BibTex RIS Kaynak Göster

Fen öğretiminde kavram haritaları ve senaryolar kavram yanılgılarını giderebilir mi?

Yıl 2006, Cilt: 31 Sayı: 31, 133 - 146, 01.06.2006

Öz

Bu çalışmada ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin Fen derslerinde “Hayvanları Tanıyalım” konusunda sahip oldukları kavramyanılgıları tespit edilmiş, bu yanılgıları gidermek için çalışma yaprakları geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Çalışma yapraklarında;kavram haritaları kullanılarak konunun bağlantıları ve özü verilmiş, senaryolar kullanılarak öğrencilerin hayal dünyasına girilmeyeçalışılmış ve öğrencilerin konuya farklı bakış açısı kazanmaları sağlanmıştır. Bu çalışmada İzmir ilinden (n=78, 33 kız, 45 erkeköğrenci) amaca bağlı örneklem seçimi yapılarak örneklem seçilmiş ve seçilen gruplar arasındaki farklar irdelenmiştir. Çalışmadaseçilen deney grubuna çalışma yaprakları hazırlanarak öğretim yapılmış, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemle öğretim yapılmıştır.Veri toplama aracı olarak ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmış, verilerin analizinde ise “t testi” kullanılmıştır. Çalışmasonucunda çalışma yapraklarının öğrencilerin “Hayvanları Tanıyalım” konusu ile ilgili kavram yanılgılarını gidermede etkili olduğutespit edilmiştir (t=7,03; p

Kaynakça

  • Cho, H., Kahle, J.B., & Norland, F.H. (1985). Investigation of high school biology textbooks as sources of misconceptions and difficulties in genetics and some suggestions for teaching genetics. Science Educaton. 69 (5), 707-719.
  • Driver, R.(1989). Students’ conceptions and the learning of science. International journal of science education, 11(5), 481- 490
  • Driver, R., Easly, J. (1978). Pupils and paradigms: a review of literature related to concept development in adolescent science students, Studies in Science Education, (5), 61-84.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E., Öngel-Erdal, S., (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi, Dinazor Kitabevi, Birinci Baskı, Kanyılmaz Matbaası, İzmir.
  • Hand, B., Treagust, D. F. (1991). Student achievement and science curriculum development using a constructivist framework, School Science and Mathematics, 91 (4), 172-176.
  • Heinze-Fry, J., Novak, J. (1990). Concept mapping brings long-term movement towards meaningful learning. Science Education, 74, 461-472
  • Konuk, M., Kılıç, S. (2002). Konya ili lise öğrencilerinde osmoz ve difüzyon konusundaki kavram yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara,
  • Kurt, Ş. (2002). Fizik öğretiminde bütünleştirici öğrenme kuramına uygun çalışma yapraklarının geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.
  • Novak, J. D. & Gowin, D. B.(1984). Learnin how to learn. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Osborne, R. J., Wittrock, M. C. (1983). Learning science: a generative process, Science Education, 67 (4), 489-508.
  • Proctor, A., Entwistle, M., Judge, B. ve McKenzie-Murdoch, S. (1997). Learning to teach in the primary classroom, New York: Routledge.
  • Saka, A. (2001). Denetleyici ve düzenleyici sistemler ünitesi için öğretmen rehber materyallerinin geliştirilmesi, yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.New York.
  • Saka, A. ve Akdeniz, A.R., (2001). Biyoloji öğretmenlerine çalışma yaprağı geliştirme ve kullanma becerileri kazandırmak için bir yaklaşım. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 176-182.
Yıl 2006, Cilt: 31 Sayı: 31, 133 - 146, 01.06.2006

Öz

Kaynakça

  • Cho, H., Kahle, J.B., & Norland, F.H. (1985). Investigation of high school biology textbooks as sources of misconceptions and difficulties in genetics and some suggestions for teaching genetics. Science Educaton. 69 (5), 707-719.
  • Driver, R.(1989). Students’ conceptions and the learning of science. International journal of science education, 11(5), 481- 490
  • Driver, R., Easly, J. (1978). Pupils and paradigms: a review of literature related to concept development in adolescent science students, Studies in Science Education, (5), 61-84.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E., Öngel-Erdal, S., (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi, Dinazor Kitabevi, Birinci Baskı, Kanyılmaz Matbaası, İzmir.
  • Hand, B., Treagust, D. F. (1991). Student achievement and science curriculum development using a constructivist framework, School Science and Mathematics, 91 (4), 172-176.
  • Heinze-Fry, J., Novak, J. (1990). Concept mapping brings long-term movement towards meaningful learning. Science Education, 74, 461-472
  • Konuk, M., Kılıç, S. (2002). Konya ili lise öğrencilerinde osmoz ve difüzyon konusundaki kavram yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara,
  • Kurt, Ş. (2002). Fizik öğretiminde bütünleştirici öğrenme kuramına uygun çalışma yapraklarının geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.
  • Novak, J. D. & Gowin, D. B.(1984). Learnin how to learn. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Osborne, R. J., Wittrock, M. C. (1983). Learning science: a generative process, Science Education, 67 (4), 489-508.
  • Proctor, A., Entwistle, M., Judge, B. ve McKenzie-Murdoch, S. (1997). Learning to teach in the primary classroom, New York: Routledge.
  • Saka, A. (2001). Denetleyici ve düzenleyici sistemler ünitesi için öğretmen rehber materyallerinin geliştirilmesi, yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.New York.
  • Saka, A. ve Akdeniz, A.R., (2001). Biyoloji öğretmenlerine çalışma yaprağı geliştirme ve kullanma becerileri kazandırmak için bir yaklaşım. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 176-182.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilge Taşkin Can Bu kişi benim

Gonca Yaşadı Bu kişi benim

Deniz Sönmezer Bu kişi benim

Teoman Kesercioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 31 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Can, B. T., Yaşadı, G., Sönmezer, D., Kesercioğlu, T. (2006). Fen öğretiminde kavram haritaları ve senaryolar kavram yanılgılarını giderebilir mi?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 133-146.