
Explicit instruction of collocations EFL learners test performance proficiency exams
Bu çalışma eşdizimliliğin belirgin öğretimi yöntemiyle İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil yeterliğine etkisini araştırmıştır. Bu amaçla,
iki öğrenci grubunun performansları zaman serisi değerlendirme biçiminde karşılaştırılmıştır. Katılımcıların homojenliğini sağlamak için, ön
test uygulanmıştır. Her iki grubun kitapları ve öğretmeni aynı olmuştur ancak deney
grubunda eşdizimlilik her dört dil becerisi için belirgin biçimde vurgulanmıştır. Buna ek olarak, bu öğrencilerden
eşdizimliliği kavramak ve yerleştirmek için dikkatli bir şekilde
not almaları ve kullanmaları istenmiştir. Ayrıca, testler uygulandıktan sonra dinleme
metinlerini yazıya aktarmaları istenmiştir. Eşdizimlilik kontrol grubundaki öğrencilere ise örtük bir şekilde
sunulmuştur. Öğrencilerin orta seviye yeterliliğe ulaşma sürecini takip edebilmek
için sürekli biçimlendirici değerlendirme kullanılmıştır. Üç ay süren dersin sonunda,
FCE (First Certificate in English) sınavının geçmiş örnekleri her iki gruba da uygulanmış
ve iki grubun performansları karşılaştırılmıştır. Sonuçlar deney grubunun kontrol
grubuna göre daha başarılı olduğunu göstermiştir. Bu sonuçlardan da eşdizimliliğin belirgin bir biçimde öğretilmesinin dil yeterliğinin gelişimine olumlu
katkı yapabileceği anlaşılmıştır.
Eşdizimliliğin belirgin öğretim yöntemiyle öğretilmesi yabancı dil olarak İngilizce öğrenenler sınav performansı yeterlik sınavları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 33 Sayı: 4 |