Aim: The aim of this study was to determine the correlation between nursing students' individual entrepreneurship perceptions and lifelong learning trends.
Material and Methods: This descriptive study was conducted between 1 and 7 March 2018. The study sample consisted of 523 (71.2%) volunteer students studying at a nursing department of the faculty of health sciences of a university in the Northeastern Region of Anatolia of Turkey. Data were collected using a Descriptive Characteristics Form, the Individual Entrepreneurship Perception Scale and Lifelong Learning Trends Scale. In the evaluation of the data, firstly, descriptive statistics of the scale total score and subscale total scores were made. In the analysis, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis-H and Spearman Correlation tests were used.
Results: Of participants, 57.7% were women. The mean age of participants was 20.99±2.05 years. Participants had a mean Individual Entrepreneurship Perception Scale and Lifelong Learning Trends Scale score of 119.98±15.30 and 80.80±20.62, respectively. The two variables “family income” and “habit of reading regularly” had a significant effect on both scales scores (p<0.05). Individual Entrepreneurship Perception Scale was weakly and negatively correlated with Lifelong Learning Trends Scale (p<0.001, r=-0.164).
Conclusion: In the study, it was concluded that nursing students with higher perception of individual entrepreneurship had lower lifelong learning tendencies.
Continuing nursing education entrepreneurship learning nursing students
Amaç: Çalışma hemşirelik öğrencilerinin bireysel girişimcilik algıları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan çalışmanın uygulaması 1-7 Mart 2018 tarihleri arasında Türkiye’nin Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinde bulunan bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümünde öğrenim gören 523 (%71.2) gönüllü öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak; Tanıtıcı Bilgiler Formu, Bireysel Girişimcilik Algı Ölçeği ve Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde öncelikle ölçek toplam puanının ve ölçek alt boyut toplam puanlarının tanımlayıcı istatistikleri yapılmıştır. Verilerin analizinde ise Mann-Whitney U, Kruskal Wallis-H ve Spearman Korelasyon Testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %57.7’sinin kadın ve yaş ortalamasının 20.99±2.05 olduğu saptanmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin Bireysel Girişimcilik Algı Ölçeği toplam puan ortalaması 119.98±15.30 olarak, Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği toplam puan ortalaması ise 80.80±20.62 olarak bulunmuştur. Ailenin aylık gelir durumu ve düzenli kitap okuma alışkanlığı değişkenlerinin hem Bireysel Girişimcilik Algı Ölçeği hem de Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği puanlarını anlamlı düzeyde etkilediği saptanmıştır (p<0.05). Bireysel Girişimcilik Algısı Ölçeği ile Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği arasında negatif yönlü zayıf anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0.001, r=-0.164).
Sonuç: Çalışmada bireysel girişimcilik algıları yüksek olan hemşirelik öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Devamlı hemşirelik eğitimi girişimcilik hemşirelik öğrencileri öğrenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 3 |