BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğretiminde Bir Strateji: Kavram Haritasının Kullanımı

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 81 - 89, 27.11.2015

Öz

Hemşirelikte uygulamaların kanıta dayalı olması ve bilginin beceriye dönüştürülebilmesi amaçlı öğrencilerin simülasyon sistematiği ile eğitilmesi, hasta bakımında standardizasyon veakreditasyon çalışmaları gibi uygulamalarda giderek bir artış söz konusudur. Bu çalışmaların her biri hemşirelik öğrencilerinin öğrenme becerilerini geliştirmekte, bu sayede eleştirel düşünme ve karar verme becerilerini artırmaktadır (ICN, 2009). Öğrencilerin karmaşık konuları okuma, anlama ve yeniden yapılandırarak yorumlamasında bir yol haritası çizerek, ezbere öğrenme yerine anlamlı ve somutlaştırarak öğrenmenin sağlanması eğitimde amaçtır. Bu amaç için öğrencinin, gereksindiği bilgiyi doğru bir biçimde kazanmasında yardımcı olan önemli öğretim stratejilerinden birisi de “kavram haritasıdır”. Bu makalede, hemşirelik eğitiminde kavramların öğretiminde, bilgiyi somutlama, örgütleme ve sentez yapabilme becerisini geliştirilmesine katkı sağlayan kavram haritası stratejisi incelenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Kavram haritası, anlamlı öğrenme, hemşirelik eğitimi, öğretim stratejisi

Kaynakça

  • 1. Türkçe Tıp Terimleri Sözlüğü, Erişim:10 Ocak 2007 http://www.tipterimleri.com.
  • 2. Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya (10.bs.) Ankara: Gazi Kitabevi, Fersa Matbaacılık.
  • 3. Novak JD, Cañas AJ. The Theory UnderlyingConcept Maps and How to Construct and Use Them. Technical Report IHMC CmapTools. Florida Institute for Human and Machine Cognition, 2008. http:// cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf(15.03.2013).
  • 4. Gözütok, F.(2000). Öğretmenliğimi Geliştiriyorum. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • 5. Akinsanya C., Williams M. (2004). Concept Mapping For Meaningful Learning. Nurse Education Today, 24, 41–46.
  • 6. Karayurt, Ö., Dicle, A., İstan, P. (2006).Hemşirelik Eğitiminde Bir Strateji: Kavram Haritası. Z.K.Ü. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Sağlık Eğitim Araştırma Dergisi, 2(2),100–109.
  • 7. Gul, R.B., Boman, J.A. (2006). Concept Mapping: A Strategy For Teaching And Evaluation In Nursing Education. Nurse Education in Practice, 6, 199–206.
  • 8. Lancraft, T. Concept Mapping: A Learning theory-based instructional tool, http://www.spjc.edu / SPG / Science / Lancraft / cmapping / cmapping.html. Erişim tarihi: 8.1.2007.
  • 9. Novak J.D. Concept Maps: What The Heck is This? Erişim: 8 Ocak .2007, http://www.msu.edu/~luckie/ ctools
  • 10. Johnson-Crowley, N. (2004). An Alternative Framework for Teacher Preparation in Nursing. The Journal of Continuing Education in Nursing, 35(1), 34-42.
  • 11. Öztürk, C., Karayağız, G. (2006). Teori ile Uygulama Arasındaki yeni Bir Köprü: Kavram Haritası. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 29-36.
  • 12. Açıkgöz, K.Ü.(2006). Aktif Öğrenme (8.bs). İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • 13. Bastable, S. (2003).Nurse as Educator: Principle of Teaching and Learning for Nursing Practice (Second Edition). Canada:Jones and Barlett Publishers.
  • 14. O’Connor, B.,A.(2001). Clinical Instruction and Evaluation A Teaching Resource. Connecticut: Jones and Bartlett Publishers.
  • 15. Kern, C.S., Bush, K.L., McCleish, J.M. (2006). Mind-Mapped care Plans: Integrating an Innovative Educational Tools as an Alternative to Traditional Care Plans. Journal of Nursing Education, 45(4),112-119 16. All, C.A., Huycke, L.I. (2007). Serial Concept Maps: Tools for Concept Analysis. Journal of Nursing Education, 46(5),217-223
  • 17. All, C.A., Huycke, L.I., Fisher,M.J. (2003). Instructional Tools for Nursing Education: Concept Maps. Journal of Nursing Education, 24(6),311-318.
  • 18. Eroğlu, G., M. ve Kelecioğlu, H. (2011). kavram haritası ve yapılandırılmış gridle elde edilen puanların geçerlik ve güvenirliklerinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 40: 210-220.
  • 19. Bradshaw, M. J. (2001). Effective Learning: What Teachers Need To Know (Lowenstein A.J., Bradshaw, M. J.)Fuszard’s Innovative Teaching Strategies in Nursing (p.3-17). Maryland: Aspen Publishers.
  • 20. Hsu, L. (2004). Developing Concept Maps from Problem-Based Learning Scenario Discussions. Journal of Advanced Nursing, 48(5), 510-518.
  • 21. Daley, B., Shaw, R.C., Balistrei, T., Glasenapp, K., Piacentine, L. (1999). Concept Maps: A Strategy to Teach and Evaluate Critical Thinking. Journal of Nursing Education, 38(1), 42-47.
  • 22. Harpaz, I., Balik, C., Ehrenfeld, M. (2004). Concept Mapping: An Educational Strategy for Advancing Nursing Education, Nursing Forum, 39(2), 27–36.
  • 23. Materna, L.(2000). Impact of Concept-Mapping Upon Meaningful Learning Metacognition Among Foundation -Level Associate Degree Nursing Students. Doctor of Philosophy Dissertation. Capella University, USA.
  • 24. Boyadjan-Samavi, Z. (2006). The Effect of Concept Mapping on Critical Thinking Skills and Dispositions of Junior and Senior Baccalaureate Nursing Students. Doctor of Nursing Science Dissertation. Widner University.
  • 25. Hicks-Moore, S.L. (2005). Clinical Concept Maps In Nursing Education: An Effective Way To Link Theory And Practice, Nurse Education in Practice 5, 348–352.
  • 26. Schuster, P. M. (2002). Concept Mapping: A Critical-Thinking Approach To Care Planning. Philadelphia: F.A. Davis Company.
  • 27. Hsu, L., Hseh, S.(2005). Concept Maps as an Assessment Tool in a Nursing Course. Journal of Professional Nursing, 21(3),141–149.
  • 28. Abel, W., Freze, M. (2006).Evaluation of Concept Mapping in An Associated Degree Nursing Program. Journal of Nursing Education, 45(9), 356-364.
  • 29. August-Brady, M. (2005). The Effect of a Metacognitive Intervention on Approach To And SelfRegulation of Learning In Baccalaureate Nursing Students. Journal of Nursing Education, 44(7),297- 303.
  • 30. MacNeil, M. S. (2007). Concept Mapping as A Means of Course Evaluation. Journal of Nursing Education, 46(5),232-234.
  • 31. Baugh, N.,Mellot, G.K. (1998). Clinical Concept Mapping as Preparation for Student Nurses’ Clinical Experinces. Journal of Nursing Education, 37 (6), 253-256.
  • 32. Wheeler LA, Collins SKR. (2003)The influence of concept mapping on critical thinking in baccalaureate nursing students. J Profes Nurs.; 19:339-346.
  • 33. Atay S, Karabacak Ü. Kavram haritası ve kavram haritalı bakım planı hazırlanmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3:45-53.
  • 34. Korkmaz, Z.,Avcı, Ö., Tosun, Ö, UsluN., Erdem E., Bayat, M. (2011). Klinik Uygulamada Kavram Haritası Kullanımı: Respiratuar Distress Sendromu (rds) Örneği, Sağlık Bilimleri Dergisi (Journal of Health Sciences) 20(3) 235-239.
  • 35. Uslu N, Korkmaz Z, Başdaş Ö, ve ark. Klinik uygulamada kavram haritasının kullanımı: Tip 1 Diabetes Mellitus. 12. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı, Sivas 20-24 Ekim 2009; ss 142.
Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 81 - 89, 27.11.2015

Öz

Kaynakça

  • 1. Türkçe Tıp Terimleri Sözlüğü, Erişim:10 Ocak 2007 http://www.tipterimleri.com.
  • 2. Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya (10.bs.) Ankara: Gazi Kitabevi, Fersa Matbaacılık.
  • 3. Novak JD, Cañas AJ. The Theory UnderlyingConcept Maps and How to Construct and Use Them. Technical Report IHMC CmapTools. Florida Institute for Human and Machine Cognition, 2008. http:// cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf(15.03.2013).
  • 4. Gözütok, F.(2000). Öğretmenliğimi Geliştiriyorum. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • 5. Akinsanya C., Williams M. (2004). Concept Mapping For Meaningful Learning. Nurse Education Today, 24, 41–46.
  • 6. Karayurt, Ö., Dicle, A., İstan, P. (2006).Hemşirelik Eğitiminde Bir Strateji: Kavram Haritası. Z.K.Ü. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Sağlık Eğitim Araştırma Dergisi, 2(2),100–109.
  • 7. Gul, R.B., Boman, J.A. (2006). Concept Mapping: A Strategy For Teaching And Evaluation In Nursing Education. Nurse Education in Practice, 6, 199–206.
  • 8. Lancraft, T. Concept Mapping: A Learning theory-based instructional tool, http://www.spjc.edu / SPG / Science / Lancraft / cmapping / cmapping.html. Erişim tarihi: 8.1.2007.
  • 9. Novak J.D. Concept Maps: What The Heck is This? Erişim: 8 Ocak .2007, http://www.msu.edu/~luckie/ ctools
  • 10. Johnson-Crowley, N. (2004). An Alternative Framework for Teacher Preparation in Nursing. The Journal of Continuing Education in Nursing, 35(1), 34-42.
  • 11. Öztürk, C., Karayağız, G. (2006). Teori ile Uygulama Arasındaki yeni Bir Köprü: Kavram Haritası. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 29-36.
  • 12. Açıkgöz, K.Ü.(2006). Aktif Öğrenme (8.bs). İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • 13. Bastable, S. (2003).Nurse as Educator: Principle of Teaching and Learning for Nursing Practice (Second Edition). Canada:Jones and Barlett Publishers.
  • 14. O’Connor, B.,A.(2001). Clinical Instruction and Evaluation A Teaching Resource. Connecticut: Jones and Bartlett Publishers.
  • 15. Kern, C.S., Bush, K.L., McCleish, J.M. (2006). Mind-Mapped care Plans: Integrating an Innovative Educational Tools as an Alternative to Traditional Care Plans. Journal of Nursing Education, 45(4),112-119 16. All, C.A., Huycke, L.I. (2007). Serial Concept Maps: Tools for Concept Analysis. Journal of Nursing Education, 46(5),217-223
  • 17. All, C.A., Huycke, L.I., Fisher,M.J. (2003). Instructional Tools for Nursing Education: Concept Maps. Journal of Nursing Education, 24(6),311-318.
  • 18. Eroğlu, G., M. ve Kelecioğlu, H. (2011). kavram haritası ve yapılandırılmış gridle elde edilen puanların geçerlik ve güvenirliklerinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 40: 210-220.
  • 19. Bradshaw, M. J. (2001). Effective Learning: What Teachers Need To Know (Lowenstein A.J., Bradshaw, M. J.)Fuszard’s Innovative Teaching Strategies in Nursing (p.3-17). Maryland: Aspen Publishers.
  • 20. Hsu, L. (2004). Developing Concept Maps from Problem-Based Learning Scenario Discussions. Journal of Advanced Nursing, 48(5), 510-518.
  • 21. Daley, B., Shaw, R.C., Balistrei, T., Glasenapp, K., Piacentine, L. (1999). Concept Maps: A Strategy to Teach and Evaluate Critical Thinking. Journal of Nursing Education, 38(1), 42-47.
  • 22. Harpaz, I., Balik, C., Ehrenfeld, M. (2004). Concept Mapping: An Educational Strategy for Advancing Nursing Education, Nursing Forum, 39(2), 27–36.
  • 23. Materna, L.(2000). Impact of Concept-Mapping Upon Meaningful Learning Metacognition Among Foundation -Level Associate Degree Nursing Students. Doctor of Philosophy Dissertation. Capella University, USA.
  • 24. Boyadjan-Samavi, Z. (2006). The Effect of Concept Mapping on Critical Thinking Skills and Dispositions of Junior and Senior Baccalaureate Nursing Students. Doctor of Nursing Science Dissertation. Widner University.
  • 25. Hicks-Moore, S.L. (2005). Clinical Concept Maps In Nursing Education: An Effective Way To Link Theory And Practice, Nurse Education in Practice 5, 348–352.
  • 26. Schuster, P. M. (2002). Concept Mapping: A Critical-Thinking Approach To Care Planning. Philadelphia: F.A. Davis Company.
  • 27. Hsu, L., Hseh, S.(2005). Concept Maps as an Assessment Tool in a Nursing Course. Journal of Professional Nursing, 21(3),141–149.
  • 28. Abel, W., Freze, M. (2006).Evaluation of Concept Mapping in An Associated Degree Nursing Program. Journal of Nursing Education, 45(9), 356-364.
  • 29. August-Brady, M. (2005). The Effect of a Metacognitive Intervention on Approach To And SelfRegulation of Learning In Baccalaureate Nursing Students. Journal of Nursing Education, 44(7),297- 303.
  • 30. MacNeil, M. S. (2007). Concept Mapping as A Means of Course Evaluation. Journal of Nursing Education, 46(5),232-234.
  • 31. Baugh, N.,Mellot, G.K. (1998). Clinical Concept Mapping as Preparation for Student Nurses’ Clinical Experinces. Journal of Nursing Education, 37 (6), 253-256.
  • 32. Wheeler LA, Collins SKR. (2003)The influence of concept mapping on critical thinking in baccalaureate nursing students. J Profes Nurs.; 19:339-346.
  • 33. Atay S, Karabacak Ü. Kavram haritası ve kavram haritalı bakım planı hazırlanmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3:45-53.
  • 34. Korkmaz, Z.,Avcı, Ö., Tosun, Ö, UsluN., Erdem E., Bayat, M. (2011). Klinik Uygulamada Kavram Haritası Kullanımı: Respiratuar Distress Sendromu (rds) Örneği, Sağlık Bilimleri Dergisi (Journal of Health Sciences) 20(3) 235-239.
  • 35. Uslu N, Korkmaz Z, Başdaş Ö, ve ark. Klinik uygulamada kavram haritasının kullanımı: Tip 1 Diabetes Mellitus. 12. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı, Sivas 20-24 Ekim 2009; ss 142.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Satı Dil

Fatma Öz

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2015
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Dil S, Öz F. Hemşirelik Öğretiminde Bir Strateji: Kavram Haritasının Kullanımı. HUHEMFAD. 2015;1(1):81-9.