Bu
araştırmada, öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin algıları
ile öğrencilerin okul başarıları arasındaki ilişkilerin ortaya konulması
amaçlanmıştır. Bu kapsamda, 2012 – 2013 öğretim yılında Ankara ilinde bulunan kamu
ortaokullarındaki öğretmenlerin kendi örgütsel vatandaşlık davranışlarına
ilişkin algıları ile aynı öğretim yılında bu okullarda okuyan 8. sınıf
öğrencilerinin okul başarıları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesine
çalışılmıştır. Araştırma betimsel bir araştırma olup, ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Örneklem, Basit Rastgele Örnekleme yöntemiyle hesaplanmıştır. Araştırmada
öğretmenlerin Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarını (ÖVD) ölçmek üzere Yaylacı
(2004) tarafından geliştirilen ÖVD ölçeği kullanılmıştır. Araştırma, 85 kamu
ortaokulunda görev yapmakta olan 533 öğretmene ulaşılarak tamamlanmıştır. Öğrencilerin
okul başarıları olarak, araştırma kapsamındaki okulların 8. Sınıf
öğrencilerinin son üç yıllık yılsonu başarı puanı ortalamaları esas alınmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler, örgütsel vatandaşlık davranışları ile
ilgili olumlu görüşlere sahip olup bu davranışları genellikle
göstermektedirler. Öğretmenlerin meslekteki kıdemleri arttıkça örgütsel
vatandaşlık davranışları pozitif yönde artmaktadır. Bulundukları okuldaki
çalışma süreleri arttıkça da öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları
pozitif yönde artmaktadır. Öğretmenlerin “uyma”, “sadakat” ve “bireysel
inisiyatif” davranışları ile öğrencilerin okul başarıları arasında pozitif
yönlü bir ilişki bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, okul
yönetimlerine ve eğitimle ilgili yetkililere, öğretmenlerin örgütsel
vatandaşlık davranışlarının yaygınlaştırılması ve artırılmasına dönük
önerilerde bulunulmuştur.
This study aims to reveal
the relationship between the perceptions of teachers serving at state secondary
schools located in central districts of Ankara with regard to their own
organizational citizenship behavior and the achievements
of the 8th grade students who were registered in these schools during the 2012-2013 academic year.
This descriptive study was conducted using a relational survey model. The sample
was calculated by simple random sampling method. Research was completed with 533 teachers at 85 public
secondary schools. As the criterion for the students’ school success, the average
grades from the last three years of 8th graders studying in the
2012-2013 academic year have been taken. At the conclusion of the study, it was
discovered that teachers generally have the perception that they show
organizational citizenship behaviors. When seniority of the teachers increases,
their organizational citizenship behavior also increases. Besides, the working
years of teachers at their current schools positively affect their level of
organizational citizenship behavior. In addition, “students’ success” increases
positively as the teachers’ “compliance”, “loyalty” and “individual initiative”
behaviors increase. Based on the findings of the research, school
administrators and educational authorities are advised to spread and improve
organizational citizenship behavior in educational organizations.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 2 |