BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 28 Sayı: 28-2, 132 - 151, 01.06.2013

Öz

The aim of this research is to determine the effects of 7E model to ensure misconceptions towards to scientific ideas and the effect of this change on the persistence about simple electrical circuits. The research was carried out on three different groups of the 11th grade students of Mamak Çağrıbey Anatolian High School in Ankara. In the research, to which pre and post-test with control group quasi-experimental design were applied, misconception test which consisting of three-tier questions was used as data collection tools. The lesson has been taught using 7E model based on constructivist approach in experimental group by the researcher, in control-I group, the course has been taught using direct instruction and question-answer method by the researcher and in control-II group the course has been taught using direct instruction and question-answer method by another physics teacher. According to the findings of the study, it is shown that 7E model has a significantly contribution to the to conceptual change and retention.

Kaynakça

  • Ateş, S. ve Polat M. (2005). Elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme evreleri metodunun etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 39-47.
  • Ates, S. (2005). The effectiveness of the learning-cycle method on teaching DC circuits to prospective female and male science teachers. Research in Science & Technological Education. 23(2), 213-227.
  • Avcıoğlu, O. (2008). Lise 2 fizik dersinde Newton yasaları konusunda 7E modelinin başarıya etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Bauman, R.P., & Adams, S. (1990). Misunderstandings of Electric Current", Phys. Teach. 28, 334.
  • Borges, A. T. and Gilbert, J. K. (1999). Mental models of electricity. International Journal of Science Education, 21 (1), 95-117.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel Desenler. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Bybee, R. W. (2003). Why The Seven E's, Web: http://www.miamisci.org/ph/lpintro7e.html. Erişim Tarihi: 20.02.2010.
  • Chambers, S. and Andre, T. (1997). Gender, prior knowledge, interest, and experience in electricity and conceptual change text manipulations in learning about direct current. Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 107123.
  • Chen, C.C., Lin, H.S. and Lin, M.L. (2002). Developing a two-tier diagnostic instrument to assess high school students’ understanding-the formation of images by a plane mirror. Proceedings of National Science Council, 12(3), 106-121.
  • Cohen, R., Eylon, B., & Ganiel,U. (1983). Potential differences and current in simple electric circuits: A study of students’ concepts. American Journal of Physics, 51(5), 407-412.
  • Demirezen, S. (2010). Elektrik devreleri konusunda 7E modelinin öğrencilerin başarı, bilimsel süreç becerilerinin gelişimi, kavramsal başarıları ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eisenkraft, A. (2003). Expanding the 5E Model. The Science Teacher. 70(6), 56-59.
  • Engelhardt, P., & Beichner, R. (2004). Students' understanding of direct current resistive electrical circuits. American Journal of Physics, 72, 98-115.
  • Eryılmaz, A. ve Sürmeli E. (2002). Üç aşamalı sorularla öğrencilerin ısı ve sıcaklık konularındaki kavram yanılgılarının ölçülmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresine Sunulmuş bildiri.
  • Güneş, B., Özdemir, İ.E., Temiz, B.K., Gülçiçek, Ç., Kanlı, U., Ünsal, Y., Tunç, T. (2005). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. R. Yağbasan (Ed.), Bilimsel hatalar ve kavram yanılgıları (s. 59-114). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Heller, P. M. and Finley, F.N. (1992). Variable uses of alternative conceptions: A case study in current electricity. Journal of Research in Science Teaching. 29(3), 259-275.
  • İpek, H., & Çalık, M. (2008). Combining Different Conceptual Change Methods within Four-Step Constructivist Teaching Model: A Sample Teaching of Series and Parallel Circuits. International Journal of Environmental & Science Education, 3, 143-153
  • Kalaycı Ş. (2006). SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuvar yaklaşımı ile doğrulama laboratuvar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Küçüközer, H. (2003). Lise I öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusuyla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 142-148.
  • Küçüközer H. (2004). Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilen öğretim modelinin lise 1. Sınıf öğrencilerinin basit elektrik devrelerine ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Lee, Y. and Law, N. (2001). Explorations in promoting conceptual change in electrical concepts via ontological category shift. International Journal Science Education, 23(2),111-149.
  • McDermott, L.C. and Shaffer, P.S. (1992). Research as a guide for curriculum development: An example from introductory electricity. Part I: investigation of student understanding. American Journal of Physics, 60(11), 9941003.
  • Mecit, Ö. (2006). 7E Öğrenme evresi modelinin beşinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme yeteneği gelişimine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen ve Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Millar, R., & King, T. (1993). Students’ understanding of voltage in simple series electric circuits. International Journal of Science Education, 15(3), 339-349.
  • Osborne, R. (1983). Towards modifying children’s ideas about electric current. Research in Science and Technological Education. 1(1), 73-82.
  • Örgün, E. (2002). Lise Ögrencilerinin Elektrik Akımı Konusundaki Kavram Yanılgılarında Yapıcı Ögretim Yaklasımının Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özmen H. (2004), Fen Öğretiminde Öğrenme Teorileri Ve Teknoloji Destekli Yapılandırmacı (Constructivist)
  • Öğrenme. The Turkish Online Journal of Education Technology, 3(1), 1303–6521.
  • Peşman, H. (2005). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin basit elektrik devreleri ile ilgili kavram yanılgılarını ölçmek amacıyla üç basamaklı bir testin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Schulte, P.L. (1996). A definition of constructivism. Science Scope. 20(6), 25-27.
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve İnan, S. (2006). The effect of the computer assigted teaching and 7E model of the constructivist learning methods on the achievements and attitudes of high school students. Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(4), 1303-6521.
  • Sencar, S. (2001). Cinsiyetin dokuzuncu sınıf öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusunda sahip oldukları kavram yanılgılarının farklı kategorilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Sencar, S., Yılmaz E.E. ve Eryılmaz A. (2001). High school students’ misconceptions about simple electric circuits. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 113-120.
  • Shipstone, D.M., Jung, W. & Dupin, J.J. (1998). A study of students’ understanding of electricity in five European countries. International Journal of Science Education, 10(3), 303-316.
  • Uzunkavak, M. (2004). Lise ve Dengi okul öğrencilerinin elektrik ve manyetizma öğreniminde karşılaştıkları kavram yanılgıları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fizik Anabilim Dalı, Isparta.
  • Vialatte, F.B. ve Cichocki, A. (2008). Spit Test Bonferonni Correction for QEEG statistical maps. Biological Cybernetics, 98, 208-303.
  • Yılmaz, H. ve Huyugüzel Çavaş, P. (2006). 4-E öğrenme halkası yönteminin öğrencilerin elektrik konusunu anlamalarına olan etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-18.
  • Yılmaz, G. K., Ertem, E. ve Çepni, S. (2010). The effect of the material based on the 7E model on the fourth grade students’ comprehension skill about fraction concepts. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2 1405–1409.

