Aim: It was aimed to investigate the educational stress, attitudes toward the future, and factors affecting them of final year nursing students in two different nursing practice programs.
Material and Methods: The study was conducted between May and June 2022, using a cross-sectional design, with 258 senior nursing students from University A (with intern practice) and University B (without intern practice). The study data were collected with “The descriptive characteristics form, Nursing Education Stress Scale, and Attitude Towards Future Scale". Mann Whitney U test, Kruskal Wallis Test, and Spearman Correlation Analysis were used to analyze the data.
Results: It was determined that the nursing education stress scores of A University nursing students were significantly lower than those of B University nursing students (Z=6639, p=0.013), and the attitude towards the future scale scores were significantly higher than those of B University nursing students (Z=6651, p=0.014). Academic stress was negatively associated with optimism (r=-.145, p=.020). Differences were determined in educational stress and attitudes toward the future according to students' views and perceptions about the profession (p< 0.05).
Conclusion: It was observed that the educational stress and attitudes towards the future of nursing students in the nursing program with internship practice were at a better level than nursing students without internship practice. Improving the professional attitudes of nursing students may positively affect educational stress and future attitudes.
Amaç: İki farklı hemşirelik uygulama programındaki son sınıf hemşirelik öğrencilerinin eğitim stresi, geleceğe yönelik tutumları ve bunları etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma A Üniversitesinden (intörn uygulaması olan) ve B Üniversitesinden (intörn uygulaması olmayan) 258 son sınıf hemşirelik öğrencileri ile Mayıs-Haziran 2022 tarihlerinde kesitsel tasarımla yürütülmüştür. Çalışma verileri “Tanıtıcı Özellik Formu, Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği, Geleceğe Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Mann Whitney U test, Kruskal Wallis Test, Spearman Korelasyon Analizi uygulanmıştır.
Bulgular: A Üniversitesi hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik eğitim stresi puanlarının, B Üniversitesi öğrencilerinden anlamlı şekilde düşük (Z=6639, p=0.013) ve geleceğe yönelik tutum ölçeği puanlarının B Üniversitesi hemşirelik öğrencilerine göre anlamlı şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir (Z=6651, p=0.014). Akademik stres iyimserlik ile negatif ilişkilidir (r= -.145, p=.020). Öğrencilerin mesleğe ilişkin görüş ve algılarına göre eğitim stresi ve geleceğe yönelik tutumlarında farklılıklar belirlenmiştir (p< 0.05).
Sonuç: İntörn uygulaması olan hemşirelik programındaki hemşirelik öğrencilerinin eğitim stresi ve geleceğe yönelik tutumlarının intörn uygulaması olmayan hemşirelik öğrencilerinden daha iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki tutumlarının iyileştirilmesi, eğitim stresi ve gelecek tutumunu olumlu etkileyebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Bilimleri Eğitimi ve Program Geliştirme: Tıp, Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri, Hemşirelik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |