BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri

Yıl 2008, Cilt: 34 Sayı: 34, 178 - 188, 01.06.2008

Öz

Bu çalışmanın amacı yabancı dil öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlığı öz-yeterliklerini belirlemektir. Çalışma kapsamında, bilgi ve bilgisayar okuryazarlığı öz-yeterlikleri arasındaki ilişki ile öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlığı öz-yeterliklerinin sınıf ve cinsiyetlerine göre değişip değişmediğine bakılmıştır. Çalışmada, bilgi ve bilgisayar okuryazarlığı öz-yeterlik ölçeği olmak üzere iki ölçek kullanılmıştır. Sonuçlar, öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlık öz-yeterliklerinin oldukça yüksek olduğunu göstermektedir. Öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlık öz-yeterlikleri arasında pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık özyeterliklerinin sınıf ve cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediği incelendiğinde, adayların bilgi okuryazarlık öz-yeterlik puanları arasında sınıflarına ve cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca, öğretmen adaylarının bilgisayar okuryazarlık öz-yeterlik puanları arasında sınıflarına göre anlamlı bir farklılık bulunmazken, cinsiyetlerine göre ise erkekler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur

Kaynakça

  • American Association of School Librarians ve Association for Educational Communications and Technology (1998). Information Literacy Standards for Student Learning. Chicago: American Library Association,
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 24(1), 1- 10.
  • ALA (American Library Association) (1998). Presidential Committee on Information Literacy: Final report. 22 Mart 2007 tarihinde http://www.ala.org/acrl/ilstandardlo.html adresinden alınmıştır.
  • ALA (American Library Association). (2000). Information literacy: a position paper on information problem solving. ALA. 19 Şubat 2000 tarihinde http//www.ala.org/aasl/positions/PS_infolit.html adresinden alınmıştır.
  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğretmen adaylarınınin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1- 8.
  • Avrupa Konseyi (Conseil de l’Europe). (1993). Apprentissage des langues et citoyenneté européenne. Conseil de la coopération culturelle. Belçika.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman and Company.
  • Breivik, P. S., Hannock, V. ve Senn, J. (1998). A progress report on information literacy: An update on the American Library Association Presidential Committee on Information Literacy: Final report. Chicago: ALA.
  • Candy, P. C. (2002). Lifelong learning and information literacy. UNESCO’da sunulmuş olan White Paper. 11 haziran 2007 tarihinde http://www.nclis.gov/libinter/infolitconf&meet/candy-paper.html adresinden alınmıştır.
  • Carr, J. A. (1998). Information literacy and teacher education. 22 Mart 2007 tarihinde http://www.libraryinstruction. com/information-lit.html adresinden alınmıştır.
  • Cuq, J.-P. ve Gruca, I. (2003). Dictionnaire de didactique du français étrangère et seconde. Paris: Cle International.
  • ISTE. (2000). National educational technology standards for teachers. Eugune: International Society for Technology Education.
  • Karsten, R. ve Roth, M. R. (1998). “The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in introductory computer literacy courses”. Journal of Research on Technology Education, 31, 14-24.
  • Korkut, E. (2004). Pour apprendre une langue étrangère (FLE). Ankara: Pegema.
  • Koul, R. ve Rubba, P. (1999). An analysis of the reliability and validity of personal internet teaching efficacy beliefs scale.
  • Kurbanoğlu S. ve Akkoyunlu, B. (2003). A study on the relationship between students perceived computer self-efficacy and self-efficacy for information literacy skills. eLit 2003, Conferenca, Glasgow, 9-11 June 2003.
  • Kurbanoglu, S., Akkoyunlu, B. ve Umay, A. (2006). Developing the information literacy self-efficacy scale. Journal of Documentation, 62(6), 730-743.
  • Majid, S. ve Abazova, A. F. (1997). Computer literacy and use of electronic information sources by academics: A case study of International Islamic University Malaysia. Asian Librarie,. 8(4), 100 – 111.
  • MEB (2004). 1 – 8 Matematik ilköğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Pajares, F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Clearing up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Secretary's Commission on Achieving Necessary Skills (SCAN). (1991). What work requires of schools: A SCANS report for America 2000, Washington, DC: U.S. Government Printing Office. (ED 332 054).
  • Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı BilişimTeknolojileri ve Politikaları Özel İhtisas Komisyonu raporu. (2001) (Yayın No. DPT: 2560-öİK 576). Ankara: DPT.
  • TÜSİAD (1998). Türkiye’de mesleki ve teknik eğitimin yeniden yapılandırılması. Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği. (Rapor No: TY/184/1999). 14 Nisan 2001 tarihinde http//www.tusiad.org/turkish/rapor/mesleki/mesleki02-1.pdf adresinden alınmıştır.
  • Usluel, Y. K. (2007). Can ICT usage make a difference on student teachers' information literacy self-efficacy. Library & information science research 2007, 29(1), 92-102
  • Volman, M. (1997). New technologies, new literacies, new differences. Gender and ethnic differences in pupils' use of ICT in primary and secondary education. Journal of Curriculum Studies, 29(3), 315-328
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies (46-68). Cambridge: Cambridge University Press.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ece Korkut Bu kişi benim

Buket Akkoyunlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 34 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Korkut, E., & Akkoyunlu, B. (2008). Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 178-188.