Etik İlkeler ve Yayın Politikası
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi eğitim alanlarında üretilen özgün araştırmaların bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda değerlendirilerek yayınlandığı bir dergidir. Dergimizin yayın politikasında etik ilkeler önemli bir yere sahiptir. Bu etik ilkeler, COPE (Committee on Publication Ethics) tarafından hazırlanan yönergeler esas alınarak tarafımızca kabul edilmiştir https://publicationethics.org/. Editörler, hakemler ve yazarlar için dergimizce uygulanan etik ilkeler bu yönergelere göre oluşturulmuştur. Aşağıda COPE tarafından hazırlanan yönergeler temele alınarak tarafların etik sorumlulukları özetlenmiştir.
Editörlerin Etik Sorumlulukları
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi editörleri, editör yardımcısı ve alan editörlerinin etik sorumlulukları aşağıda yer almaktadır.
• Dergi politikalarını editörler kurulunda tartışarak oluşturmak ve politikaların etkililiğini değerlendirmek
• Hakemleri, yazarları ve araştırmacıları derginin yayın ve etik ilkeleri hakkında bilgilendirmek ve onlardan gelen dönütleri dikkate almak
• Dergiye yayınlanmak üzere gönderilen makalelerin derginin yayın politikasına uygunluk, özgünlük, alana katkı ve yeterlilikleri açısından ön değerlendirmesini yapmak
• Ön değerlendirme sonucunda yayınlanması uygun olmayan makalelerin yazarlarına bilgi vermek, yayınlanabileceğine karar verilenleri yayın sürecine almak
• Yayın sürecine alınan makalelere, makalenin çalışma konusu ile ilgili uzmanlığı bulunan alan editörü ve /veya hakemleri atamak
• Yayın sürecine alınan makalelerin kör hakemlik ve değerlendirme sürecine göre değerlendirmesini sağlamak
• Dergiye makale gönderecek yazarlar için ayrıntılı bir rehber hazırlamak ve yazarlardan gelen soruları açıklayıcı bir şekilde cevaplandırmak
• Makalelere atanacak alan editörlerini ve hakemleri ilgili yayının çalışma alanına uygun olacak şekilde nesnel bir şekilde belirlemek
• Hakem ve yazar arasında çift körleme değerlendirme sürecini titizlikle uygulamak
• Hakem ve yazar arasında çıkar çatışması olan durumlarda müdahale etmek
• Hakemleri zamanında, tarafsız ve etkili değerlendirme yapmaları konusunda teşvik etmek
Hakemlerin Etik Sorumlulukları
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisinde tüm makaleler çift taraflı körleme sistemi ile değerlendirilmektedir. Yazarların makaleyi değerlendiren hakemler hakkında, hakemlerin de makalenin yazarları hakkında bilgisi bulunmamaktadır. Yazar ve hakem arasındaki iletişim editörler tarafından sağlanır. Hakemlerin uyması gereken etik ilkeler şunlardır:
• Uzmanlık alanına girmeyen makaleleri değerlendirmeyi reddetmek
• Makaleleri çift taraflı körleme esasına uygun olarak değerlendirmek
• Değerlendirme sürecinde tarafsız ve bilimsel ilkelere uygun davranmak
• Hakem değerlendirme formunda makalenin yayınlanma durumuna ilişkin kararının gerekçelerini açıklamak
• Bilimsel ilkelere uygun, kibar ve saygılı bir dil kullanmak
• Makaleleri kendilerine verilen süre içinde değerlendirmek
Yazarların Etik Sorumlulukları
• Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’ne gönderdikleri makaleleri eş zamanlı başka bir dergiye göndermemiş olmak.
• Makaleleri bilimsel araştırma yöntemi ve rapor yazma ilkelerine uygun olarak nesnel bir biçimde kaleme almak.
• Makalede yer alan tüm atıflara kaynakçada yer vermek, kaynakçada yer alan kaynaklara metin içinde atıfta bulunmak.
• Makalelerde Üniversitelerarası Kurul Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesinin http://www.uak.gov.tr/yonetmelikler/Yay%C4%B1nEti%C4%9FiY%C3%B6nergesi_140318.pdf 4. Maddesinde yer alan Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemlerde bulunmamak