7E Modelinin Basit Elektrik Devreleri Konusundaki Kavram Yanılgıları Üzerine Etkisi

Yıl 2013, Cilt: 28 Sayı: 28-2, 132 - 151, 01.06.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, 7E modelinin, basit elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının bilimsel fikirlere doğru değişiminin sağlanması ve bu değişimin kalıcılığı üzerine etkisini belirlemektir. Araştırma, Ankara Çağrıbey Anadolu Lisesi 11.sınıf öğrencilerinden üç grup üzerinde yürütülmüştür. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığı araştırmada, veri toplama araçları olarak üç aşamalı sorulardan oluşan kavram yanılgıları testi kullanılmıştır. Deney grubunda işlenen ders araştırmacı tarafından 7E modeli kullanılarak, kontrol-I grubunda işlenen ders araştırmacı tarafından düz anlatım ve soru-cevap yöntemleri kullanılarak ve kontrol-II grubunda işlenen ders ise yine düz anlatım ve soru-cevap yöntemleri kullanılarak başka bir fizik dersi öğretmeni tarafından yürütülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre; 7E modelinin öğrencilerin kavramsal değişime ve bu değişimin kalıcılığına anlamlı bir katkı sağladığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Ateş, S. ve Polat M. (2005). Elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme evreleri metodunun etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 39-47.
  • Ates, S. (2005). The effectiveness of the learning-cycle method on teaching DC circuits to prospective female and male science teachers. Research in Science & Technological Education. 23(2), 213-227.
  • Avcıoğlu, O. (2008). Lise 2 fizik dersinde Newton yasaları konusunda 7E modelinin başarıya etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Bauman, R.P., & Adams, S. (1990). Misunderstandings of Electric Current", Phys. Teach. 28, 334.
  • Borges, A. T. and Gilbert, J. K. (1999). Mental models of electricity. International Journal of Science Education, 21 (1), 95-117.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel Desenler. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Bybee, R. W. (2003). Why The Seven E's, Web: http://www.miamisci.org/ph/lpintro7e.html. Erişim Tarihi: 20.02.2010.
  • Chambers, S. and Andre, T. (1997). Gender, prior knowledge, interest, and experience in electricity and conceptual change text manipulations in learning about direct current. Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 107123.
  • Chen, C.C., Lin, H.S. and Lin, M.L. (2002). Developing a two-tier diagnostic instrument to assess high school students’ understanding-the formation of images by a plane mirror. Proceedings of National Science Council, 12(3), 106-121.
  • Cohen, R., Eylon, B., & Ganiel,U. (1983). Potential differences and current in simple electric circuits: A study of students’ concepts. American Journal of Physics, 51(5), 407-412.
  • Demirezen, S. (2010). Elektrik devreleri konusunda 7E modelinin öğrencilerin başarı, bilimsel süreç becerilerinin gelişimi, kavramsal başarıları ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eisenkraft, A. (2003). Expanding the 5E Model. The Science Teacher. 70(6), 56-59.
  • Engelhardt, P., & Beichner, R. (2004). Students' understanding of direct current resistive electrical circuits. American Journal of Physics, 72, 98-115.
  • Eryılmaz, A. ve Sürmeli E. (2002). Üç aşamalı sorularla öğrencilerin ısı ve sıcaklık konularındaki kavram yanılgılarının ölçülmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresine Sunulmuş bildiri.
  • Güneş, B., Özdemir, İ.E., Temiz, B.K., Gülçiçek, Ç., Kanlı, U., Ünsal, Y., Tunç, T. (2005). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. R. Yağbasan (Ed.), Bilimsel hatalar ve kavram yanılgıları (s. 59-114). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Heller, P. M. and Finley, F.N. (1992). Variable uses of alternative conceptions: A case study in current electricity. Journal of Research in Science Teaching. 29(3), 259-275.
  • İpek, H., & Çalık, M. (2008). Combining Different Conceptual Change Methods within Four-Step Constructivist Teaching Model: A Sample Teaching of Series and Parallel Circuits. International Journal of Environmental & Science Education, 3, 143-153
