Aim: This descriptive study was conducted to examine student
nurses' occupational interests and lateral thinking levels according
to their socio-demographic characteristics and the effect of their
occupational interests on lateral thinking.
Material and Methods: The study population consisted of all the
nursing students in the department, and the sample consisted of
385 students who agreed to participate in the study. Sociodemographic characteristics questionnaire, Occupational Interest
Scale (OIS), and Lateral Thinking Disposition Scale (LTDS) were used
to collect data. Data were analyzed using frequency, mean, t-test,
ANOVA, Mann Whitney U, Kruskal Wallis tests, and correlation
tests.
Results: 53% of the students are between the ages of 17-20, 77.9%
of them are women. As a result of the analysis, the total mean score
of the students for LTDS was 32.48 ± 6.58, and the total mean score
of the OIS was 162.55 ± 24.82. The study determined that the mean
scores of the OIS and LTDS scales differ according to some sociodemographic characteristics. In addition, it was found that there
was a positive, close to moderate correlation between OIS and
LTDS.
Conclusion: It was determined that the students’ lateral thinking
tendencies and their interest in the profession were above the
average and at a good level.
Amaç: Bu araştırma öğrenci hemşirelerin sosyo-.demografik
özelliklerine göre mesleki ilgileri ve yanal düşünme düzeyleri ile
mesleki ilgilerinin yanal düşünmeye etkisini incelemek amacı ile
tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini bölümdeki tüm hemşirelik
öğrencileri, örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden 385
öğrenci oluşturmuştur. Veri toplamada sosyo-demografik özellikler
anketi, Mesleki İlgi Ölçeği (MİÖ) ve Yanal Düşünme Eğilimi Ölçeği
(YADE) kullanılmıştır. Veriler, frekans, ortalama, t testi, ANOVA,
Mann Whitney U, Kruskall Wallis testleri ve korelasyon testleri
kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %53’ü 17-20 yaş aralığında, %77.9’u kadındır.
Analiz sonucunda öğrencilerin YADE toplam puan ortalaması
32.48±6.58, MİÖ toplam puan ortalaması ise 162.55±24.82 olarak
belirlenmiştir. Çalışmada MİÖ ve YADE ölçekleri puan
ortalamalarının bazı sosyo-demografik özelliklere göre farklılık
gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca YADE ile MİÖ arasında pozitif yönde
orta dereceye yakın anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin yanal düşünme eğilimleri ile mesleğe olan
ilgilerinin ortalamanın üzerinde ve iyi düzeyde olduğu
belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |