The study was conducted as quasi-experimental design with the aim to examine the interventions of music therapy, painting object-living being and orientation to person-place and time effects on cognitive status of patients with mild Alzheimer disease. At the study “Multi Sensorial Stimulation Method”, which includes music therapy, painting object-living being and person-place-time orientation, has been used. This study was carried out according to the “proportional cluster sampling” method, at the 75th Year Rest and Care Home, which was the only institution that accommodated the sampling number. It was identified that the change of MMSE (Mini Mental State Examination) scores over time (prior to, immediately after, and at the 3rd week after the study intervention) were significant (p=0.001). In addition the MMSE scores of patients who have higher education levels and who used to play chess– backgammon were found to be significantly high (p
Bu araştırma, müzik terapisi, nesne-canlı resmi boyama ve kişi-yer-zaman oryantasyonuna ilişkin yapılacak müdahalelerin, hafif Alzheimer hastalarının kognitif durumu üzerine olan etkisini incelemek amacıyla yarı deneysel olarak yapılmıştır. Çalışmada müzik, nesne ve canlı resmi boyama ile kişi-yer-zaman oryantasyonuna yönelik müdahaleleri içeren “çoklu duyusal uyaran yöntemi” uygulanmıştır. Araştırma “büyüğe orantılı küme örneklemesi” yöntemi doğrultusunda, örneklem sayısını bulunduran tek kurum olan, 75.Yıl Dinlenme ve Bakımevinde kalan 27 hafif Alzheimer hastası ile yapılmıştır. Çalışmamızda uygulanan çoklu duyusal uyaran yönteminin kognitif durum üzerine etkisi değerlendirilmiş, müdahale öncesi, müdahaleden hemen sonra ve üç hafta sonra yapılan ölçümlerde MMT (Mini Mental Test) skorundaki değişimin olumlu yönde anlamlı olduğu saptanmıştır (p=0.001). Ayrıca MMT skorunun eğitim düzeyi yüksek olanlarda ve satranç-tavla oynayanlarda anlamlı şekilde yükseldiği belirlenmiştir (p
Alzheimer hastalığı mental durum Mini Mental Test çoklu duyusal uyaran bilişsel aktivite
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Gönderilme Tarihi | 29 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 14 Sayı: 2 |