  • Kalaycı Ş. (2006). SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuvar yaklaşımı ile doğrulama laboratuvar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Küçüközer, H. (2003). Lise I öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusuyla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 142-148.
  • Küçüközer H. (2004). Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilen öğretim modelinin lise 1. Sınıf öğrencilerinin basit elektrik devrelerine ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Lee, Y. and Law, N. (2001). Explorations in promoting conceptual change in electrical concepts via ontological category shift. International Journal Science Education, 23(2),111-149.
  • McDermott, L.C. and Shaffer, P.S. (1992). Research as a guide for curriculum development: An example from introductory electricity. Part I: investigation of student understanding. American Journal of Physics, 60(11), 9941003.
  • Mecit, Ö. (2006). 7E Öğrenme evresi modelinin beşinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme yeteneği gelişimine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen ve Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Millar, R., & King, T. (1993). Students’ understanding of voltage in simple series electric circuits. International Journal of Science Education, 15(3), 339-349.
  • Osborne, R. (1983). Towards modifying children’s ideas about electric current. Research in Science and Technological Education. 1(1), 73-82.
  • Örgün, E. (2002). Lise Ögrencilerinin Elektrik Akımı Konusundaki Kavram Yanılgılarında Yapıcı Ögretim Yaklasımının Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özmen H. (2004), Fen Öğretiminde Öğrenme Teorileri Ve Teknoloji Destekli Yapılandırmacı (Constructivist)
  • Öğrenme. The Turkish Online Journal of Education Technology, 3(1), 1303–6521.
  • Peşman, H. (2005). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin basit elektrik devreleri ile ilgili kavram yanılgılarını ölçmek amacıyla üç basamaklı bir testin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Schulte, P.L. (1996). A definition of constructivism. Science Scope. 20(6), 25-27.
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve İnan, S. (2006). The effect of the computer assigted teaching and 7E model of the constructivist learning methods on the achievements and attitudes of high school students. Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(4), 1303-6521.
  • Sencar, S. (2001). Cinsiyetin dokuzuncu sınıf öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusunda sahip oldukları kavram yanılgılarının farklı kategorilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Sencar, S., Yılmaz E.E. ve Eryılmaz A. (2001). High school students’ misconceptions about simple electric circuits. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 113-120.
  • Shipstone, D.M., Jung, W. & Dupin, J.J. (1998). A study of students’ understanding of electricity in five European countries. International Journal of Science Education, 10(3), 303-316.
  • Uzunkavak, M. (2004). Lise ve Dengi okul öğrencilerinin elektrik ve manyetizma öğreniminde karşılaştıkları kavram yanılgıları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fizik Anabilim Dalı, Isparta.
  • Vialatte, F.B. ve Cichocki, A. (2008). Spit Test Bonferonni Correction for QEEG statistical maps. Biological Cybernetics, 98, 208-303.
  • Yılmaz, H. ve Huyugüzel Çavaş, P. (2006). 4-E öğrenme halkası yönteminin öğrencilerin elektrik konusunu anlamalarına olan etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-18.
  • Yılmaz, G. K., Ertem, E. ve Çepni, S. (2010). The effect of the material based on the 7E model on the fourth grade students’ comprehension skill about fraction concepts. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2 1405–1409.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selçuk Demirezen Bu kişi benim

Rahmi Yağbasan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 28 Sayı: 28-2

Kaynak Göster

APA Demirezen, S., & Yağbasan, R. (2013). 7E Modelinin Basit Elektrik Devreleri Konusundaki Kavram Yanılgıları Üzerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-2), 132-151.